Fråga angående Airbag.

Native
2 april 2012 · 52 Inlägg

Hej, har bytt ut min gamla ratt på min Saab 9000 -91 till en nyare Saab ratt som har airbag syftet var endast att få en skönare ratt.
Nu till mitt problem: Eftersom det inte går att koppla in airbagen så sitter jag med näsan framför en oinkopplad airbagen och detta känns väll lite sådär.

Har googlat, letat lite på forumet och har fått reda på att det KAN vara riskabelt eftersom det sitter en sprängladdad airbag i ratten som kan lösas ut även om den inte är inkopplad.

Som sagt någon som vet om den kan lösas ut även om den inte är inkopplad eller om någon vet en annan lösning på mitt problem. Kan vara nämnvärt att säga att airbagen sitter fastnittad i den yttre "rattkåpan" där man tutar.

Hoppas nån har ett bra svar på min fråga.

/Tack

dojan Skruvad
2 april 2012 · 99 Inlägg

Airbagen är inte ett problem så länge du håller kontakten borta från ström...

asdf
Suzuki Swift Sport "Swirre" (2015)
zshoe Kokar ris
2 april 2012 · 923 Inlägg

ja det som behövs är 12v på ena stiftet och jord på andra.


MEEEN grejen är väl att om du skulle krocka så att airbagen trycks ihop på något sätt (hård krock alltså) så skulle ju friktionen kanske kunna utlösa den... vilda spekulationer.

"står inte v tec för turbo motor?? satans jävla skit snackare överallt!"
BMW Z3 "zshoe" (1999)
Native
3 april 2012 · 52 Inlägg

Låter lovande, tack för bra svar! Någon annan som har någon erfarenhet? smile

monno Elektriker
3 april 2012 · 718 Inlägg

Du får väl leka bombtekniker å plocka bort skiten?wink

Eftersom dom löser vid spänningspuls ska de mkt til för att den ska "råka" lösa ur, åtminstone att risken ska va större än i normal fall. Klart råkar kabeln ramla ner på spänningen för tutan kanske du får en överaskning?
Men som sagt, eftersom den är död i spänningslöst normalt tillstånd kan jag inte se att det på något vis ska bli en förhöjd risk jämfört med original. Snarare mindra då du intek an råka ut för nå läskigt jordfel m.m.

Det cenoxide säger om att det ska lösa ut för att du råkar "smälla igång" laddningen t.ex. vid en krock, det är nog inte omöjligt, men utan att veta, och med lika vilda spekulationer tror jag en airbag är ditt minsta problem om du tryckt ihop ratten med kroppen så pass att tändningen exploderar...tongue

Som att kasta vatten i sjön.
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang