Volvo 940 Turbo -91. Lagom av allt, liksom...

Projektet kommer innehålla "Lagom" mycket av "Lagom" mycket för "Lagom" mycket. Jag är smålänning sedan flera generationer tillbaka och därför, hrm.. Ganska "ekonomiskt" lagd Projektet löper över ganska lång tid, och blir väll som de flesta projekt egentligen aldrig riktigt färdigt, jag är inte gjord av pengar, och även om budgeten kommer hållas på en rimlig nivå kostar allting pengar. Men det jag ska göra, är att hitta BRA grejer till BRA pris. Kommer kanske likna en hel 940-byggen vi sett förr, och det får det helt enkelt göra
  • 35 Följare
  • 22 988 Visningar
  • Projektet avslutat 28 maj 2016
twin_cam Smålänning
26 april 2012 · 7 877 Inlägg

Får väll se till att fixa till en projekttråd på gammvolvon, ska bli rättning i ledet!

Bilen hela tråden kommer bli tillägnad åt:

Min Volvo 940 Turbo från 1991, importerad (ja, vem är så dum?) till Sverige 2004. Importerad ja.. Enligt den jag köpte den av har den rullat på en ambassad, som vad, hos vilken och vart är okänt både av Bilprovningen och Transportstyrelsen, men en rimlig chansning är Svensk ambassad (Volvo?), land i mellaneuropa (Tyskland/Polen?) då den saknar AC, och är närmast helt rostfri, alltså måste det vara både någorlunda svalt och saltfritt. Troligt användningsområde? Köpa godis i kiosken då den varken är bepansrad, extra isolerad eller har skottsäkert glas sad
Bara en helt vanlig GL-utrustad 940 (Jo, har inte ens elhissar bak, bara fram och elspeglar) med värsta motorn...

Och fäste för flagga på höger framskärm...

Ganska rimligt att det är en av de första 940-bilarna, nummer 3159 och första gången i trafik Januari 1991. Numer har den dock passerat 35000 mil och behöver lite kärlek smile

Nog knappat på dedär jävla tangentbordet, bilder:

https://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2372186.jpg
https://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2509353.jpg
https://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2593108.jpg

Projektet kommer innehålla "Lagom" mycket av "Lagom" mycket för "Lagom" mycket.
Jag är smålänning sedan flera generationer tillbaka och därför, hrm.. Ganska "ekonomiskt" lagd wink

Projektet löper över ganska lång tid, och blir väll som de flesta projekt egentligen aldrig riktigt färdigt, jag är inte gjord av pengar, och även om budgeten kommer hållas på en rimlig nivå kostar allting pengar. Men det jag ska göra, är att hitta BRA grejer till BRA pris. Kommer kanske likna en hel 940-byggen vi sett förr, och det får det helt enkelt göra smile

Jag har redan tjyvstartat lite med tjyvtrimning.
Jag och kollegan (som bygger en BMW E36 V8) har fultrimmat lite, mest för att se hur det fungerar.

Begagnad justerbar BTR från "?" som låg i "bra att ha"-hyllan, WG-slangen skarvad med ett bromsrör försett med 3,5 millimeters hål och soppan råkade bli E85.
Fungerar okej, laddar 1 bar, lämnar i teorin ca 220 hk, men i verkligheten är det nog runt 200, men väldigt pigga sådana, faktiskt. Inga problem att åka torrskodd på ställ på 2:an och 3:an i rondeller smile

För att få dit BTR:en fick det göras en lite adapter från Bosch BTR-"plugg" till 8mm slang, dålig bild, och har bara den, men såhär ser det ut:

https://www1.garaget.org/archive/29/28534/247782/247782-2707060.jpg

Bilen kommer fixas i denna ordningen:

Ljud:
Ljudet kommer byggas "Lagom".
- Det ska vara stilrent
- Städat
- Låta bra
- Vara bra grejer till bra priser.

Det som är beställt och ska byggas in är:

Hertz Dieci DSK 130 som framsystem
Hertz Dieci DCX 130 i bakdörrarna

Alltihop matas med ett Hertz HE4

2 st Hertz DS30.3 12" basar
Hertz HE1D som bassteg.

Alltihop ska få sin signal ifrån min nuvarande Clarionstereo som är några år gammal, men som jag älskar för att den har bra prestanda utan att se ut som ett flipperspel, utan som något som skulle kunnat vara fabriksmonterat 1991. Förutsatt att jag inte hittar en ny, lika bra eller bättre, med liknande design.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Utsida:
Bilen har levt ett hårt liv, så bara för att den är i stort rostfri, så är den inte fin.
Det finns bulor och bucklor, och lacken är repig som få.
Bakluckan bär spår av arresteringar, där bältet skrapat på bakluckan och gett fula repor.

Det ska:
- Bli ordnat så plåten blir rak(are, det är ändå en Volvo).
- Ska bli ny lack troligen, i originalkulör.
- Nya lysen fram med det gamla vanliga lackade sargar
- Får se hur snålvattnet rinner till, om det blir andra fälgar.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Vägegenskaper:

Fjädrar sitter det redan kilen på, tycker den är lagom hög, då jag ska använda bilen att köra på på våra tjälskadade vägar, men:

- Stötdämpare, Sachs är bra, men deras standardgas är inte tillräckligt bra.
- Bussningar. Behövs vidare förklaring? 35000 mil...
- Grövre krängningshämmare
- KANSKE blir det justerbara grejer i framvagnen, casterstag och topplagring...

Ett s.k "Ambulansstag" sitter redan på. Från fabrik.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Prestanda:
Här är den roligaste biten, egentligen. Men också den dyraste och mest noggranna biten.

Motor:
Blir byggd efter konceptet "Göra, göra sönder, göra om - GÖRA RÄTT". Blir inte mycket forumknarkande för min del. Håller det så håller det, gör de det inte, får man börja om på nytt smile

Men delar jag ska försöka införskaffa vad det lider:
531-topp med VX3-kam
Hoppas, hoppas jag snubblar över en marinvev.
Större spridare ska också letas upp, och naturligtvis större turbo.
Ska försöka ta mig råd att köpa en TD04HL-18T, som bör vara klippt och skuren för mitt mål med motorn.
Kanske en BTR som inte är från bra att ha hyllan wink

Ska portas så gott det går i vedbon. No firma wink

Bromsar:
Siktar på S60 T5 eller liknande fram, har hört det ska passa bra, får se när jag snubblar över en sån.

Drivlina:
M46:an får hänga med sålänge den gillar livet, efter den blir det Getrag-låda.
Bakaxeln är en slungdiffad 1041:a och har inga planer i dagsläget att göra nått annat än måla upp den lite.
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Blev mycket text nu, men lovar det ska bli med mer bilder och mindre text i fortsättningen.

Enjoy! Jag gillar kommentarer, ställ gärna frågor av alla slag och både positiv och negativ kritik beaktas wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
CalibraNr1
26 april 2012 · 26 Inlägg

Att du lägger krut på den...

twin_cam Smålänning
26 april 2012 · 7 877 Inlägg

CalibraNr1 skrev:
Att du lägger krut på den...

Haha, ja, jag har väll ätit nått obra troligen wink

Eller så har jag och bilen delat på en snaps big_smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
CalibraNr1
26 april 2012 · 26 Inlägg

Det är inget å kosta på i dagens läge. du gör bara stora förluster.. men intresset kan väl inte hjälpas..cool

Dawnofhonda
26 april 2012 · 587 Inlägg

CalibraNr1 skrev:
Att du lägger krut på den...

vaddå??yikes fan den näst bästa bilen i världen ju big_smile
lägg ner all krut du har den cool

Senast redigerat av xr2 (26 april 2012)

CalibraNr1
26 april 2012 · 26 Inlägg

xr2 skrev:

CalibraNr1 skrev:
Att du lägger krut på den...

vaddå??yikes fan den näst bästa bilen i världen ju big_smile
lägg ner all krut du har den cool

Jo säkert den näst bästa.....

Dawnofhonda
26 april 2012 · 587 Inlägg

CalibraNr1 skrev:

xr2 skrev:

CalibraNr1 skrev:
Att du lägger krut på den...

vaddå??yikes fan den näst bästa bilen i världen ju big_smile
lägg ner all krut du har den cool

Jo säkert den näst bästa.....

japp big_smile

Bmw_Bertil Ljud freak !
26 april 2012 · 928 Inlägg

Det va på tiden Larsson smile Du kanske ska skriva att du jobbar på bilskrot !! Så dom förstår varför vi kommer använda så mkt begagnat och upphittade prylar i bygget big_smile å du kanske ska tillägga att om tillfälle kommer å du snubblar över en större turbo från en skrot bil så åker den på fortare än vad någon kan säga att de växer i busken big_smile Sen såg jag att du glömde v70-s60 stolarna ju!!! hehe många prylar du glömde i tråden big_smile Jag kanske skriver lite här med då jag ska försöka hänga över axlen på Larsson å se te att de blir rätt wink hehe

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
twin_cam Smålänning
27 april 2012 · 7 877 Inlägg

Bmw_Bertil skrev:
Det va på tiden Larsson smile Du kanske ska skriva att du jobbar på bilskrot !! Så dom förstår varför vi kommer använda så mkt begagnat och upphittade prylar i bygget big_smile å du kanske ska tillägga att om tillfälle kommer å du snubblar över en större turbo från en skrot bil så åker den på fortare än vad någon kan säga att de växer i busken big_smile Sen såg jag att du glömde v70-s60 stolarna ju!!! hehe många prylar du glömde i tråden big_smile Jag kanske skriver lite här med då jag ska försöka hänga över axlen på Larsson å se te att de blir rätt wink hehe

Jo, jo. Hade man inte vart skrotgubbe hade det nog blitt något dyrare...

S60/V70 stolar ska i, väntar bara in lämplig bil med svart hel eller halvskinninredning, skulle det dyka upp en lämplig turbo med, åker den som sagt i innan ni hinner blinka wink

Allt blir rätt? Jo, jo.. Vi vet ju vem som har koll på BMW:n wink

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Lolloowh Volvo entusiast
27 april 2012 · 229 Inlägg

Ååååh, jag väntar med spänning på lite resultat! Du vet ju själv att jag varit sugen på en 945:a ltt eller ftt och fixa iordning big_smile Det ska nog hända det med när man har råd smile

Lycka är att ha en alldeles egen kantig Volvo!
"Tyskar ska brygga öl och fostra nazister - inte bygga bilar!"
Följ mitt 945 projekt här: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=278767
twin_cam Smålänning
27 april 2012 · 7 877 Inlägg

Kikade lite idag på jobbet, och vad hittar man om inte en sur V70 T5 med svart halvskinninredning smile

Får se när det blir dags att "återvinna" den smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Dawnofhonda
27 april 2012 · 587 Inlägg

twin_cam skrev:
Kikade lite idag på jobbet, och vad hittar man om inte en sur V70 T5 med svart halvskinninredning smile

Får se när det blir dags att "återvinna" den smile

coolt

RallyRunar
28 april 2012 · 20 Inlägg

kommer absolut följa, tycker det är grymt kul med budgetbyggen:)

Volvo 240 "Döttsvolvon" (1984)
allenalle snickare
28 april 2012 · 612 Inlägg

slopa budget grejen,  bilar och pengar i samma mening = dyrt xD

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
RallyRunar
28 april 2012 · 20 Inlägg

allenalle skrev:
slopa budget grejen,  bilar och pengar i samma mening = dyrt xD

nejnej, de e ju mycket roligare att hitta en annan lösning på ett problem en att helt enkelt köpa sig till det:)

Volvo 240 "Döttsvolvon" (1984)
allenalle snickare
28 april 2012 · 612 Inlägg

spelar ingen roll hur man vrider o vänder på de,de blir alltid dyrt i slutänden,förra 940 jag hade så höll jag bara på med den lite då o då och köpte saker jag kom över billig etc,efter 1 år så hade 14 000+ gått åt ^^

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
twin_cam Smålänning
28 april 2012 · 7 877 Inlägg

allenalle skrev:
spelar ingen roll hur man vrider o vänder på de,de blir alltid dyrt i slutänden,förra 940 jag hade så höll jag bara på med den lite då o då och köpte saker jag kom över billig etc,efter 1 år så hade 14 000+ gått åt ^^

Klart det kostar pengar att bygga bil. Sen kan man ju spekulera i vad som räknas som dyrt i bilbyggarväg... smile

Budget behöver inte handla om att göra nått halvdant, utan bara hålla nere på kostnaderna, genom att inte köpa onödiga grejer onödigt dyrt. Eller undvika att köpa någonting överhuvudtaget.

Genom jobbet på skroten har jag vissa möjligheter att istället för att köpa, kolla om det sitter en liknande sak på någon bil original. Bättre kvalité än kinatillverkade eloxerade grejer, men billigt wink
Eller så tillverkar man det man ska ha, simple as that big_smile

Ibland har man tur med skrotbilarna också, BTR:en t.ex kommer från nån stylad japanare smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Bmw_Bertil Ljud freak !
29 april 2012 · 928 Inlägg

twin_cam skrev:

allenalle skrev:
spelar ingen roll hur man vrider o vänder på de,de blir alltid dyrt i slutänden,förra 940 jag hade så höll jag bara på med den lite då o då och köpte saker jag kom över billig etc,efter 1 år så hade 14 000+ gått åt ^^

Klart det kostar pengar att bygga bil. Sen kan man ju spekulera i vad som räknas som dyrt i bilbyggarväg... smile

Budget behöver inte handla om att göra nått halvdant, utan bara hålla nere på kostnaderna, genom att inte köpa onödiga grejer onödigt dyrt. Eller undvika att köpa någonting överhuvudtaget.

Genom jobbet på skroten har jag vissa möjligheter att istället för att köpa, kolla om det sitter en liknande sak på någon bil original. Bättre kvalité än kinatillverkade eloxerade grejer, men billigt wink
Eller så tillverkar man det man ska ha, simple as that big_smile

Ibland har man tur med skrotbilarna också, BTR:en t.ex kommer från nån stylad japanare smile

Vi har både svarv och fräs på jobbet Larsson så jag tror vi fixar de mesta big_smile

BMW 540 E39 Sedan "Titanium" (2000)
Chevrolet C10 "Fat Bottom Girl" (1969)
Vgren
29 april 2012 · 110 Inlägg

twin_cam skrev:
Ganska rimligt att det är en av de första 940-bilarna, nummer 3159 och första gången i trafik Januari 1991. Numer har den dock passerat 35000 mil och behöver lite kärlek smile

Den är ju knappt inkörd. Min förra har i daxläget rullat 78500 med 3 växlad automatlåda. wink

Idrott luktar svett. Sport luktar bensin
_Skalman ...
7 maj 2012 · 145 Inlägg

Verkar kul detta projekt, får bli en prem big_smile

Saab 9-3 Aero "Hirsch" (2005)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang