2190
Sök

Duett 63'a långtids projekt

Syftet med detta projektet är att bygga en Duett som Volvo kunde ha byggt men aldrig gjorde! Den kommer att förses med Volvos egen V8 (b36b), alla delar kommer att vara Volvo prylar som fanns på 60 och tidigt 70tal.

756 544 Visningar
Projektet avslutat 24 februari 2020
Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
29 september 2014
#601
Snyggt som fan, men vad förvånad du ska bli när du ska starta & det slår tvärstopp, för du glömt kapa hål i röret i Y skarven wink big_smile

Ska du platta röret något där det passerar växellådsbalken ?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#602
jarleb skrev:
Spennende ..... stå på , blir skikkelig fin cool

Tack tack smile jag står på big_smilewink

Cortina1 skrev:
Blir fantastiskt.

Tackar tackar smile


1 516 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#603
farbrorbozze skrev:
Snyggt som fan, men vad förvånad du ska bli när du ska starta & det slår tvärstopp, för du glömt kapa hål i röret i Y skarven wink big_smile

Ska du platta röret något där det passerar växellådsbalken ?

Tack tack smile
Ja, den felsökningen hade varit något att bita i smile
Nä tänkte bara ligga under växellådsbalken och ramkrysset ungefär som originalet smile


1 516 Inlägg
29 september 2014
Trådstartare
#604
Lika bra att kapa upp hålet till Y-skarven wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-7b6f484b50b0d2104fd1247086e073cd.jpg
Hål för Y-skarven

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-ca68e70c111c2cbeeaea98bea754e084.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-58bb259b7c746b5da512c6c1d0ac5159.jpg
Har försökt häfta bitarna ordentligt så inget ska slå sig eller ändra sig hmm

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-334dd05f61b9625b48bbbe0fe6762fee.jpg
Fick svetsat nästan allt, bara flänsarna mot grenrören kvar smile


1 516 Inlägg
30 september 2014
Trådstartare
#606
polo_td skrev:
Hej
Ser mkt bra ut som vanligt.
En undran dock, skall du inte ha några flexpartier?
Motorn rör sig, värmeutveckling etc.

Jag Kanske har missat detta .

Thomas

Tackar smile
Du har inte missat smile det kommer, ska kapa av röret efter Y-skarven och där blir en bit flexrör smile
Byggde med helt rör för att få rätt riktning på det hela smile och kapar sen.


1 049 Inlägg
30 september 2014
#607
Skickligt arbete som vanligt. Avgassystemet blir vackert, nära nog sensuellt.

Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
30 september 2014
#608
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#609
tommyhjortasen skrev:
Skickligt arbete som vanligt. Avgassystemet blir vackert, nära nog sensuellt.

Haha tack, ja det blir former på det i alla fall wink


1 516 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#610
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile


1 516 Inlägg
1 oktober 2014
Trådstartare
#611
Har fortsatt lite smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-760eb9e193e1f7b6d2e9dcb9e865bb1d.jpg
Spände fast flänsarna i en 10mm järnbit så att de inte skulle slå sig när jag svetsade dem

https://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-6635867271909a5d1dbae2c47e3c8412.jpg
Flexbiten på plats, valde att ta en utan nät för att det ska se mer tidsenligt ut smile blir lite tajt mot nya växellådsbalken hmm men det går att lösa smile


635 Inlägg
2 oktober 2014
#612
Kompressor på B36:an.. krävs nog att du kör utan motorhuv på Duetten! wink

http://gazv8.users.photofile.ru/photo/gazv8/96050268/xlarge/133276242.jpg


1 516 Inlägg
3 oktober 2014
Trådstartare
#613
Hot_Rod_Nisse skrev:
Kompressor på B36:an.. krävs nog att du kör utan motorhuv på Duetten! wink

http://gazv8.users.photofile.ru/photo/g … 276242.jpg

Ja det hade nog blivit trångt, men tänkvärt smile
Kanske kunde va kul med någon tidsenlig kompressor sen när bilen är klar och man kört en säsång smile


Offroad Racing
3 122 Inlägg
4 oktober 2014
#614
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Baronen
1 434 Inlägg
4 oktober 2014
#615
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

Samma på 500an i cackan. Original är det svetsat precis som på din b36. Därimellan grenrören blir det inget flex. smile

Elbilar kan dra åt helvete.

1 516 Inlägg
4 oktober 2014
Trådstartare
#616
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

vEight skrev:
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

Samma på 500an i cackan. Original är det svetsat precis som på din b36. Därimellan grenrören blir det inget flex. smile

Lite så jag tänkte smile
Har ingen flex på Cheva pickisen i heller och funkar fint smile


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
5 oktober 2014
#617
stingray-ragge skrev:
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

vEight skrev:
henke_99 skrev:

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

Samma på 500an i cackan. Original är det svetsat precis som på din b36. Därimellan grenrören blir det inget flex. smile

Lite så jag tänkte smile
Har ingen flex på Cheva pickisen i heller och funkar fint smile

då funkar det nog fint här med smile

jag tycker du ska pressa en bula på ovansidan av röret för växellådsbalken, kommer säkert synas bra från sidan av bilen annars den där knäcken på avgasröret.

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet

1 516 Inlägg
5 oktober 2014
Trådstartare
#618
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början smile

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...

vEight skrev:

Samma på 500an i cackan. Original är det svetsat precis som på din b36. Därimellan grenrören blir det inget flex. smile

Lite så jag tänkte smile
Har ingen flex på Cheva pickisen i heller och funkar fint smile

då funkar det nog fint här med smile

jag tycker du ska pressa en bula på ovansidan av röret för växellådsbalken, kommer säkert synas bra från sidan av bilen annars den där knäcken på avgasröret.

Tänkte på det innan med, men blir ungefär den höjden det får ligga i för att gå fritt från ramkrysset med smile
Eller så får jag sänka bilen så att folk inte ska orka bocka sig så långt ner och se det wink


Sköning med knasiga idéer, förvirrad, sjuk& glömsk
6 585 Inlägg
7 oktober 2014
#620
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
stingray-ragge skrev:
henke_99 skrev:
stingray-ragge skrev:
farbrorbozze skrev:
vackert, men bilar med denna typ av rör brukar väl ha flex på röret under växellådan med , för att inte knäcka grenrören?

Så är det nog, men på B36'an så sitter där ingen flex original mellan grenrören, sitter lite konstigt går framför sumpen.
Så jag chansar och kör utan flex mellan grenrören

http://www1.garaget.org/gallery/images/72/71525/71525-69b2ba842302d75cd516b2912aac49d0.jpg
Hitta denna bild där man ser lite hur det gått från början :)

GM har inte heller nån flexskarv på det röret, på nån av sina bilar. Finns ju ingen anledning att ha det eftersom båda rören sitter monterade mot motorn. Grenrören sitter ju ganska stumt monterade mot den...


Lite så jag tänkte :)
Har ingen flex på Cheva pickisen i heller och funkar fint :)

då funkar det nog fint här med :)

jag tycker du ska pressa en bula på ovansidan av röret för växellådsbalken, kommer säkert synas bra från sidan av bilen annars den där knäcken på avgasröret.

Tänkte på det innan med, men blir ungefär den höjden det får ligga i för att gå fritt från ramkrysset med :)
Eller så får jag sänka bilen så att folk inte ska orka bocka sig så långt ner och se det ;)

Ja jag tänkte på att de ser ut som balken låg lägre än ramen?

Ja har en helt "normal" drömlivsstil i filmens värld ;)
Länk till CHEVY projektet (Tillsalu!)
Länk till FORD -32 5w projektet


Sök