Batteri

BoRag
19 april 2012 · 118 Inlägg

Jag va ute och åkte då plötsligt stereon dör och typ allting ingen blinkers inget lyse men motorn funkade turligt nog tills jag kom hem, men den började hosta lite på slutet.

Väl hemma öppnade jag huven och mätte direkt på batteripolerna och ser att det bara är 6 volt. En första tanke skulle ju vara att generatorn slutat ladda.

Men tidigare när jag hämtade bilen från vinteridet så lyckades jag sätta polerna fel så det blev att ryka o gnistra. Vände rätt polerna och allt funkade som vanligt, tills nu. Jag undrar om jag kan ha pajat batteriet? Jag misstänker det iaf.

Drönirettab
19 april 2012 · 21 761 Inlägg

Lyste inte batterilampan i instrumenthuset?

BoRag
19 april 2012 · 118 Inlägg

Nix ingenting funkade som gick på el inte en enda lampa. Däremot när ja kom hem å stängde av bilen då hoppa stereon igång igen.

RD_87 Skrotsamlare
19 april 2012 · 4 031 Inlägg

Kabla igång den & kolla om den laddar först.

Det är aldrig försent att förvärra ett dumt beslut...
Drönirettab
19 april 2012 · 21 761 Inlägg

Att stereon började fungera beror troligen på att batterispänningen steg aningen när det inte fanns andra saker som drog ström (tändning/bränslesystem osv).

Med tanke på att inte batterilampan lyste så kan man tex misstänka kolen i generatorn, eller att lampan har slutat fungera. Börja med att ladda upp batteriet, sedan när det är fulladdat (om det tar emot laddning) så får du felsöka om batterilampan fungerar. Lyser den inte med tändningen påslagen så kan inte generatorn ladda normalt sett. smile

BoRag
19 april 2012 · 118 Inlägg

När ja skulle starta bilen efter jag vart in på affären så gick startmotorn knappt runt sen klicka det bara när ja vred på nyckeln, så jag klev ur och kollade polerna och upptäckte att minus klamman satt helt löst jag kunde lyfta den med fingrarna, hr de gått till vet ja inte eftersom ja drog åt den när ja satte i batteriet. Men i vilket fall så drog jag åt den igen och vips bilen startade direkt.

Sen påvägen hem hände allt detta som jag beskrev tidigare. Jag har ett till batteri jag ska stoppa i det imorgon, blir de samma sak får jag kolla kolen i generatorn, som tur är sitter den väldigt lättillgängligt på V8:an men minns att han jag köpte bilen av sa att det va en generator från en Golf han monterat.

Ljepone * Studerande *
20 april 2012 · 563 Inlägg

Du måste sätta över metallplattan (om det nu finns en sådan på ditt fordon i bagageutrymmet) över själva batteriet (karros-batterier-karros) så det håller sig på plats, annars så finns det stor risk att batterier börjar dansa "vals" & batterieklämmorna börjar glappa eller "hoppar" av batteriepolen (- resp+) pga vägförhållandena....

Det minsta "glapp" mellan batteripol & batteriklämma resulterar till att batteriet inte kommer att laddas/fungera 100%.. Då kan de bli att när du väl kör fordonet, sedan stänger av de & parkerar för att sedan när du skall dra igång det så "klick-klick" drar den ej igång & då står man där och kliar sig i huvudet lite fundersamt big_smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang