Snökedjor på 19tummare

F4S4N CAD-konstruktör
4 april 2012 · 1 392 Inlägg

ChriZtoffer skrev:
Varför skulle hans 19" hjul ta upp mer plats i hjulhuset än originalhjulen? Bara för att fälgen är större så betyder ju inte det att däcken är större i diameter... mina 16" vinterhjul är faktist större i diameter än mina 18" sommarhjul. Det som skiljer är bredden, men inte mycket.

Tänker mest vid rattutslag! Såg dock att bilen inte ens vart sänkt, vilket jag tog förgivet eftersom han hade 19", så då är det säkert inga probs wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Azith
4 april 2012 · 72 Inlägg

Tack för alla svar. Jag kommer köra över ett fjäll i Norge där det är säkert 2cm is på vägen + massa snö(tro eller ej) . Men jag ska kolla närmare på det där med strumpa eller Autosock. Finns det kanske en butik som säljer det där? Då slipper jag vänta på frakten.
Bilen är sänkt så det är grymt stor risk för att kedjorna kommer skada bilens hjulhus.
Vinterdäck är inget alternativ på grund av flera orsaker!
Däck och fälg dimentionerna står i första inlägget... 215/35 r19

Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
F4S4N CAD-konstruktör
4 april 2012 · 1 392 Inlägg

Det finns inte möjligtvis en väg runt fjället? big_smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
granadadr
4 april 2012 · 7 300 Inlägg

F4S4N skrev:
Det finns inte möjligtvis en väg runt fjället? big_smile

haha i norge?? wink

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
PALLBOCKEN
4 april 2012 · 84 Inlägg

Såna där Autosock eller va dom kallas för brukar finnas på var och varannan mack i Norge,

F4S4N CAD-konstruktör
4 april 2012 · 1 392 Inlägg

PALLBOCKEN skrev:
Såna där Autosock eller va dom kallas för brukar finnas på var och varannan mack i Norge,

Till ett norskt härligt pris! Haha lol

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Azith
5 april 2012 · 72 Inlägg

F4S4N skrev:

PALLBOCKEN skrev:
Såna där Autosock eller va dom kallas för brukar finnas på var och varannan mack i Norge,

Till ett norskt härligt pris! Haha lol

Haha precis! Kostar skjortan :-). Finns det möjligen på mekonomen?

Volvo s80II 2.0f Summum "Glidaren" (2008)
Audi A6 2.4 v6 "Lyxlimpan" (2005)
no_fake
5 april 2012 · 865 Inlägg

granadadr skrev:
som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Håller helt med och sen om man behöver snökedjor så råder det vinter väglag och då e det krav på vinterdäck både i sverige och norge

F4S4N CAD-konstruktör
5 april 2012 · 1 392 Inlägg

no_fake skrev:

granadadr skrev:
som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Håller helt med och sen om man behöver snökedjor så råder det vinter väglag och då e det krav på vinterdäck både i sverige och norge

Fast det är inte lag på att ha det smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
no_fake
5 april 2012 · 865 Inlägg

F4S4N skrev:

no_fake skrev:

granadadr skrev:
som jag förstått det så ska du köra på sommardäck i fjällen,, å det är inte så smart,, byt däck till sådana som funkar är mitt råd wink

Håller helt med och sen om man behöver snökedjor så råder det vinter väglag och då e det krav på vinterdäck både i sverige och norge

Fast det är inte lag på att ha det smile

I Norge, Österrike, Schweiz och Italien måste du ha vinterdäck när det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna, på vissa villkor. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck OK.

jag tolkar måste som att jo du måste

F4S4N CAD-konstruktör
5 april 2012 · 1 392 Inlägg

no_fake skrev:

F4S4N skrev:

no_fake skrev:

Håller helt med och sen om man behöver snökedjor så råder det vinter väglag och då e det krav på vinterdäck både i sverige och norge

Fast det är inte lag på att ha det smile

I Norge, Österrike, Schweiz och Italien måste du ha vinterdäck när det råder vinterväglag. Dubbdäck är tillåtna, på vissa villkor. På torra eller regnvåta vägar är sommardäck OK.

jag tolkar måste som att jo du måste

Så det är inte samma regler i Norge som i Sverige?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang