panda666 skrev:
jag har 1999. men som du sa. tror att det ska inte va nått fel egentligen. ska jag felsöka motorn då eller?
vad är det för insug som jag ska byta?
Jag ser faktiskt ingen anledning till att felsöka längre, om den går mjukt, jämt och förbrukningen inte är skyhög har du ingen anledning till att misstänka att något är fel heller. En sak du kunde gjort för skojs skull om du har en smart mobiltelefon är att ladda hem någon av alla de Appar som mäter acceleration. Då lägger du telefonen så den ligger stadigt, och sedan känner den själv av när du startar och när du nått 100km/h till exempel med hjälp av bland annat GPS. Att nå ner till fabrikssiffrorna för en bil brukar vara svårt, men är något fel på din bil så det påverkar prestandan så bör du få en antydan på det genom att dina tider skiljer mycket mot vad BMW angivit.
BMW anger 7.5s till 100km/h för en manuell 528i och 8.8s för en med automatlåda.
När det gäller att öka effekten så är nämligen M52B28 (Motorn i bland annat din bil) strypt genom att BMW byggt en flaskhals i insuget. Om du då byter insug till ett utan denna flaskhals får du ut mer effekt, många har mätt upp till 220hk på bakhjulen genom att byta insug och sedan mappa bilen vilket borde betyda upp till runt 240hk i motorn med 10% energiförlust i drivlinan.
Vad du ändrar är karaktären, som du säkert märkt är en 28i inte riktigt lika varvvillig som BMW´s sexor brukar vara utan den tappar orken redan strax efter 5000rpm. Med ett insugsbyte sägs bilen få en klassisk BMW-karaktär och dra hela vägen till varvstoppet, men samtidigt förlorar den på pappret lite av den styrkan den har i mellanregistret. Dom som bytt insug menar dock att de inte märker av detta i praktiken, jag hade min 328i original och kan därmed inte uttala mig av egen erfarenhet.
Mest populärt är att använda insug från andra modeller från BMW, på tidiga M52B28 är det insuget från en äldre 325i (Motornamn: M50B25) som passar så gott som rakt på och på nyare B28 är det insuget från M54 som passar. Det vill säga motorerna M54B25 och M54B30, i och med att du har en 1999 borde det vara ett M54-insug du skall ha men jag är inte 100%. Om du frågar på forumet Autopower.se bör dom dock veta med säkerhet!
Lycka till!