jonesono skrev:
chrizz skrev:
jonesono skrev:
Är bara vänsterpartiet och miljöpartiet som verkade för ett höjt studiemedel.. har inte nämnts i alliansens mun. Tragiskt! 4 år till utan höjda studiemedel..
Grattis, du hade fått en 300kr till i månaden varav 200kr var lån. En höjdare!

Nu kan du kanske få ett extrajobb istället och tjäna ihop några tusenlappar extra i månaden utan problem.
Nej, både vänstern och miljöpartiet ville höja studiemedlen med minst 1000 kr (och mest på bidragsdelen), men det trodde jag att du visste. Vidare vill de att reglerna för återbetalning skall göras om, så att det inte är lika strängt som det är nu.. utan som det var tidigare. De vill även införa en slags studielön.. för som det är idag, verkar folk inte fatta att heltidsstudier är = heltidsjobb!! När skall detta fastna? Vi som pluggar skall med andra ord plugga 100 %, sen jobba ca 50 % till utöver det för att ens ha råd att leva!?! Hur fan går det ihop, kan någon tala om det för mig? Jag känner flera som måste jobba vid sidan av studierna och för flera av dem går studierna inte särskilt bra.. finns det något samband? JA!! Lägg inte pengar på att ta in precis alla som vill plugga skall få det (för att det inte finns något jobb).. lägg istället dessa pengar på studielön, så att vi som studerar kan göra vårat jobb bra och även forskningen lite senare i studierna.. motivation behövs.. så även en trygghet!
Jag är inte så intresserad av vad MP och V har att säga då jag oftast skrattar åt det mesta de föreslår. Det ÄR svårt att leva på studiemedel idag, det är klart. Men vilka är ansvariga för det? Sossarna naturligtvis. Lönerna ökar, priserna stiger. Vad händer med studiemedlet under samma period? Inte ett skit i princip, och att sossarna vill höja studiemedlet med 300kr varav 200kr är lån anser jag vara ett hån. Nej, ta bort restriktionerna vad gäller arbete vid sidan av studierna och låt de studenter som vill och kan jobba för sig göra det! Alla ska inte behöva låna pengar om man inte vill, och så ska man bli straffad för att man vill göra rätt för sig och kan jobba? Det är mycket beklagligt.
PS. Jag har själv varit student, och jag vet att det tar mycket tid. Men trots det hade jag tid över för extrajobb för att få det att gå runt... kan jag, kan andra också. Problemet är att det är så förbannat svårt att hitta något litet skitjobb man kan gå till 1-2 timmar om dagen till.
PS #2. Vad jag menar är att man bör kunna klara sig på studiemedel (lån + bidrag) MEN, att man ska kunna klara sig bara på bidragsdelen också om man vill, dvs genom att jobba vid sidan av. Men idag kan man inte göra det eftersom man helt plötsligt kan bli av med hela bidragsdelen om du jobbat för mycket, och sen finns det för övrigt knappt några jobb att få

Jag vet flera som KAN jobba mer, men blir tvungna att dra ned på det eftersom de annars blir av med bidragsdelen... det blir lustigt när inkomsten ökar med 1 kr över det tillåtna och leder till att man förlorar ett par tusen i månaden pga det. Det ställer jag mig emot personligen... vet ärligt talat inte hur moderaterna eller alliansen som sådan ställer sig mot just det.