Fackföreningar är inte alltid så bra...

Founder
15 september 2006 · 1 414 Inlägg

Jag och några hundra till var med om en ganska intressant situation på SAAB Automobile AB i Trollhättan våren 2003.

Metall bestämde att man inte ens skulle förhandla om de som varit anställda mindre än 12 månader när SAAB lade ett varsel på drygt 1200 pers. Dom som inte var med i metall utan förhandlade om sin egen position med hjälp av sina chefer hade bättre tur och många av dom fick stanna kvar även fast dom inte varit anställda mer än 12 månader. Alla som dock var med i metall blev automatiskt avskedade utan förhandling.

Så med andra ord, de som betalat sin avgift troget i nästan ett år blev på grund av facket avskedade ifrån företaget...

tänk så bra det kan gå när är med i facket...

Något annat som kanske är intressant är den juridiska hjälp som utlovas till de som är med i metall i fråga om konflikt. Jag känner 2 människor som är i konfilkt med arbetsgivaren i fråga om arbetsskador. Metalls jurister vägrade att ta sig an fallet eftersom dom ansåg att det inte fanns någon ekonomisk vinst i form av skadestånd ifrån företaget tillgänglig...

Visst hjälper dom de som behöver hjälp, men bara om dom själva tjänar på det,...

in any case, knowledge is generally a useful thing in its own right ...
- www.bmwb.se
Bullo Mazda 3 MPS, bilder på gång!
15 september 2006 · 1 852 Inlägg

av just dom här anledningarna är jag inte med i facket. mitt fackliga ombud på jobbet skiter fullständigt i om vi är med i facket eller inte, han hjälper oss endå. har hört många fall där man varit med i facket under en lång tid, sen skiter dom fullstädigt i en...

man lever bara en gång så lev väl!
lundwall
15 september 2006 ·

Efter att ha varit med i SIF i åtskilliga år, så blev jag arbetslös. Fuckade till det rätt fint i mitt eget liv med ekonomi, sambo, boende osv, så jag hade ingen som helst möjlighet att arbeta på ett par månader. Enligt SIF's a-kassa så hade jag inte jobbat tillräckligt länge och mycket för att få utbetalning från a-kassan. Efter ~3 år inbetalningar, tusentals kronor, och heltidsjobb iaf 80% av tiden. Och SIF är ändå det minst röda av facken.

Nu när jag jobbar i Norge så är jag med i NOPEF (Norsk Olje- Og Petrokjemisk Fagforbund), och betalar ca 300NOK i månaden i fackföreningsavgift. I Norge jobbar facken för att alla ska få högre lön, hanterar en som en individ och inte som en i mängden, och a-kassa ingår i ens lön, även om man inte är med i facket. Man måste jobba 3 månader fulltid eller 6 månader halvtid, eller ha tjänat ihop 80.000, för att få utnyttja a-kassan. Då får man 75% av sin lön, i två år...

Eftersom firman jag jobbar med har satt i system att inte betala ut lönetillägg som övertid, helgersättning, nattersättning osv, så har facket blockerat utbetalningar från firman vi är uthyrda till, pengarna går direkt till facket och sedan in på våra konton tills vi har fått våra pengar. Hela processen tog 5 arbetsdagar från det att vi uppmärksammade NOPEF tills vi hade fått våra pengar utbetalda. Från företaget.

I Norge har man som individ SÅ mycket mer att säga till om med fackets hjälp, där fungerar det verkligen som det ska. Att Norge sen är en riktigt galen sovjetstat, det är en helt annan sak smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang