Lastbilschaufför på E4 grön/vit hytt med släp 12/4

killercow
14 april 2012 ·

Kanske lite långsökt men gör ett försök.

Åkte på E4:an i torsdags 12/4 norrgående ca 3mil söder om jönköping. Kl kunde varit nångång mellan 13-14.

Kör om många lastbilar på denna sträckan på väg norr ut. Å kör även om denna lastbilen. Inget konstig. Motorväg så kör om som vanligt i ytterfilen, laglig hastighet, ingen vårdslös om körning eller svänger in förtidigt.

Men när jag kört om märker ja att han börjar blinka med helljusen på mej, några gånger. svänger in på en rastplats som kom rätt lägligt. men lastbilen fortsätter. går ut å kontrollerar bilen. men det är inget konstigt med den.

Ingen ja känner som kör lastbil passerade där då.


Så skulle gärna vilja ha tag i å veta varför han blinkade med helljusen.


Har som sagt kollat bilen å de var inget konstigt med den å ingen annan som blinkat på mej eller nått på den sträckan

gamlingen
14 april 2012 · 5 198 Inlägg

Han kanske trodde det va nån han kände,,,, händer allt som oftast...

killercow
14 april 2012 ·

ja det är nog troligt. tänkte de oxå. men kan ju varit nått annat. å eftersom han inte stannade så tänkte jag att ja slänger upp en tråd om det var nått annat å han som körde av en slump läser här.

jok3 Lastbilsschaffis
14 april 2012 · 886 Inlägg

Vi chafförer brukar också blinka när vi möter någon vi känner. Jocke

"Man måste plocka isär något för att kunna lära sig att sätta ihop det igen"
Skriv en kommentar om vad du tycker och lägg en röst på någon av bilarna. Kolla också in mitt projekt 960 T5 .
Angry Drift Team
killercow
14 april 2012 ·

jok3 skrev:
Vi chafförer brukar också blinka när vi möter någon vi känner. Jocke

kom 1 lastbil från motsatt håll. men kan nog uteslutadet då den jag körde om blinkade efter mötet typ.


Alltså det hela handlar om att lastbilen jag körde om blinkade först 1 gång precis efter jag kört om. sedan 2ggr snabbt några sek efter första blinkningen. sedan ytterligare 2ggr snabbt efter ytterliggare kanske 10-15 sek.

Därför ja bestämde mej svänga av å kolla

FLindgren
14 april 2012 · 5 089 Inlägg

Hade jag också gjort om jag visste att bilen jag blinkade på stannade för att kolla bilen och sen anstränga sig att skriva runt på internet för att få tag på mig igen och fråga varför man blinkade. Man har väll inget annat vettigt att göra om man ligger på vägen hela dagarna?;P

Men om man tänker lite.
Du kanske svängde in framför honnom på ett sätt som han inte gillade.
Du blinkade inte när du svängde tillbaka å han blev grinig.
Du hade inga baklampor på.
Han kanske blinkade för skojj skull redan före du körde om.
Han kanske hade glapp i helljuset utan att han själv visste om det.

Är det verkligen något att bry sig om?;P Hoppas du innte behöver uppsöka läkare efter att du inte kunnat sova p.ga detta..

\Lindgren
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
Anuslainen
14 april 2012 · 59 Inlägg

Det ovanstående sa plus att han kanske försökte varna dig för nånting t.ex. vilt du missade eller polis som han trodde sig se.

Senast redigerat av Anuslainen (14 april 2012)

horbybonnen
17 april 2012 · 1 160 Inlägg

chaffisar blinkar så när man passerat så man vet att man kan gå in i innerfilen så snabbt som möjligt

gamlingen
17 april 2012 · 5 198 Inlägg

horbybonnen skrev:
chaffisar blinkar så när man passerat så man vet att man kan gå in i innerfilen så snabbt som möjligt

I synnerhet om du kör om med en tradare ,,, med personbil ser du ändå när du kommit förbi

Mack Forum- och sitemoderator
17 april 2012 · 26 150 Inlägg

horbybonnen skrev:
chaffisar blinkar så när man passerat så man vet att man kan gå in i innerfilen så snabbt som möjligt

Eh..det skulle bli ett jäkla blinkande i så fall.
Har hitills aldrig sett dem blinka så man kan svänga in. Man är väl inte blind heller?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
horbybonnen
17 april 2012 · 1 160 Inlägg

hoppas jag verkligen inte. för isåfall är du en jävel på att köra

Mack Forum- och sitemoderator
17 april 2012 · 26 150 Inlägg

horbybonnen skrev:
hoppas jag verkligen inte. för isåfall är du en jävel på att köra

Vem vände du dig till i din kommentar?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 april 2012 · 5 650 Inlägg

kan ju finnas bra många anledningar till att han blinka av storsta sanolikhet blinkade han inte på dig.

kan ju varit allt från en chaffis kompis till folk i personbilar på mötande sida som han kände.

eller så kanske han trodde du va någon han kände. eller så kan du gått in förtvärt framför han så han fick spel.

som sagt finns miljoner med anledningar och leka med helljus när man kör lastbil.

så inget och bry sig om . bara upp med tummen och gilla lägget.

men hade han där emot typ tutat och pekat finger lr dyligt kanske man skulle börja fundera lite men helljus blink vafan liskom

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
xaren
17 april 2012 · 254 Inlägg

http://www.limetec.fi/deliveries_popup. … amp;main=2

Lite långtsökt, för den e gröngul men det är lite vitt, det var inte en av dessa va?

hotrodder Egen företagare Bilbygge & Chassie-teknik
17 april 2012 · 1 594 Inlägg

Mack skrev:

horbybonnen skrev:
chaffisar blinkar så när man passerat så man vet att man kan gå in i innerfilen så snabbt som möjligt

Eh..det skulle bli ett jäkla blinkande i så fall.
Har hitills aldrig sett dem blinka så man kan svänga in. Man är väl inte blind heller?

Jopp det blinkas och vill påstå det nästan är en oskriven regel, iaf. för långdistansarna men aldrig när det gäller personbilar. När man kör om med en tradare så underlättar det mycket att få en blink när man kan "kliva tillbaks" till rätt sida. Eftersom det är svårt att bedöma från förarplats vart släpets bakersta hörn är. Man vill inte ligga kvar på vänstersidan, det tar nog lång tid att ta sig om ändå och med helljusblinken kan du gå in snävt framför bilen du kör om och du har ju en kvittering på att den chauffören är med på noterna.

Senast redigerat av hotrodder (17 april 2012)

Varför bara en bil när man ha flera...
Mest roddar & jänkare i verkstan,
men även en å annan Saab
Donken86
17 april 2012 · 184 Inlägg

hotrodder förklara ganska bra mina erfarenheter också. Är som sagt en oskriven lag mellan lastbilar att "blinka in" varandra big_smile

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 april 2012 · 5 650 Inlägg

Donken86 skrev:
hotrodder förklara ganska bra mina erfarenheter också. Är som sagt en oskriven lag mellan lastbilar att "blinka in" varandra big_smile

inte när de är utlands reggade bilar wink dom får klara sig sj

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
discokapten Kapten på disco!
17 april 2012 · 1 729 Inlägg

MrEricsson skrev:

Donken86 skrev:
hotrodder förklara ganska bra mina erfarenheter också. Är som sagt en oskriven lag mellan lastbilar att "blinka in" varandra big_smile

inte när de är utlands reggade bilar wink dom får klara sig sj

varför?

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.
ReApEr__88
17 april 2012 · 620 Inlägg

xaren skrev:
http://www.limetec.fi/deliveries_popup.asp?id=3021&main=2

Lite långtsökt, för den e gröngul men det är lite vitt, det var inte en av dessa va?

Hade en sån där bil på Jobbet uppe i Luleå idag och fyllde upp han med sågat virke...smile
Men de va offtopic! hehe

Volvo S60 (2006)
MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
17 april 2012 · 5 650 Inlägg

discokapten skrev:

MrEricsson skrev:

Donken86 skrev:
hotrodder förklara ganska bra mina erfarenheter också. Är som sagt en oskriven lag mellan lastbilar att "blinka in" varandra big_smile

inte när de är utlands reggade bilar wink dom får klara sig sj

varför?

för kan dom dundra förbi med släp i typ 100 blås när de är 80 och blåser förbi oss som ligger på fullt utan släp kan de klara sig sj

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang