Hej på er!
Jag har en Volvo V40 2002 som jag tänkte byta ut ljudet i steg för steg. Det jag redan gjort är att byta ut Volvos huvudenhet mot en riktig enhet, ljudet blev på en gång snäppet bättre. Tre frågor:
1. Eftersom frugan inte tillåter allt för mycket rat i skuffen ska jag försöka att få bra bas utan en stor baslåda. Det finns ju en inbyggd aktiv subwoofer i skuffen. Jag undrar om någon har nått förslag för att byta ut den. Har lossat lite på inredningen och ser att det sitter två basar där. Skulle det vara en ide att skaffa fram två bättre basar och driva dom med ett separat slutsteg (jag har ett hyfsat bra steg liggandes). Har förstått att den inbyggda slutsteget inte är något att hänga i julgranen. Är det genomförbart? Vilken tum är det som gäller?
2. Bredvid skuffluckan sitter det en högtalare på vardera sidan. Det är en skum insats och en liten fjanthögtalare. Tror ni man kan tjoffa in en 6,5" koaxhögtalare (jag har två sånna liggandes hemma så det vore ju väldigt praktiskt) eller är det 5.25" som gäller? Ska jag driva dessa med steget eller huvudenheten (4x50w)?
3. I instrumentpanelen sitter det två diskanter, är det en idé att byta ut dem mot 4" koaxhögtalare?
Övriga tips och ideér?
Med vänlig hälsning, Bibliotekarien