2642
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 560 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
30 juli 2014
#541
stingray-ragge skrev:
AFE93 skrev:
silvertejp löser nog det wink

Haha ja det och en klase bananer i den sen borde den bli tyst igen:P

Bananer & silvertejp löser alla problem wink

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
2 augusti 2014
Trådstartare
#542
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
vEight skrev:
Kolla med http://www.garaget.org/greeger_ Han borde ha en över efter servokonverteringen i sin 142. smile

farbrorbozze skrev:
Tänk på att det finns 2 modeller till 140 (ändrat nångång runt -70 tror jag) ,
det är lämpligast att du får snäcka,hjälparm & mittre stag från samma bil.

Tack för tippsen smile
Har låtit Duetten vila lite medan jag njutit av sol och bad cool
Men givetvis har tankarna snurrat en del kring bygget smile och eventuelt så kanske jag använder Amazon snäckan ändå.
Men får se tongue just nu har jag fått ett annat "litet" projekt på hallsen!
Har haft ett malande ljud i bakaxeln på Corvetten ett tag nu så rev ner den i går för att kolla och hitta lite att pyssla med hmm


http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-093551b642df0b6e922b37934d0130be.jpg
Hela diffen sprucken och två tänder av från pinjong drevet!

Spännande... Är det måhända en gov-lock som cheva brukar gilla att stoppa i sina bilar?

Corvette kör med lamelldiffad Dana axel

farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
AFE93 skrev:
silvertejp löser nog det wink

Haha ja det och en klase bananer i den sen borde den bli tyst igen:P

Bananer & silvertejp löser alla problem wink

Haha, ja för det mesta wink


1 516 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#543
Har fått hem lite delar så att jag kan fortsätta på Duetten när jag är klar med Corvette bakaxeln smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-88d615bff7e63833a6d7c04689b196b9.jpg
P-ändar och styrleder och renoveringsdelar till styrsnäckan


118 Inlägg
3 augusti 2014
#544
FYFAN säger jag bara ! vilket jävla jobb du lägger ner de är ju så man blir tårögd ! läst igenom hela projektet nu måste bara säga det att duetten kom till rätt ägare ! big_smile keep up the good work ! prem lagd ! detta kan inte bli nått annat än bra ! big_smile


1 516 Inlägg
3 augusti 2014
Trådstartare
#545
kimkim skrev:
FYFAN säger jag bara ! vilket jävla jobb du lägger ner de är ju så man blir tårögd ! läst igenom hela projektet nu måste bara säga det att duetten kom till rätt ägare ! big_smile keep up the good work ! prem lagd ! detta kan inte bli nått annat än bra ! big_smile

Tack tack smile smile kul med nya följare och att du tagit dig tid att läsa igenom hela tråden smile
Så fort Corvetten är rullandes igen så blir det åter fokus på Duetten.
Först få rätt på styrningen sen ska det byggas avgassystem smile


1 516 Inlägg
23 augusti 2014
Trådstartare
#546
Projektet står inte helt still smile även om Corvetteaxeln är i fokus
Ibland är det bara bra att det går lite tid så att man hinner fundera och klura lite smile
Så bestämde mig för att göra något åt att det är tajt mellan ramen och grenrören.
Grenrören går precis fritt, problemet är att sen ska man ha dit avgasrören utan att krocka med flänsen på ramen och att motorn ska kunna röra sig.

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-66261d842ab442e47690d935d95a6bf0.jpg
Tajt!


Så tog beslutet att kapa av flänsarna till avgasrören från grenrören för att få till en bättre vinkel


https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-25ed6fbfa854ff13a81ada3f187fd7f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-29d371e022124a0549ff1ff458e7347b.jpg
Ska iväg och svetsas, lämnar iväg dem till en kompis som har erfarenhet av att svetsa gjutjärn


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
23 augusti 2014
#547
Smart drag, men ska du inte punkta ihop dom så du är säker på att få vinkeln exakt som du vill ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

144 Inlägg
24 augusti 2014
#548
en tanke som slog mig, går det inte montera 4st weber 45 stående typ, så man har 2 till varje motorhalva om ni fattar hur jag menar?

1 861 Inlägg
24 augusti 2014
#549
Det borde ju gå men då vore det väl smartare med ett x-insug så dom blir åt rätt håll?


303 Inlägg
24 augusti 2014
#550
det finns väl stående weber? IDA 48?

672 Inlägg
24 augusti 2014
#551
Baldrik skrev:
det finns väl stående weber? IDA 48?

https://fbcdn-sphotos-a-a.akamaihd.net/ … 2c19ae0373

typ såna?

"Väx inte upp! det är en fälla"

1 861 Inlägg
24 augusti 2014
#552
Fast coolare med x-insug!


672 Inlägg
24 augusti 2014
#553
Dr_struts skrev:
Fast coolare med x-insug!

helt solklart coolare med x-insug wink

"Väx inte upp! det är en fälla"

165 Inlägg
24 augusti 2014
#554
stingray-ragge skrev:
Projektet står inte helt still smile även om Corvetteaxeln är i fokus
Ibland är det bara bra att det går lite tid så att man hinner fundera och klura lite smile
Så bestämde mig för att göra något åt att det är tajt mellan ramen och grenrören.
Grenrören går precis fritt, problemet är att sen ska man ha dit avgasrören utan att krocka med flänsen på ramen och att motorn ska kunna röra sig.

Ska iväg och svetsas, lämnar iväg dem till en kompis som har erfarenhet av att svetsa gjutjärn

Förstår att det har gnagt i bakhuvet. smile Det blev tight där! Ser fram emot fortsättningen!

1 861 Inlägg
24 augusti 2014
#555
Power-krille skrev:
Dr_struts skrev:
Fast coolare med x-insug!

helt solklart coolare med x-insug wink

4 x weber 55or Hoho


144 Inlägg
25 augusti 2014
#556
de va precis som domdär ida48 orna ja mena, visste att jag hade sett de nånstans, grym bil förresten

1 516 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#557
farbrorbozze skrev:
Smart drag, men ska du inte punkta ihop dom så du är säker på att få vinkeln exakt som du vill ?

Jo det hade klart varit smart, men har redan lämnat iväg dem hmm
Syns inte på bilden men snedkapade dem innan och gjorde märkning med vinkelslipen på baksidan av rören så att de förhoppningsvis kommer där jag vill smile


1 516 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#558
lada2104 skrev:
en tanke som slog mig, går det inte montera 4st weber 45 stående typ, så man har 2 till varje motorhalva om ni fattar hur jag menar?

Jo det hade varit fränt smile
Men kommer att köra med original förgasaren till en början, sen får vi se vad som händer smile


1 516 Inlägg
25 augusti 2014
Trådstartare
#559
Beng-Ha skrev:
stingray-ragge skrev:
Projektet står inte helt still smile även om Corvetteaxeln är i fokus
Ibland är det bara bra att det går lite tid så att man hinner fundera och klura lite smile
Så bestämde mig för att göra något åt att det är tajt mellan ramen och grenrören.
Grenrören går precis fritt, problemet är att sen ska man ha dit avgasrören utan att krocka med flänsen på ramen och att motorn ska kunna röra sig.

Ska iväg och svetsas, lämnar iväg dem till en kompis som har erfarenhet av att svetsa gjutjärn

Förstår att det har gnagt i bakhuvet. smile Det blev tight där! Ser fram emot fortsättningen!

Hoppas på att få tillbaka grenrören i slutet av veckan smile


3 292 Inlägg
25 augusti 2014
#560
Blir hur bra som helst det här.. big_smile

** Volvo 765 Dieselkonvertering på G, D24TIC motorpaket sökes **


Sök