Volvo b230 ryker och går fett NY MOTOR

Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

allenalle skrev:
har du kollat felkoderna förresten?

Nej ska göra det så fort en polare har tid..

allenalle snickare
10 maj 2012 · 612 Inlägg

de är ju enkelt bara stoppa i stiftet i antingen i hål 2 eller 6 beroende om du ska kolla bränslet eller tändning sen ha tändningen på sen trycka in knappen så börjar den ju blinka felkoderna smile

Demokrati betyder helt enkelt att folk klubbar ner folk för folkets skull
Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

allenalle skrev:
de är ju enkelt bara stoppa i stiftet i antingen i hål 2 eller 6 beroende om du ska kolla bränslet eller tändning sen ha tändningen på sen trycka in knappen så börjar den ju blinka felkoderna smile

Så fungerar det inte när man har en -96a med OBD2.. wink

GasGlad1337
10 maj 2012 · 460 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

allenalle skrev:
de är ju enkelt bara stoppa i stiftet i antingen i hål 2 eller 6 beroende om du ska kolla bränslet eller tändning sen ha tändningen på sen trycka in knappen så börjar den ju blinka felkoderna smile

Så fungerar det inte när man har en -96a med OBD2.. wink

vad finns det för obd2-läsare för vettiga pengar? smile

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)
Volvo 744 T5 "Thomas740T5 på facebook" (1986)
Truckeroffe Ovejävel!
10 maj 2012 · 261 Inlägg

Biltema har ju Obd läsare för 799:-. Vet dock inte hur dom är då jag har en 95:a..

Läste om nån på sävar som kopplat kontakterna på toppen fel så den läste av att motorn va kall.

Annars kan du skicka ett mail till Jens Gustavsson på sävar han kan en jäfla massa
E-mail jens@savarturbo.se

Lycka till! /Ove

Kör du så dör du!
Audi S6 4.2 (1995)
Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

Truckeroffe skrev:
Biltema har ju Obd läsare för 799:-. Vet dock inte hur dom är då jag har en 95:a..

Läste om nån på sävar som kopplat kontakterna på toppen fel så den läste av att motorn va kall.

Annars kan du skicka ett mail till Jens Gustavsson på sävar han kan en jäfla massa
E-mail jens@savarturbo.se

Lycka till! /Ove

Har polare som kan koppla upp mot dator.. smile

Jag har kollat på kontakterna.. känns som dom är rätt.. Svårt somfan att hitta bilder på dom också ska jag säga hmm

Har lagt upp tråd där med.. Jens har kommenterat i tråden.. men har inte fått några vettiga svar:/

Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

Kan även konstatera att det luktar soppa somfan om man tar bort oljelocket.. men ingen soppalukt i expansionskärlet! Kan det vara toppapackningen som orsakar allt det här??

XvolvoX
10 maj 2012 · 91 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Kan även konstatera att det luktar soppa somfan om man tar bort oljelocket.. men ingen soppalukt i expansionskärlet! Kan det vara toppapackningen som orsakar allt det här??

kan kan de ju vara och kujta de soppa där så är de nog topp packningen. Om inte de är något med kolvringarna så de läcker där på något vis?

Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

Det hoppas jag verkligen inte att det är.. alltså kolvringarna tongue svårt att tänka mig det.. han som byggt ihop min motor är väl en av dom främsta på motorrenoveringar i skåne..

XvolvoX
10 maj 2012 · 91 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att det är.. alltså kolvringarna tongue svårt att tänka mig det.. han som byggt ihop min motor är väl en av dom främsta på motorrenoveringar i skåne..

Nä de vore drygt. Men ta kompprov på den`? Men luckta de soppa när du öppna oljelocket så när de packningen eller så lär de va kolvringarna, vet inte va de kan va annars..
Okej, men när de gäller motore så kan allt hända även de är kunniga som byggt den. tongue Men bäst vore de väl då om han som byggt motorn tog och kollade på de då?

Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

XvolvoX skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att det är.. alltså kolvringarna tongue svårt att tänka mig det.. han som byggt ihop min motor är väl en av dom främsta på motorrenoveringar i skåne..

Nä de vore drygt. Men ta kompprov på den`? Men luckta de soppa när du öppna oljelocket så när de packningen eller så lär de va kolvringarna, vet inte va de kan va annars..
Okej, men när de gäller motore så kan allt hända även de är kunniga som byggt den. tongue Men bäst vore de väl då om han som byggt motorn tog och kollade på de då?

Då hoppas jag verkligen det är packningen. Tror faktiskt det är den.. Vet att många haft problem med MLS packningar.. Ska ta kompprov imorgon! smile

XvolvoX
10 maj 2012 · 91 Inlägg

Okej okej, smile
Ja ta kompprov. Få hoppas de löser sig smile

Jonasarvidsson Maniac
10 maj 2012 · 536 Inlägg

XvolvoX skrev:
Okej okej, smile
Ja ta kompprov. Få hoppas de löser sig smile

Japp hoppas det är så enkelt som toppapackning. Hade varit grymt skönt! smile

Jonasarvidsson Maniac
11 maj 2012 · 536 Inlägg

Har tagit kompprov. Tagit inifrån och ut. Får fram följande:

10 - strax över
9,5
9,0 strax över
9,5 strax över


Även funderat på om det kan vara spridarna som spökar för mig. Har satt tillbaka original LMM och spridare. Men vad kan göra att spridarna står öppna hela tiden?

Dango
12 maj 2012 · 62 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Har tagit kompprov. Tagit inifrån och ut. Får fram följande:

10 - strax över
9,5
9,0 strax över
9,5 strax över


Även funderat på om det kan vara spridarna som spökar för mig. Har satt tillbaka original LMM och spridare. Men vad kan göra att spridarna står öppna hela tiden?

Det låter onekligen som att du brännt spridarutgången i bränsleboxen, då står spridarna öppna hela tiden.

mvh

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
12 maj 2012 · 536 Inlägg

Dango skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Har tagit kompprov. Tagit inifrån och ut. Får fram följande:

10 - strax över
9,5
9,0 strax över
9,5 strax över


Även funderat på om det kan vara spridarna som spökar för mig. Har satt tillbaka original LMM och spridare. Men vad kan göra att spridarna står öppna hela tiden?

Det låter onekligen som att du brännt spridarutgången i bränsleboxen, då står spridarna öppna hela tiden.

mvh

Mm.. Kan mycket väl vara så.. För den fettar helt enkelt på så in i helvete..

Kopplade fel först på generatorn när jag la i motorn. Jag glömde den plastbiten som ska sitta innan plusen. och när jag satte på polerna på batteriet, så började det ryka ur plusen. Kan det göra att mina spridarutgångar i bränsleboxen blivit brända?

Senast redigerat av Jonasarvidsson (12 maj 2012)

Dango
12 maj 2012 · 62 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:

Dango skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Har tagit kompprov. Tagit inifrån och ut. Får fram följande:

10 - strax över
9,5
9,0 strax över
9,5 strax över


Även funderat på om det kan vara spridarna som spökar för mig. Har satt tillbaka original LMM och spridare. Men vad kan göra att spridarna står öppna hela tiden?

Det låter onekligen som att du brännt spridarutgången i bränsleboxen, då står spridarna öppna hela tiden.

mvh

Mm.. Kan mycket väl vara så.. För den fettar helt enkelt på så in i helvete..

Kopplade fel först på generatorn när jag la i motorn. Jag glömde den plastbiten som ska sitta innan plusen. och när jag satte på polerna på batteriet, så började det ryka ur plusen. Kan det göra att mina spridarutgångar i bränsleboxen blivit brända?

Hmm låter lite långsökt kanske, har du möjlighet att prova en annan bränslebox ? annars kan du lossa fuelrailen från insuget men ha spridarna kvar i railen och köra i petflaskor för att kolla mängden dom spottar ut.

Om du byter box, tänk på att ta från en turbo så spridarmotstånd osv blir rätt.

Senast redigerat av Dango (12 maj 2012)

Volvo 940 turbo "A.K Racing" (1997)
Jonasarvidsson Maniac
12 maj 2012 · 536 Inlägg

Dango skrev:

Jonasarvidsson skrev:

Dango skrev:

Det låter onekligen som att du brännt spridarutgången i bränsleboxen, då står spridarna öppna hela tiden.

mvh

Mm.. Kan mycket väl vara så.. För den fettar helt enkelt på så in i helvete..

Kopplade fel först på generatorn när jag la i motorn. Jag glömde den plastbiten som ska sitta innan plusen. och när jag satte på polerna på batteriet, så började det ryka ur plusen. Kan det göra att mina spridarutgångar i bränsleboxen blivit brända?

Hmm låter lite långsökt kanske, har du möjlighet att prova en annan bränslebox ? annars kan du lossa fuelrailen från insuget men ha spridarna kvar i railen och köra i petflaskor för att kolla mängden dom spottar ut.

Om du byter box, tänk på att ta från en turbo så spridarmotstånd osv blir rätt.

Tänkte sticka till skroten imorgon och leta ny box.. Har haft av railen ikväll och kollat mängden, dock bara på ett fat så att vi kunde avgöra hur soppan kom fram. Enligt en polare kommer där alldeles för mycket. (och det lär det ju göra med tanke på hur den fettar på..)

Stiften va helblöta men har gjort kompprovet och de var väl okej som jag förstått det? och bytat olja och filter på den.

Tanken med bränsleboxen har slagit mig innan.. men frågan är om mitt lilla generatormisstag har orsakat det.. Om det nu ens är det..

Förövrigt är det inte kollat några felkoder än, ska göra det så fort polaren med datorn har tid! Har heller inte provtryckt systemet. Men jag har mina aningar om att det läcker trots att allt är spänt somfan..

cpu1337
12 maj 2012 · 766 Inlägg

Jonasarvidsson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att det är.. alltså kolvringarna tongue svårt att tänka mig det.. han som byggt ihop min motor är väl en av dom främsta på motorrenoveringar i skåne..

ändå har du ett komp som en motor som gått 28.000 mil endra har du blivit blåst eller så ljuger du

Jonasarvidsson Maniac
12 maj 2012 · 536 Inlägg

cpu1337 skrev:

Jonasarvidsson skrev:
Det hoppas jag verkligen inte att det är.. alltså kolvringarna tongue svårt att tänka mig det.. han som byggt ihop min motor är väl en av dom främsta på motorrenoveringar i skåne..

ändå har du ett komp som en motor som gått 28.000 mil endra har du blivit blåst eller så ljuger du

Vad ska kompet ligga på då?

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang