Köpa/installera billjud för första gången

Gammbemer
11 april 2012 · 7 Inlägg

Tjenare, jag har en bmw e21 som jag skulle vilja sätta in lite ljud i, jag är helt nybörjare när de gäller märken och så, men koppla och allt sånt är inte första gången jag gör, så de har jag inga problem med.

Hur som helst, så mitt mål är att ha ett skönt allroundljud som jag kan spela lite allt möjligt med.

Från början hade jag tänkt bygga en ny hatthylla och sätta in ett par 8" basare där, och några 6'9or bredvid, samt några högtalare i dörren, men fick höra att de kommer inte låta särskilt bra med basarna där.

Så nu funderar jag på vad jag kan göra istället, räcker det med 6'9orna, eller måste jag skaffa en baslåda? De va tänkt för att jag skulle ha lite mer djup i ljudet, inte dunka eurotechno på högsta volym, så toppeffekten behöver inte vara så hög, bara de låter bra.

Så nu undrar jag mest vad ni har för förslag på högtalare/basar, jag har fått ett bra erbjudande på en bra stereo, men kom gärna med förslag på de hållet också, om jag måste skaffa ett steg osv.

Gammbemer
12 april 2012 · 7 Inlägg

Jag hade tänkt mig nått följande

http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … 400bt.html
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a6936.html

Plus några högtalare till dörrarna, Jag är inte särskilt insatt som sagt, så all hjälp uppskattas, gärna om de finns på BRL, för att de ligger så bra till, är inte så mycket för att beställa hem.

Tott
12 april 2012 · 130 Inlägg

Budget?
Ska det va allt? kablar, steg och hela kittet?

Satsa på ett bra och stabilt framsystem till att börja med och ta basen sen när du känner för det och har råd.

Senast redigerat av Tott (12 april 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Firetunez
12 april 2012 · 282 Inlägg

Säger som tott, välj bort 6x9erna och satsa på ett bra framsystem först, helst med ett slutsteg till det.
Du kan alltid ringa till butikerna och fråga så hjälper dom dig.

Gammbemer
12 april 2012 · 7 Inlägg

Jag har redan varit in o snackat med dom på butiken, och dom tyckte att jag inte behövde ett steg, om jag köpte en tillräckligt bra stereo.

Jaa, låt oss säga 4k för hela ljudsystemet, de är redan draget dom mindre kablarna till hatthyllan och dörrarna, men om jag måste skaffa slutsteg så måste jag ju ha lågnivå och strömkabel till det osv.

Vad är ett bra framsystem? Han i affären pekade direkt på dom dyraste i butiken och tyckte att jag skulle spara till jag kunde köpa dom, men jag byger ingen tävlingsmaskin direkt.

Tott
12 april 2012 · 130 Inlägg

Gammbemer skrev:
Jag har redan varit in o snackat med dom på butiken, och dom tyckte att jag inte behövde ett steg, om jag köpte en tillräckligt bra stereo.

Jaa, låt oss säga 4k för hela ljudsystemet, de är redan draget dom mindre kablarna till hatthyllan och dörrarna, men om jag måste skaffa slutsteg så måste jag ju ha lågnivå och strömkabel till det osv.

Vad är ett bra framsystem? Han i affären pekade direkt på dom dyraste i butiken och tyckte att jag skulle spara till jag kunde köpa dom, men jag byger ingen tävlingsmaskin direkt.

vad sa dom va en bra huvudenhet då?

Ljud är dyrt, tyvärr så är det så.

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Lillalilja
12 april 2012 · 529 Inlägg

Gammbemer skrev:
Jag har redan varit in o snackat med dom på butiken, och dom tyckte att jag inte behövde ett steg, om jag köpte en tillräckligt bra stereo.

Jaa, låt oss säga 4k för hela ljudsystemet, de är redan draget dom mindre kablarna till hatthyllan och dörrarna, men om jag måste skaffa slutsteg så måste jag ju ha lågnivå och strömkabel till det osv.

Vad är ett bra framsystem? Han i affären pekade direkt på dom dyraste i butiken och tyckte att jag skulle spara till jag kunde köpa dom, men jag byger ingen tävlingsmaskin direkt.

Vilken butik var det? Tycker det låter konstigt att de inte rekommenderar slutsteg, dels för att butiken vill sälja så mycket som möjligt, men även för att det låter bättre med steg.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Saab 900 "Saabina" (1985)
Hedde Superhedde
12 april 2012 · 255 Inlägg

Jag skulle rekommendera till att börja med: Ett vettigt framsystem, en baslåda och ett fyrakanals slutsteg. Vill du absolut ha ljud i bak så kopplar du in ett par passande högtalare på fyrakanalsslutsteget. Sedan skaffar du ett separat slutsteg som du kopplar till din bas. Oavsett hur dyr huvudenhet du köper så kommer den aldrig ge i närheten av samma ljudkvalitet som ett separat slutsteg. smile

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer
Volkswagen Lupo 1.4 16V "Lilla Röd" (2001)
Hummer H2 "DD Hummer" (2006)
Gammbemer
12 april 2012 · 7 Inlägg

Jag sa till han samma som jag har skrivit här, jag är inte så intresserad av att ha baslåda, jag vill bara ha ett klart ljud som jag kan lyssna på vad jag vill med.

Jag var in på BRL Umeå, och enligt han så behövde man inget slutsteg om man inte ska ha baslåda, så länge man hade en huvudenhet med tillräckligt med pulver i.

Men som sagt, är helt nybörjare på ljudsystem och vad man ska ha vars, så enligt er, vad är ett schysst framsystem?

Och jag säger inte att 4000 är ett absolut pristak, som sagt, kom med förslag!

Senast redigerat av Gammbemer (12 april 2012)

Firetunez
12 april 2012 · 282 Inlägg

såg att du gärna inte beställer hem, men vill du komma undan billigt så tror jag detta skulle kunna funka:

Hertz Energy ESK130
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=158

Hertz HE4
http://blekingebilradio.se/product.html … ory_id=184

med stereo och alla kablar blir det visserligen en bit över 4000 tyvärr.
annars får du kolla blocket efter begagnat, behöver inte vara dåliga grejer för det.

Tott
12 april 2012 · 130 Inlägg

Gammbemer skrev:
Jag sa till han samma som jag har skrivit här, jag är inte så intresserad av att ha baslåda, jag vill bara ha ett klart ljud som jag kan lyssna på vad jag vill med.

Jag var in på BRL Umeå, och enligt han så behövde man inget slutsteg om man inte ska ha baslåda, så länge man hade en huvudenhet med tillräckligt med pulver i.

Men som sagt, är helt nybörjare på ljudsystem och vad man ska ha vars, så enligt er, vad är ett schysst framsystem?

Och jag säger inte att 4000 är ett absolut pristak, som sagt, kom med förslag!

Hmpf vilken försäljare. Men så här kan vi säga då att för att få ett bra ljud så krävs det att du lägger ut ca 1500 på framhögtalarna och kanske runt 1500-2000 på slutsteg, skulle satsa på ett 4 kanals för framtida planer om du inte vill lägga ut massa pengar på att köpa högtalare bak eller baslåda på en gång.
Sen behöver du en huvudenhet men iaf 2 lågnivåutgångar tycker jag och en bra singalstyrka. sen va du vill ha av Huvudenheten är en annan femma. Men usb? aux? cd? Ipod? massa lullul? Skulle säga du behöver lägga runt 5000 exklusive kablar och andra tillbehör.

Bättre att lägga ut lite mer än att snåla och riskera att bli missnöjd.

framsystem: 1500
HU:              1500
Slutsteg:      2000
Kablar:        500

Ungefär det jag kom på nu. är väll inte helt hundra på alla priser men det är väll vad jag skulle lägga på ett billigt  och bra system.

Mvh Chriss

Senast redigerat av Tott (12 april 2012)

Det är inget fel på bilen förutom att den brinner.
Gammbemer
13 april 2012 · 7 Inlägg

Tott skrev:

Gammbemer skrev:
Jag sa till han samma som jag har skrivit här, jag är inte så intresserad av att ha baslåda, jag vill bara ha ett klart ljud som jag kan lyssna på vad jag vill med.

Jag var in på BRL Umeå, och enligt han så behövde man inget slutsteg om man inte ska ha baslåda, så länge man hade en huvudenhet med tillräckligt med pulver i.

Men som sagt, är helt nybörjare på ljudsystem och vad man ska ha vars, så enligt er, vad är ett schysst framsystem?

Och jag säger inte att 4000 är ett absolut pristak, som sagt, kom med förslag!

Hmpf vilken försäljare. Men så här kan vi säga då att för att få ett bra ljud så krävs det att du lägger ut ca 1500 på framhögtalarna och kanske runt 1500-2000 på slutsteg, skulle satsa på ett 4 kanals för framtida planer om du inte vill lägga ut massa pengar på att köpa högtalare bak eller baslåda på en gång.
Sen behöver du en huvudenhet men iaf 2 lågnivåutgångar tycker jag och en bra singalstyrka. sen va du vill ha av Huvudenheten är en annan femma. Men usb? aux? cd? Ipod? massa lullul? Skulle säga du behöver lägga runt 5000 exklusive kablar och andra tillbehör.

Bättre att lägga ut lite mer än att snåla och riskera att bli missnöjd.

framsystem: 1500
HU:              1500
Slutsteg:      2000
Kablar:        500

Ungefär det jag kom på nu. är väll inte helt hundra på alla priser men det är väll vad jag skulle lägga på ett billigt  och bra system.

Mvh Chriss

Okej, det låter ju vettigt, angående huvudenheten så är väll USB viktigast, kanske AUX också, men de kan jag nog leta fram själv. 

Men då kommer nästa problem, vad ska jag ha för högtalare, och vars ska jag montera dom? Jag vill helst undvika att gå loss så mycket på inredningen, det sitter redan en högtalare i varje dörr, så om man kan sätta dom där hade ju varit bra, annars så vet jag inte vars man kan sätta högtalarna. Samma med slutsteget, kanske är lika bra att lägga det i skuffen som dom flesta gör, men de känns ju som lite slöseri på kabel att dra det hela vägen bak, sen fram igen.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang