2262
Sök

E39 528i tappat effekt

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
så det spelar inte så stor roll alltså? man förlorar inte motor effekt om man skruvar normalt?

jag tittar på 100 filmer i youtube om att lära mig att göra det själv:)
Senast redigerat av panda666 (25 april 2012)

Handledare
1 481 Inlägg
25 april 2012
Det är klart, skruvar du inte fast stiften rätt så kan dom lossna. Då tappar du effekt.
Ta hjälp av nån som kan så lär du dig samtidigt.

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
har kollat i flera timmar hur en kille gör på tube. han skruvar ditt en stift lugnt så att den sitter ordentligt

Handledare
1 481 Inlägg
25 april 2012
Jo, jag skrev ju det. En van mekaniker kan dra "på känn". Det är något som man lär sig med tiden. Övning ger färdighet.

4 261 Inlägg
25 april 2012
Trådstartare
tack så himla mycket allihopa. har ni flera tips så säg gärna:)

4 261 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
Hej igen, nu så har jag bytt givaren tsammans med frugan;smile känner inte direkt nått bättre med bilen?? känns typ samma? tror att hacken har försvunnit iaf. det kommer visa sig.

har beställt 6st ngk stift och imorn ska vi drar till biltema för ny olja+filter

återkommer med resultat.

kom gärna med tips. givaren köptes från scheiddmann

oljan såg hemsk ut när jag tog av den där pcv slangen..

hoppas det fixar sig med ny olja+ stift..
Senast redigerat av panda666 (27 april 2012)

f.d. BMW-missbrukare
3 180 Inlägg
27 april 2012
kolla gummibälgen mellan LMM och spjällhus, standard att dom spricker och drar tjuvluft, samt slangen som sitter undertill.

Dont take life too serious, you'll never escape it alive anyway.
Bättre pissa i stuprännan än stupa i pissrännan.

4 261 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
vart tusan ligger skruven för att ta bort gamlja motoroljan?? förarsidan? eller passagerar?

SQ
1 343 Inlägg
27 april 2012
Vet inte om de är samma som på e46 an. Men min plugg satt under ett plastlock. Är en stor plastpanel under hela motorutrymmet, i mitten ser man en liten lucka som sitter med 1st stjärnskruv om ja inte missminner mig. 

Va givaren svår att byta? Är i samma position. Fått felkod på kamaxelgivaren.

Mvh Lardi

Ljudnörd!

4 261 Inlägg
27 april 2012
Trådstartare
nej det tog 5 minuter:) frugan bytte bort den nästan själv:) och vi har aldrig höllt på med bilar förut.

kolla här

http://www.youtube.com/watch?v=h4Eg28G4GeE

4 261 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
Nu har vi bytt olja+filter:) hur lätt som helst. fick lite olja på tröjan men inge fara.
inga läckage än så länge.

väntar nu bara på stiften..kan någon snälla rekomendera vilket verktyg skulle va bäst att använda??

tack

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 april 2012
panda666 skrev:
Nu har vi bytt olja+filter:) hur lätt som helst. fick lite olja på tröjan men inge fara.
inga läckage än så länge.

väntar nu bara på stiften..kan någon snälla rekomendera vilket verktyg skulle va bäst att använda??

tack

Det finns väl med en original tändstiftsnyckel i verktygssatsen till en 528i E39?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

4 261 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
vart hittar jag det?? backluckan??

Allmänt envis
12 512 Inlägg
28 april 2012
panda666 skrev:
vart hittar jag det?? backluckan??

Nu har jag ingen minnesbild av E39 men på min 328i E36 låg den till höger i bagageutrymmet i ett dedikerat fack när du öppnade panelen på sidan! I ett litet läderetui bland övriga verktyg.

4 261 Inlägg
28 april 2012
Trådstartare
ja hitta inget där . ska kolla igen sen. men vad skulle man köpa för nått ifall jag itne har??

4 261 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
nu har jag och frugan bytt olja-filter-tändstift-kamaxelgivare. känns samma sak:) bilen känns lite lugnare tycker frugan. mindre vibrationer typ. men jag känner ingen ökning av effekt. några tips inför nästa steg?^^

skulle det hjälpa att chippa eller nått?
Senast redigerat av panda666 (4 maj 2012)

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2012
Du har ingen egen erfarenhet utav en 528i utan går på mekanikerns ord? Har du möjligheten att jämföra din bil med någon annans bil för att utesluta ett fel, för din bil kanske går som den ska?

Annars är det sällan lönt att trimma en sugmotor som BMW oftast använt sig av, men just 28i är speciell för den är nämligen strypt. Vilken årsmodell är din 528i? En nytt insug kan öka effekten (Förhållandevis) rejält på din motor men först tycker jag du skall utesluta att det är något fel på den idag: Annars riskerar felsökningen att bli mycket mer knepig när du inte vet vad som beror på det föregående felet och vad som eventuellt beror på insugsbytet. smile

4 261 Inlägg
4 maj 2012
Trådstartare
jag har 1999. men som du sa. tror att det ska inte va nått fel egentligen. ska jag felsöka motorn då eller?
vad är det för insug som jag ska byta?

Allmänt envis
12 512 Inlägg
4 maj 2012
panda666 skrev:
jag har 1999. men som du sa. tror att det ska inte va nått fel egentligen. ska jag felsöka motorn då eller?
vad är det för insug som jag ska byta?

Jag ser faktiskt ingen anledning till att felsöka längre, om den går mjukt, jämt och förbrukningen inte är skyhög har du ingen anledning till att misstänka att något är fel heller. En sak du kunde gjort för skojs skull om du har en smart mobiltelefon är att ladda hem någon av alla de Appar som mäter acceleration. Då lägger du telefonen så den ligger stadigt, och sedan känner den själv av när du startar och när du nått 100km/h till exempel med hjälp av bland annat GPS. Att nå ner till fabrikssiffrorna för en bil brukar vara svårt, men är något fel på din bil så det påverkar prestandan så bör du få en antydan på det genom att dina tider skiljer mycket mot vad BMW angivit.

BMW anger 7.5s till 100km/h för en manuell 528i och 8.8s för en med automatlåda.

När det gäller att öka effekten så är nämligen M52B28 (Motorn i bland annat din bil) strypt genom att BMW byggt en flaskhals i insuget. Om du då byter insug till ett utan denna flaskhals får du ut mer effekt, många har mätt upp till 220hk på bakhjulen genom att byta insug och sedan mappa bilen vilket borde betyda upp till runt 240hk i motorn med 10% energiförlust i drivlinan.

Vad du ändrar är karaktären, som du säkert märkt är en 28i inte riktigt lika varvvillig som BMW´s sexor brukar vara utan den tappar orken redan strax efter 5000rpm. Med ett insugsbyte sägs bilen få en klassisk BMW-karaktär och dra hela vägen till varvstoppet, men samtidigt förlorar den på pappret lite av den styrkan den har i mellanregistret. Dom som bytt insug menar dock att de inte märker av detta i praktiken, jag hade min 328i original och kan därmed inte uttala mig av egen erfarenhet.

Mest populärt är att använda insug från andra modeller från BMW, på tidiga M52B28 är det insuget från en äldre 325i (Motornamn: M50B25) som passar så gott som rakt på och på nyare B28 är det insuget från M54 som passar. Det vill säga motorerna M54B25 och M54B30, i och med att du har en 1999 borde det vara ett M54-insug du skall ha men jag är inte 100%. Om du frågar på forumet Autopower.se bör dom dock veta med säkerhet!

Lycka till!

4 261 Inlägg
5 maj 2012
Trådstartare
tack så mycket för svar:) tror att jag ska bli nöjd med bilen som den är.smile vill man ha mer effekt så skaffar man 540^^

tror att det blir en sånn i framtiden:))

trevlig helg allihopa

Sök