Koppla led dioder i bilen?

Jeqpe Nukelear Devize
30 april 2012 · 1 357 Inlägg

Hallå, hittar inte någon speciellt bra tråd om hur man kopplar led-dioder (kanske letat dåligt?)
Jag hade tänkt mig några blåa led-dioder runt om inne i bilen och jag undrar lite hur man ska koppla dom? Har glömt bort nästan all el-kunskap som jag kunnat.
Men vad jag vet så är det enklast att seriekoppla dioderna och att man behöver något slags motstånd så det inte kommer för mycket ström och dioderna går sönder.
Jag vill även koppla in en brytare så jag kan slå på och av.

Om någon kan rita upp ett litet snabbt elschema eller beskriva enkelt vad jag behöver hade varit tacksamt!

Finns det led-dioder med snabbkopplingar så man inte behöver löda? Hade varit väldigt behändigt

Senast redigerat av Jeqpe (30 april 2012)

Lobster knife fight
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
30 april 2012 · 17 488 Inlägg

Jeqpe skrev:
Hallå, hittar inte någon speciellt bra tråd om hur man kopplar led-dioder (kanske letat dåligt?)
Jag hade tänkt mig några blåa led-dioder runt om inne i bilen och jag undrar lite hur man ska koppla dom? Har glömt bort nästan all el-kunskap som jag kunnat.
Men vad jag vet så är det enklast att seriekoppla dioderna och att man behöver något slags motstånd så det inte kommer för mycket ström och dioderna går sönder.
Jag vill även koppla in en brytare så jag kan slå på och av.

Om någon kan rita upp ett litet snabbt elschema eller beskriva enkelt vad jag behöver hade varit tacksamt!

Finns det led-dioder med snabbkopplingar så man inte behöver löda? Hade varit väldigt behändigt

Köper du från en biltillbehörsbutik rena slingor eller liknande är det lätt. 12V och du ska vara noga med att ha "Plus på plus" Fel matning åt fel håll ger inget lyse... En diod släpper bara igenom strömmen åt ett håll... Gäller även lysdioder. Matar du fel är det dock ingen katastrof. Gör om och gör rätt. Se bruks. Att löda ihop lösa dioder rekommenderar jag inte om du inte är haj på elektronik och dess flöden spänningsmässigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Jeqpe Nukelear Devize
1 maj 2012 · 1 357 Inlägg

Dieselsmurfen skrev:

Jeqpe skrev:
Hallå, hittar inte någon speciellt bra tråd om hur man kopplar led-dioder (kanske letat dåligt?)
Jag hade tänkt mig några blåa led-dioder runt om inne i bilen och jag undrar lite hur man ska koppla dom? Har glömt bort nästan all el-kunskap som jag kunnat.
Men vad jag vet så är det enklast att seriekoppla dioderna och att man behöver något slags motstånd så det inte kommer för mycket ström och dioderna går sönder.
Jag vill även koppla in en brytare så jag kan slå på och av.

Om någon kan rita upp ett litet snabbt elschema eller beskriva enkelt vad jag behöver hade varit tacksamt!

Finns det led-dioder med snabbkopplingar så man inte behöver löda? Hade varit väldigt behändigt

Köper du från en biltillbehörsbutik rena slingor eller liknande är det lätt. 12V och du ska vara noga med att ha "Plus på plus" Fel matning åt fel håll ger inget lyse... En diod släpper bara igenom strömmen åt ett håll... Gäller även lysdioder. Matar du fel är det dock ingen katastrof. Gör om och gör rätt. Se bruks. Att löda ihop lösa dioder rekommenderar jag inte om du inte är haj på elektronik och dess flöden spänningsmässigt.

Okej tack! vart kan man köpa sånadär slingor som man kopplar in? Och då menar jag inte såna som man kopplar in i cigguttaget utan såna man kopplar på batteriet så man kan koppla in en switch eller koppla slingan på tändningslåset

Lobster knife fight
MammDiin
1 maj 2012 · 2 019 Inlägg

Ja du sparar tid med färdiga slingor...
Men inte är det svårt att löda ihop själv. Men om det blir synligt så ser det inte lika fint ut som färdiga slingor.

Jeqpe Nukelear Devize
1 maj 2012 · 1 357 Inlägg

MammDiin skrev:
Ja du sparar tid med färdiga slingor...
Men inte är det svårt att löda ihop själv. Men om det blir synligt så ser det inte lika fint ut som färdiga slingor.

Vart kan man köpa billiga slingor?

Lobster knife fight
aakesson
1 maj 2012 · 812 Inlägg

jag har denna led slingan i min bil, 1m som lyser up i bagaget och det blir som dags ljus smile

http://www.molectric.com/p881/Kampanj!- … _info.html

Senast redigerat av aakesson (1 maj 2012)

Alsedakingen Banditen
2 maj 2012 · 52 Inlägg

Lånar tråden lite!

Fick 2 led positions ljus som har suttit på en buss (sitter 5-6 st dioder på raken) men får dom ej att lysa. Är bara två stift att koppla på. har testat att skifta på +/- matning och det är spänning ut i kablarna, lyser fortfarande inte. Iof så är det ju 24v om ja inte minns fel men lite borde de väl lysa med 12v iaf? Är tänkt att ha som lite porr-belysning vid fötterna.

Mvh

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools
Volvo Amazon "Psychobilly" (1966)
evilaudio
2 maj 2012 · 16 195 Inlägg

Alsedakingen skrev:
Lånar tråden lite!

Fick 2 led positions ljus som har suttit på en buss (sitter 5-6 st dioder på raken) men får dom ej att lysa. Är bara två stift att koppla på. har testat att skifta på +/- matning och det är spänning ut i kablarna, lyser fortfarande inte. Iof så är det ju 24v om ja inte minns fel men lite borde de väl lysa med 12v iaf? Är tänkt att ha som lite porr-belysning vid fötterna.

Mvh

om det är 24v leds så skulle jag tippa på att du behöver ha minst 20 volt för att dom ska lysa.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Alsedakingen Banditen
2 maj 2012 · 52 Inlägg

evilaudio skrev:

Alsedakingen skrev:
Lånar tråden lite!

Fick 2 led positions ljus som har suttit på en buss (sitter 5-6 st dioder på raken) men får dom ej att lysa. Är bara två stift att koppla på. har testat att skifta på +/- matning och det är spänning ut i kablarna, lyser fortfarande inte. Iof så är det ju 24v om ja inte minns fel men lite borde de väl lysa med 12v iaf? Är tänkt att ha som lite porr-belysning vid fötterna.

Mvh

om det är 24v leds så skulle jag tippa på att du behöver ha minst 20 volt för att dom ska lysa.

Det är så illa? tänkte att det gick få lite ljus ur dom iaf, men där har vi kanske förklaringen då.

Never grow old, never die, never know fear again.
ALSEDA PERFORMANCE - Drunken Bastards, Losers & Fools
Volvo Amazon "Psychobilly" (1966)
evilaudio
2 maj 2012 · 16 195 Inlägg

Alsedakingen skrev:

evilaudio skrev:

Alsedakingen skrev:
Lånar tråden lite!

Fick 2 led positions ljus som har suttit på en buss (sitter 5-6 st dioder på raken) men får dom ej att lysa. Är bara två stift att koppla på. har testat att skifta på +/- matning och det är spänning ut i kablarna, lyser fortfarande inte. Iof så är det ju 24v om ja inte minns fel men lite borde de väl lysa med 12v iaf? Är tänkt att ha som lite porr-belysning vid fötterna.

Mvh

om det är 24v leds så skulle jag tippa på att du behöver ha minst 20 volt för att dom ska lysa.

Det är så illa? tänkte att det gick få lite ljus ur dom iaf, men där har vi kanske förklaringen då.

hade de varit en glödlampa så hade du säkert fått lite sken men inte när de e LED.

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang