Audi A4 ( B5) när ska man byta kamremmen?

bullen_91
19 april 2012 · 156 Inlägg

Hejzan köpte en audi A4 1,8 T - 96. I servic boken står det att kamremmen bytes vid 15000 mil. Nu har bilen gått 27000. Ägaren innan mig hävda den är bytt vid 23000 dock står det inger om det i servis boken. Så hur ofta ska man byta kamrem?

TAcksam för svar:)

it_mutt Avstängd
19 april 2012 · 10 388 Inlägg

Audi säger 12.000mil

Haynes rekomenderar 6000mil/5 år...och det är vad jag själv kör på (ser det som en billig "försäkring" då jag gör det själv)

Personligen skulle jag inte lita på det om det inte är med i serviceboken. Även om jag gör det själv så skriver jag upp det i boken.

Men ja, är den bytt vid 15.000mil, så ska den bytas vid 27000mil igen iaf (senast, och om man går på Audis serviceplan)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
bullen_91
19 april 2012 · 156 Inlägg

Men hur svårt är det att byta själv? måste man plocka ner hela fronten?

LeafBox Lat Perfektionist
19 april 2012 · 6 359 Inlägg

När det kommer till sånnahär saker, och man inte är 100% säker på vad man gör, slutar det mer ofta än sällan med att man står där med en trasig motor sedan smile

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
it_mutt Avstängd
19 april 2012 · 10 388 Inlägg

bullen_91 skrev:
Men hur svårt är det att byta själv? måste man plocka ner hela fronten?

Jag gjorde det med hjälp av Haynes-boken. Och då ska vi tillägga att jag verkligen inte är någon "mästerskruvare". Det handlar bara om att vara galet noga.

Frpnten behöver inte plockas ner rent bokstavligt, men den måste fram i serviceläge.



LeafBox skrev:
När det kommer till sånnahär saker, och man inte är 100% säker på vad man gör, slutar det mer ofta än sällan med att man står där med en trasig motor sedan smile

Mnja, är väl både beredd att hålla med o säga emot. Optimala är ju om man kan testa själv, och sen udner tiden rådfråga med någon som "har koll", så att man får en chans att lära sig.

Stora problemt här är väl mest att vag tar allt mellan 10-15.000....och själv gör man det för 5000

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
LeafBox Lat Perfektionist
19 april 2012 · 6 359 Inlägg

Men har man inte stenkoll kan det sluta med bra mkt mer kostnader oxå wink

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968
Audi Coupé Turbo "S1.5" (1990)
Mitsubishi Spacewagon "Driftbussen" (2004)
it_mutt Avstängd
19 april 2012 · 10 388 Inlägg

LeafBox skrev:
Men har man inte stenkoll kan det sluta med bra mkt mer kostnader oxå wink

Absolut, det KAN bli en galet dyr historia om det går fel, det tänker jag inte säga emot smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang