Köpa/installera billjud för första gången

Gammbemer
11 april 2012 · 7 Inlägg

Tjenare, jag har en bmw e21 som jag skulle vilja sätta in lite ljud i, jag är helt nybörjare när de gäller märken och så, men koppla och allt sånt är inte första gången jag gör, så de har jag inga problem med.

Hur som helst, så mitt mål är att ha ett skönt allroundljud som jag kan spela lite allt möjligt med.

Från början hade jag tänkt bygga en ny hatthylla och sätta in ett par 8" basare där, och några 6'9or bredvid, samt några högtalare i dörren, men fick höra att de kommer inte låta särskilt bra med basarna där.

Så nu funderar jag på vad jag kan göra istället, räcker det med 6'9orna, eller måste jag skaffa en baslåda? De va tänkt för att jag skulle ha lite mer djup i ljudet, inte dunka eurotechno på högsta volym, så toppeffekten behöver inte vara så hög, bara de låter bra.

Så nu undrar jag mest vad ni har för förslag på högtalare/basar, jag har fått ett bra erbjudande på en bra stereo, men kom gärna med förslag på de hållet också, om jag måste skaffa ett steg osv.

Gammbemer
12 april 2012 · 7 Inlägg

Jag hade tänkt mig nått följande

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 400bt.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a6936.html

Plus några högtalare till dörrarna, Jag är inte särskilt insatt som sagt, så all hjälp uppskattas, gärna om de finns på BRL, för att de ligger så bra till, är inte så mycket för att beställa hem.

Tott
12 april 2012 · 130 Inlägg

Budget?
Ska det va allt? kablar, steg och hela kittet?

Satsa på ett bra och stabilt framsystem till att börja med och ta basen sen när du känner för det och har råd.

Senast redigerat av Tott (12 april 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Firetunez
12 april 2012 · 282 Inlägg

Säger som tott, välj bort 6x9erna och satsa på ett bra framsystem först, helst med ett slutsteg till det.
Du kan alltid ringa till butikerna och fråga så hjälper dom dig.

Gammbemer
12 april 2012 · 7 Inlägg