11023
Sök

Kan man koppla dubbla framsystem på samma 2-kanals steg?

Ölbryggare
339 Inlägg
15 september 2006
Trådstartare
Lite knepig rubrik..Men det ligger till så här att jag har 2st koaxialer i instrumenbrädan och 2st 6,5" midbasar i dörrarna på Polon. Kan jag koppla dom på samma kanaler? Steget är iaf stabilt i 2 ohm..

Det borde väl gå bra, men frågan är om det blir så bra??

Vill ju inte riskera ljudkvalitén så bäst att fråga först innan man måste skaffa ett steg till...

Miklen
15 september 2006
hur hade du tänkt koppla dom dådå ? serie eller parallell ? antingen får du ju offra effekt eller motstånd..

EDIT: stavfel
Senast redigerat av Miklen (15 september 2006)

1 631 Inlägg
15 september 2006
Du ska ha ett delningsfilter så funkar det som det ska.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
15 september 2006
Tänk på att brytningsfrekvenser på passiva filter ändras om impedansen på elementen ändras.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 631 Inlägg
15 september 2006
Riktigt - jag lite för fort där...

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX

Ölbryggare
339 Inlägg
16 september 2006
Trådstartare
Koaxielrna i instrumentbrädan har ju bara en spole å en konding på kontakten som delningsfilter och 6,5" i dörrarna tänkte jag koppla genom det medföljande passiva filtret. Och helt enkelt strunta i dom diskanterna eftersom koaxialerna på instrumentbrädan spelar i de övre registren.
Måste väl bygga nåt eget filter om man ska ha det som jag tänkt, eftersom det ska spelas mellanregister och bas i dörrarna och mellanregister och diskant i instrumentbrädan. För jag har inget fyrkanaligt steg att tillgå just nu, utan tänkte köra med ett tvåkanals om det fungerar alltså?

Mycket tacksam för experthjälpen smile

1 631 Inlägg
16 september 2006
Nu blir jag fundersam här. Har du dubbla element i dörrarna? Och vilka diskanter är det du pratar om?

Så länge som du har EN koax och EN midbas på varje sida är det inga problem. Då ska du bara ha ett enkelt delningsfilter. Midbasen ska INTE spela nåt mellanregister, det tar koaxen hand om.

// Gurra

Ölbryggare
339 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Ok, nu känns det som jag rört till allt :p

Länkar till dom högtalarna som ska användas:
http://www.mds.se/?artnr=170210 (Koaxialerna)
http://www.mds.se/?artnr=280650 (Kitsystemet)

Koaxialerna sitter redan i instrumentbrädan. Av kitsystemet tänkte jag endast använda 6,5" elementen i dörrarna, en per dörr. Och delningsfiltret tänkte jag koppla in så 6,5" elementen slipper spela diskant å låta illa. Jag tänkte alltså i stort sett använda två framsystem men inte kitsystemts diskanter.

Tanken var på så sätt att det skulle bli som ett trevägssystem.

Problemet var väl att jag just nu endast har ett tvåkanals steg till dessa fyra högtalare.
http://www.mds.se/?artnr=18202

Hoppas jag bringat klarhet i min fråga till er som kan det här med elen till fullo...

1 631 Inlägg
17 september 2006
Du är helt rätt på det.

Du behöver ett nytt två-vägs delningsfilter med en delningsfrekvens nånstans runt 250-500 hz. Delningsfiltret som följer med kitsystemet har en alldeles för hög delning, troligtvis nånstans runt 4-5k. Med det filtret så kommer koaxerna bara spela diskant och hela mellanregistret hamna i dörrarna.

Med rätt delningsfilter så fungerar ditt steg också till hela framsystemet.

Innan du köper något nytt filter (eller 4-kanalare för den delen) så bör du testa med det du redan har. Kanske blir du nöjd ändå?

// Gurra

Ölbryggare
339 Inlägg
17 september 2006
Trådstartare
Oki, det verkar svårt att få det här helt och hållet förstått. Koaxilarna ska spela "full range" eller vad man ska kalla det. Kitsystemets 6,5" element ska spela mellanregister och neråt genom det medföljande delningsfiltret. Eller det var tanken iaf, om det nu fungerar?

Men din idé att ta ett annat delningsfilter som är anpassat för min idé är väl inte så dum kanske. Om det fungerar med delningsfilter på delningsfilter, men det borde det ju göra...För det sitter ju ett litet delningsfilter på varje koaxial som ser till att diskanten låter bra. Ljudet blir säkert mer fokuserat på så sätt vilket är viktigt. Men jag tror jag ska prova som jag tänkt först och se hur man upplever det. Om det inte finns några tekninska hinder som sagt?

1 631 Inlägg
17 september 2006
Pepe skrev:
Oki, det verkar svårt att få det här helt och hållet förstått. Koaxilarna ska spela "full range" eller vad man ska kalla det. Kitsystemets 6,5" element ska spela mellanregister och neråt genom det medföljande delningsfiltret. Eller det var tanken iaf, om det nu fungerar?

Nej, de ska inte spela "full range"! Max ner till 250hz nåt, beroende på vad de pallar. Därefter så ska midbasen ta vid. Du vill INTE att två högtalare ska spela samma frekvenser.

Pepe skrev:
Men din idé att ta ett annat delningsfilter som är anpassat för min idé är väl inte så dum kanske. Om det fungerar med delningsfilter på delningsfilter, men det borde det ju göra...För det sitter ju ett litet delningsfilter på varje koaxial som ser till att diskanten låter bra. Ljudet blir säkert mer fokuserat på så sätt vilket är viktigt. Men jag tror jag ska prova som jag tänkt först och se hur man upplever det. Om det inte finns några tekninska hinder som sagt?

Delningen mellan mellanregister och diskant fixas av det lilla delningsfiltret som sitter på koaxen. Du ska "bara" göra samma sak mellan midbas och koax fast på en annan frekvens.

Finns inga tekniska hinder så kör på bara...

// Gurra

Ölbryggare
339 Inlägg
18 september 2006
Trådstartare
Då har jag fått klarhet i det här smile

Antar att det är lika bra att skaffa ett delningsfilter som passar installationen....

Vart kan jag hitta det?

Sök