11062
Sök

Koppling av steg.

7 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
Tjenare. jag äger ett Gp3steg (MDS 2 kanals) och baslåda med dubbla fanatic 10or (MDS)
Det står i instruktions boken att man kan koppla EN bas i På left - och Right + för att köra det som 1 kanals steg. Kör man båda basarna på 1 kanal blir det ett sjuhelsikes tryck men steget stängs av om man har för mkt bas efter en stund. Sänker man basen startar steget efter ca 20-30 sec igen. är det farligt för steget basarna?
För kör man som man skall göra med 1 kanl till varje bas så är det ingen bas alls i bilen även när man höjer basen så mkt det går på steget.,

Låda; http://www.mds.se/?artnr=51210
Steg; http://www.mds.se/?artnr=17203

Tacksam för svar smile
Senast redigerat av LudDoo (13 september 2006)

914 Inlägg
13 september 2006
antar att du koppla + till + och - till - på basarna. Då har du 2ohms last bryggar du sen på steget blir det 1ohm last = risk att du bränner steget då det blir överhettat av för låg last.
testa att koppla + till minus på andra basen sen + från ena till steget och - från andra till steget.
Senast redigerat av Ronnie.L (13 september 2006)

7 Inlägg
13 september 2006
Trådstartare
Hmm. okejj smile Skall testa detta då.
Så alltså ut såhär på sidan av lådan.

+     -
+     -

Så skall altså dra en kabel som visas nedan?

[STEG]
|      |
+     -

+___- Plus till minus.

Aldrig kopplat sånt innan så kan inget om det. Sry om jag låter dum smile

914 Inlägg
14 september 2006
ja det ser ut som att du förstått hur jag menar.. Fast kanske inte beror lite på hur man tolkar plus ochminus tecknen smile
bas 1 +   - <---- slutsteg channel 2 -
           \
bas 2 +   -
        /
     slutsteg channel 1 +
Vet inte ommin bild är nåt bättre big_smile

Ps Ingen dum fråga alls vet man inte så vet man inte aldrig lätt att veta nåt innan man lärt sig det wink

för är det  +  -  på baslådan förmodar jag att den övre är ena basen och den nedre den andra och
               +  - 
skulle du koppla ihop dom nedre plus och minus blir det nog bara ena högtalarn som spelar. Men det är ju lätt att kolla vart kablarna går.
Senast redigerat av Ronnie.L (14 september 2006)

7 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Tack ronnie, Men det är precis likadant som om man kör varsin bas på varsin kanal. =/
Dock finns det ju skydd i steget som gör att den stänger av sig vid överhettning. Skall jag våga göra med båda basarna på 1 kanal så att man får något tryck i basen. Det sitterl attslå som såhär;

Right +____      _____ Left minus
                 |    |
                 +   -
                 |    | <-- Kopparbleck
                 +   -

Så att basarna blir genom 1 kanal. smile
Kan man öka motståndet annars genom att även koppla in mina 6"9 (fanatic) i basens kanal också`?

914 Inlägg
14 september 2006
lol nej ju mer saker du koppla in parallelt desto lägre blir motståndet har du 3st saker på 4ohm st så blir det 1.33ohms last och sen det bryggat ajaj. Ja du har som sagt överhettnings skydd men inte bra om det går igång hela tiden det är ju till för att visa dig att nånting inte är som det ska.
Kopparblecken mellan anslutningarna hade du dom där när du kopplade som jag skrev ?

21 761 Inlägg
14 september 2006
Det ska gå bra att koppla en bas till varje kanal, det blir inte så mycket effekt till basarna men det ska låta en del bas iaf. Om det inte blir någon bas så har plus och minus kopplats fel så att basarna spelar i motfas och motverkar varandra.

7 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Så är inte fallet, smile Är plus till plus och minus till minus.

Och nej Ronnie. hade inte kopparblecken när jag testa som du sa.

Det konstiga är att det var ett sjuhelsikes tryck i basen i min gamla bil.
Men nu i min 850 är det mer bas i 4" i framdörrarna nästan -_-
ingen annan som har någon ide?

914 Inlägg
14 september 2006
hmm då har jag inte mycket mer att säga förutom att skaffa ett större steg wink

115 Inlägg
14 september 2006
Dumheter att man skall koppla basarna till varsin kanal.. Då spelar dom i stereo. Sitter dom då i samma låda så kommer dom jobba mot varann.. Basar i samma låda skall köras mono. Basar i separata lådor kan köras i stereo, men varför? Monobas åt folket..

7 Inlägg
14 september 2006
Trådstartare
Lol ronnie tongue
Satt ju i min gamla bil och då kunda man inte vara i bilen nästan, förar sätet studsade fram å tillbaka big_smile men men, får väl lista ut något =/
Tack för hjälpen iallafall

Sök