7999
Sök

SÖKER: En som kan hjälpa mig ställa tändningen på min 200sx S14.

JFfoto
17 april 2012
Trådstartare
Har ingen strob för det och har aldrig gjort det förr, så någon i närheten av västmanland / norberg som har lust att kika förbi? som vet va den gör smile

PM:a!

JFfoto
14 maj 2012
Trådstartare
Ingen som skulle kunna hjälpa mig ställa tändningen? smile

Eller funkar t.ex en såndär lampa från biltema bra? eller är det skit? bör man ha en lite dyrare variant?

carzy
461 Inlägg
14 maj 2012
Hade du bott närmare hade jag kunnat hjälpa dig..
Men en helt vanligt strobb lampa från biltema funkar kanon. Sen måste du ha en tändkabel som du sätter mellan tändspolen och tändstiften på 1ans cylinder, för att sätta tändkabeln på. Motorn ska vara i arbetstemp. Sen lyser du med lampan ner mot remhjulet o där sitter markeringarna. På S13 och skyline ska det vara 15grader.
Markeringarna är -5 0 5 10 15 vill jag minnas.

Team BSG

JFfoto
14 maj 2012
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Hade du bott närmare hade jag kunnat hjälpa dig..
Men en helt vanligt strobb lampa från biltema funkar kanon. Sen måste du ha en tändkabel som du sätter mellan tändspolen och tändstiften på 1ans cylinder, för att sätta tändkabeln på. Motorn ska vara i arbetstemp. Sen lyser du med lampan ner mot remhjulet o där sitter markeringarna. På S13 och skyline ska det vara 15grader.
Markeringarna är -5 0 5 10 15 vill jag minnas.

Okej tackar smile ska åka och köpa en från biltema då, så får vi se..

carzy
461 Inlägg
14 maj 2012
Ja gör det. Det går att ta bort gummit på tändspolen så du kommer åt kolen lättare, sen bara tejpa fast eller ta ett gem eller vadsom helst. Bara de får kontakt mellan spolen och kabel!

Team BSG

JFfoto
14 maj 2012
Trådstartare
okej smile tack, tror nämnligen tändningen är boven i att avgasvärderna va höga tongue och möjligtvis felinställd piggyback..

inte lite för högt heller tongue haha

CO: 9,9 (0,5)
CO 2500 9,9 (0,3)
HC 689 (100)
Lambda 0,87 (0,97-1,03)

carzy
461 Inlägg
14 maj 2012
Det var skapligt högt!
Går den som den ska på tomgång o gaspådrag?
Ryker något?

Team BSG

JFfoto
14 maj 2012
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Det var skapligt högt!
Går den som den ska på tomgång o gaspådrag?
Ryker något?

den går bra, förutom att den småpuffar när man gasar på tomgång, inte högt utan man hör svagt att det puffar till ibland med jämna mellanrum

länge sen jag hade igång den, men vill minnas att den rykte lite mer än normalt iaf..
Senast redigerat av Paused (14 maj 2012)

carzy
461 Inlägg
14 maj 2012
Okej,ja de låter som det kan vara tändning blandannat, hoppas det löser sig när du ställt in den smile

Team BSG

JFfoto
14 maj 2012
Trådstartare
Mobeerg skrev:
Okej,ja de låter som det kan vara tändning blandannat, hoppas det löser sig när du ställt in den smile

mycket möjligt att de är den, för lämnade iväg den för helrenovering, bytte topplock, kom fram senare att han inte hade ställt tändningen efter topplocksbytet.. hade en annan motor som jag tog topplocket ink tändklumpen från och monterade rakt av, så det borde man ju ha kollat att det stämde..

Sök