Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.
Har hänt lite inte mycket men lite grann i alla fall Har byggt färdigt växellådsbalken
Kör med samma uppfästnings stuk som orginalbalken dvs bultad i sidan på ramkrysset
orginal balken är bultad från sidorna i ramkrysset men kör med bult underifrån med, här borrat upp hål för detta, som jag svetsar i en kragmutter i sen, tyvärr ingen bild på det
Sido fästena blir med genomgående hål med stödhyllsor, här första hyllsan tigad
Balken på plats
Har även blivit en liten investering som kommer att komma till användning i Duettprojektet
Kände att nu va det dax att kolla lite på styrningen, så åkte iväg till det garaget där Duettkarossen står. Där blev jag snabbt klok på att Duett styrväxeln bara va att glömma (rattstången är alldeles för grov och klumpig) så åkte iväg och köpte mig en Amazon styrväxel och börgade kolla lite.
Lite styrstag som kan komma till nytta
Styrväxeln
Kommer bli trångt
Hm fläktbladen tar i styrväxeln
Ska ta och plocka ur fjädrarna ur framvagnen och kolla så att jag inte får någon bumpsteer innan jag fortsätter mer
Duettens styrstag passar inte i 140/164 spindeln dels är konan i Duettens p-ända förliten sen så ska den i underifrån.
Sen kom jag fram till att en 140 styrväxel blir nog bättre för där är rattaxeln som kommer ur styrväxeln ganska kort viket underlättar Någon som har en att sälja?
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
23 juli 2014
Tänk på att det finns 2 modeller till 140 (ändrat nångång runt -70 tror jag) , det är lämpligast att du får snäcka,hjälparm & mittre stag från samma bil.
Tänk på att det finns 2 modeller till 140 (ändrat nångång runt -70 tror jag) , det är lämpligast att du får snäcka,hjälparm & mittre stag från samma bil.
Tack för tippsen Har låtit Duetten vila lite medan jag njutit av sol och bad Men givetvis har tankarna snurrat en del kring bygget och eventuelt så kanske jag använder Amazon snäckan ändå. Men får se just nu har jag fått ett annat "litet" projekt på hallsen! Har haft ett malande ljud i bakaxeln på Corvetten ett tag nu så rev ner den i går för att kolla och hitta lite att pyssla med
Hela diffen sprucken och två tänder av från pinjong drevet!
Tack för tippsen Har låtit Duetten vila lite medan jag njutit av sol och bad Men givetvis har tankarna snurrat en del kring bygget och eventuelt så kanske jag använder Amazon snäckan ändå. Men får se just nu har jag fått ett annat "litet" projekt på hallsen! Har haft ett malande ljud i bakaxeln på Corvetten ett tag nu så rev ner den i går för att kolla och hitta lite att pyssla med