2331
Sök

Batteriet i Volvo 460 laddas inte. (Hittade konstig kabel)

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Hej,

Batteriet i min Volvo 460 -96 (14700mil) laddas inte.

Jag har mätt batteriet när bilen är avstängd och det ligger på 12volt.
När bilen är igång ligger det också på 12volt t.o.m 11,8volt.
(Har testat med nytt batteri också)

Jag har kollat jordningar och de verkar stämma.
Generatorn och remmen ser bra ut.

Men när jag kollade idag så upptäckte jag en kabel vid generatorn som inte är inkopplad till något.
Jag har ingen aning om vad det är för kabel så jag har tagit bild och lägger upp den här nu.

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178467/178467-26b77e1f638a4b8d1e499e24030ff22a.jpg Stor bild på kabeln.

OM det nu kan vara kolen som ska bytas. Hur får jag bort den svarta plastkåpan på generatorn? sitter bara 4 skruvar utan muttrar så det ser ut som det bara är att dra bort kåpan men den sitter som fan. Måste man ta bort hela generatorn?

https://www1.garaget.org/gallery/images/179/178467/178467-02e56bcffc30d4366e932587295e9f12.jpg Stor bild på min generator.

Hjääälp..

21 761 Inlägg
22 april 2012
Enklast är nog att plocka loss generatorn, då kan du "härja fritt" med den utan att det är trånga utrymmen som ställer till det. smile

Lyser batterilamppan när tändningen är påslagen eller när du har motorn igång?
Ser det ut som att den lösa kontakten kan tänkas passa någonstans på generatorn?

Med tanke på att det redan sitter en del kablar på generatorn så borde inte kontakten vara avsedd att sitta där, men man vet aldrig. Din generator heter Valeo om jag inte ser helt fel, såna har jag inte skruvat i så de kan jag inget om tyvärr.

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Enklast är nog att plocka loss generatorn, då kan du "härja fritt" med den utan att det är trånga utrymmen som ställer till det. smile

Lyser batterilamppan när tändningen är påslagen eller när du har motorn igång?
Ser det ut som att den lösa kontakten kan tänkas passa någonstans på generatorn?

Med tanke på att det redan sitter en del kablar på generatorn så borde inte kontakten vara avsedd att sitta där, men man vet aldrig. Din generator heter Valeo om jag inte ser helt fel, såna har jag inte skruvat i så de kan jag inget om tyvärr.

Batterilampan lyser aldrig. Jag kan inte hitta någon kontakt på generatorn där den ska sitta. Den går från samma ihoptejpade kablar eller vad man ska säga som den röda till generatorn. Kan kabeln vara till för en annan generator? Ja det är en valeo jag har smile

21 761 Inlägg
22 april 2012
Eftersom batterilampan aldrig lyser så kan heller inte generatorn ladda normalt sett, det finns väl åtminstone tre rimliga orsaker till att lampan inte lyser:

1. Lampan är trasig eller saknar plusmatning
2. Kolen är dåliga eller har dålig kontakt
3. Kabeln på generatorns D+ (från batterilampan) har dålig kontakt eller har avbrott

Du kan göra ett snabbtest redan nu för att se om lampan ens fungerar. Skruva loss en tunn kabel som sitter på anslutning "D+" och sätt kabelskon mot jord (tex motorblocket eller plåtren karossdel), vrid sedan på tändningen i läge 2. Nu ska batterilampan lysa.

Lyser lampan så funkar den bevisligen och felet ligger antagligen vid kolen, men om den inte lyser så kan felet vara vilket som helst av de tre punkter jag räknade upp. I så fall krävs lite djupare felsökning, kolla generatorns kol och den tunna kabeln och själva lampan. smile

Gör förresten även en spänningsmätning direkt på generatorns B+ (grova kabeln alltså) för att se om det visar omkring 12 V även där, men jag är nog ganska säker på att det är så. Motorn ska vara igång vid mätningen, men fastna inte i drivremmarna bara.

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Eftersom batterilampan aldrig lyser så kan heller inte generatorn ladda normalt sett, det finns väl åtminstone tre rimliga orsaker till att lampan inte lyser:

1. Lampan är trasig eller saknar plusmatning
2. Kolen är dåliga eller har dålig kontakt
3. Kabeln på generatorns D+ (från batterilampan) har dålig kontakt eller har avbrott

Du kan göra ett snabbtest redan nu för att se om lampan ens fungerar. Skruva loss en tunn kabel som sitter på anslutning "D+" och sätt kabelskon mot jord (tex motorblocket eller plåtren karossdel), vrid sedan på tändningen i läge 2. Nu ska batterilampan lysa.

Lyser lampan så funkar den bevisligen och felet ligger antagligen vid kolen, men om den inte lyser så kan felet vara vilket som helst av de tre punkter jag räknade upp. I så fall krävs lite djupare felsökning, kolla generatorns kol och den tunna kabeln och själva lampan. smile

Gör förresten även en spänningsmätning direkt på generatorns B+ (grova kabeln alltså) för att se om det visar omkring 12 V även där, men jag är nog ganska säker på att det är så. Motorn ska vara igång vid mätningen, men fastna inte i drivremmarna bara.

Lampan lyser tillsammans med alla andra lampor precis när man startar bilen (som de alltid gör) så man kanske kan utesluta att den är sönder?

Jag ska iallafall gå ut nu och testa att jorda d+ (den röda antar jag) för att se om batterilampan lyser.

Den tunna kabeln till generator som du nämner är det den röda? Hur  felsöker jag den?

Jag mätte innan både B och D på generatorn när bilen var igång fick då fram 11,8Volt.

Ska ut nu och kolla lampan som du sa.

Tack för hjälpen! smile

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Gjorde som du sa och jordade D+ och batterilampan lyste. smile

Så då måste det vara kolen då eller?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 april 2012
byt kolen så ska du nog de att det funkar smile

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:

Ja jag får göra det. Kan man smidigt ta bort plastkåpan eller måste man ta bort hela generatorn?

Någon som vet vart man kan köpa ny kol till en valeo då?

Bakhjulskrafs
1 479 Inlägg
22 april 2012
Chrille00 skrev:
Alex-s skrev:

Ja jag får göra det. Kan man smidigt ta bort plastkåpan eller måste man ta bort hela generatorn?

brukar sitta med en eller två små skruvar nånstans på plastkåpan så du borde komma åt den

6 Inlägg
22 april 2012
Trådstartare
Alex-s skrev:
Chrille00 skrev:
Alex-s skrev:

brukar sitta med en eller två små skruvar nånstans på plastkåpan så du borde komma åt den

Är det hela plasten som ska bort eller är det endast en del? För det går att skruva bort den övre delen av plasten som sitter med 4 skruvar under den plasten sitter det nån silvrig metall grej. Är det kolen eller? big_smile

21 761 Inlägg
22 april 2012
Kolen sitter troligast på laddregulatorn, det är nog själva regulatorn som är "silvrig metallgrej". Att enbart byta kolen brukar jag inte rekommendera, istället tycker jag att man bör byta hela regulatorn eftersom den troligtvis är lika gammal som generatorn. smile

2 024 Inlägg
22 april 2012
Värt att tänka på är att på vissa Valeo så är det inte så lätt att man byter regulator med kol. En del får man öppna upp och byta lösa kol i, då är det dessutom lödning som gäller.
Kollas enklast genom att kika på nån reservdelssida om det finns komplett paket till den bilen eller inte.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

21 761 Inlägg
22 april 2012
Kikade hos Yourex.se för en liten stund sedan och det ser ut som att regulatorn är en form av "platta" där också kolen sitter, plattan skruvas fast med två skruvar. Hittade två varianter för Valeo, en som har kolen "rakt fram" och en silverfärgad platta (kylning?) och en som har kolen "snett från sidan". Den senare modellen är betydligt tunnare. smile

853 Inlägg
29 april 2012
Drönirettab skrev:
Kikade hos Yourex.se för en liten stund sedan och det ser ut som att regulatorn är en form av "platta" där också kolen sitter, plattan skruvas fast med två skruvar. Hittade två varianter för Valeo, en som har kolen "rakt fram" och en silverfärgad platta (kylning?) och en som har kolen "snett från sidan". Den senare modellen är betydligt tunnare. smile

Har också en såndär lös kabel som ligger löst inne i motorrummet. Tror man läser felkoder med den, eller så har den nått med att man kan koppla in någon forum utav motorvärmare eller dylikt.

Sök