Bästa motorn!!!

svarden
16 maj 2012 · 140 Inlägg

hejhopp! tog en liten funderare och tänkte " vilken motor är hårdast och mest potential för effekt uttag?" okej det här kan man väl diskutera hur länge man vill! men vilka motorer bäst för effekt uttag och vilka tror ni kan hålla för högast effekter? vi snackar givetvist allt från turbo motorer till sugmotorer och boxer och wankel!  jag tänkte att bmw 6an är ganska hård? men audis 5 cylliga 2,2 turbo från typ s4 också är hård? hört att nån plockat 600hk ur orginal botten och topp. vad har ni för funderingar kring detta? smile

Janneutanb
16 maj 2012 · 7 271 Inlägg

Supramotorn är jävligt tålig för sin storlek.
Desto större motorn är desto mindre måste man fresta på prylarna så att ha en mindre motor som håller med samma effekt som en större motor är jävligt starkt gjort.

Saabs motor mellan -94 och -99 är också rätt hållbar för sin storlek.

Det är väl dom jag kan iaf. Finns säkert många, många fler!
Pumpish, turbobanditen, plockar ju ur rätt stora mängder effekt ur någon merca motor också.

Constantine
16 maj 2012 · 679 Inlägg

Brains skrev:
Det är väl dom jag kan iaf. Finns säkert många, många fler!
Pumpish, turbobanditen, plockar ju ur rätt stora mängder effekt ur någon merca motor också.

Vill bara tillägga att det inte är "någon merca" utan alla deras Mercor plockar dem ut väldigt hög effekt på wink Det är gamla M103, dvs en 3L rak 6a 12v, original ligger den på 180hk men turbobanditen har plockat ut över 650hk (med original bottenplatta osvosv).

Vad jag vet håller dem nu på med en 300ce nu med en M104 24v motor, denna ska dem väl över 700hk med plus att konvertera den till fyrhjulsdrift. Bara spana in "PUMPISH" här på garaget!

Lowenhart fälg fantast
16 maj 2012 · 1 086 Inlägg

bmw dieselarna måste jag säga är enligt mig den absolut bästa, ta tex N57 motorn på 3 liter, original 218 hp/500 nm , byt turbo och spridare och du krämar ut strax över  400 hk, (dancar) här på forumet

skyline motorerna har jag hört skall tåla hur mycket som helst

Golf Mk2 GTI G60 Limited Edition NR 35 / 71
Volkswagen Golf mk2 "Drömbilen" (1985)
Audi A7 3.0 "Bilstein Airride" (2015)
Constantine
16 maj 2012 · 679 Inlägg

Lowenhart skrev:
bmw dieselarna måste jag säga är enligt mig den absolut bästa, ta tex N57 motorn på 3 liter, original 218 hp/500 nm , byt turbo och spridare och du krämar ut strax över  400 hk, (dancar) här på forumet

skyline motorerna har jag hört skall tåla hur mycket som helst

Tror nog det krävs lite mer än det för att få ut 200hk mer i effekt!

Mercas om603 och om606 dieslar är det många som byter pump, hänger på större turbo på och fixar lite annat som avgassystem, grenrör och IC, plockar ut runt 400hk ur originalmotorerna som har 147hk. Bara söka på "Mynä" under bilar så kommer det upp en hel drös med Mercor som har samma dieselpump.

Janneutanb
16 maj 2012 · 7 271 Inlägg

Lowenhart skrev:
bmw dieselarna måste jag säga är enligt mig den absolut bästa, ta tex N57 motorn på 3 liter, original 218 hp/500 nm , byt turbo och spridare och du krämar ut strax över  400 hk, (dancar) här på forumet

skyline motorerna har jag hört skall tåla hur mycket som helst

Själva delarna i skylinen gtr motorn klarar en del. Däremot har den allvarliga oljeproblem som kan delvis lösas med värre pump och hel del andra knep.
Men för att faktiskt ge säkerhet så är torrsump den enda vägen.

Dirtymike
16 maj 2012 · 1 532 Inlägg

426 Hemi lätt 600hk med kompressor utan att byta bottendel

Jeep J20 (1978)
Dirtymike
16 maj 2012 · 1 532 Inlägg

Bullet--- skrev:

Dirtymike skrev:
426 Hemi lätt 600hk med kompressor utan att byta bottendel

Hur många hk original?

420-425hk

Jeep J20 (1978)
Erick
16 maj 2012 · 4 767 Inlägg

2jz-gte

Oslagbar motor i förhållandet storlek, driftsäkerhet, bränsleekonomi och inköpskostnad.

Projekttråd: Nissan Skyline GTS-25TM JUN -95
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage
Använder produkter från: Sonax Bilvård
Mack Forum- och sitemoderator
16 maj 2012 · 26 155 Inlägg

..Jag väntar bara på att någon ska säga B230F eller liknande..

Själv skulle jag dock gissa på att 2jz-gte, som Erick även nämner, tillhör en av de bättre motorerna.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
henke_99 Offroad Racing
16 maj 2012 · 3 122 Inlägg

cummins-dieslarna går ju ganska bra, ändå bättre när dom får lite mods på insprutningen o 4 kg i laddtryck...

Edit: chevas duramax diesel v8 är väl inte helt fel heller, kan krama ur runt 550 hk med bara chiptrim. Chippade till 400 hk har dom 1000 nm i vrid.

Senast redigerat av henke_99 (16 maj 2012)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...
Chevrolet Blazer "Real Fullsize" (1988)
GMC Suburban 2500 "6.5l Turbodiesel" (1995)
Ramming_Air
16 maj 2012 · 137 Inlägg

2jz-gte.

Audi_powah
16 maj 2012 · 1 515 Inlägg

4G63 - Grymt tåliga!

"What+s the point of racing? You´re just proving that you´re faster than the other guy"
BMW M3 E46 "Raeder Motorsport" (2001)
Mitsubishi Evolution V "DEAMON" (1998)
Richtenb
16 maj 2012 · 1 365 Inlägg

Mustang Cobra 03-04 aka Terminator. 700 motorhästar är inte omöjligt på helt orginal motor, inte en pinal bytt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
TooS Hjultomte
17 maj 2012 · 1 500 Inlägg

Mack skrev:
..Jag väntar bara på att någon ska säga B230F eller liknande..

Själv skulle jag dock gissa på att 2jz-gte, som Erick även nämner, tillhör en av de bättre motorerna.

* B230FK/FT wink Gissar också på 2jz-gte.

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
slowSwede
17 maj 2012 · 223 Inlägg

Beror ju på lite vad man letar efter.
Skulle jag bara leta effekt så skulle det vara många cylindrar, många liter och kompressor. Ingen ekonomisk långfärdsbil, men bra med kraft.
En kommande stjärna är nog Bmw's N54. Singelturbokonverterade ligger de på strax över 600 Whp, drar under litern blandad körning. Hur bra de håller på den nivån får vi se, eftersom det är ganska nytt med de nivåerna.

BMW 335 (2007)
PerfectionR Japanese Engineering
17 maj 2012 · 690 Inlägg

Finns många motorer som klarar höga effektuttag, vi kan diskutera i år utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

Vissa motorer är mer kända än andra tex 2JZ-GTE som nämnts här, en sjukt bra motor med mycket bra rykte. 2JZ är känd världen över.

RB26DETT ingår i samma "klass" som 2JZ men självklart betyder volym mer kraft vid låga varv och även en mycket tåligare motor. Jag gillar dock inte allt med 2JZn så den ultimata motorn för mig är RB26DETT topp på RB30 bottendel med 3.3 stroker. Känd som RB33 eller RB30 utan stroker. Gör en sökning på RIPS NZ och njut wink

Chevrolets smallblocks har ju varit kända länge nu och fortfarande byggs det vidare på dessa motorer och de utvecklas av Chevrolet hela tiden.

En annan motor/motorfamilj som är värd att nämna är Fords Modular motorer. Agera R motorn är egentligen en 5.0 Coyote, den bär på alla Fords lösningar men är byggd av Koenigsegg. 5.0 Coyote är bevisat en av historiens bästa motorer, finns mycket att säga om denna motor smile

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
TooS Hjultomte
17 maj 2012 · 1 500 Inlägg

PerfectionR skrev:
Finns många motorer som klarar höga effektuttag, vi kan diskutera i år utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

Vissa motorer är mer kända än andra tex 2JZ-GTE som nämnts här, en sjukt bra motor med mycket bra rykte. 2JZ är känd världen över.

RB26DETT ingår i samma "klass" som 2JZ men självklart betyder volym mer kraft vid låga varv och även en mycket tåligare motor. Jag gillar dock inte allt med 2JZn så den ultimata motorn för mig är RB26DETT topp på RB30 bottendel med 3.3 stroker. Känd som RB33 eller RB30 utan stroker. Gör en sökning på RIPS NZ och njut wink

Chevrolets smallblocks har ju varit kända länge nu och fortfarande byggs det vidare på dessa motorer och de utvecklas av Chevrolet hela tiden.

En annan motor/motorfamilj som är värd att nämna är Fords Modular motorer. Agera R motorn är egentligen en 5.0 Coyote, den bär på alla Fords lösningar men är byggd av Koenigsegg. 5.0 Coyote är bevisat en av historiens bästa motorer, finns mycket att säga om denna motor smile

Joo men börjar man modda så fungerar allt. wink 2jz e ju "standard"

Min bil går inte för sakta. Bara inte snabbt nog!!!
PerfectionR Japanese Engineering
17 maj 2012 · 690 Inlägg

TooS skrev:

PerfectionR skrev:
Finns många motorer som klarar höga effektuttag, vi kan diskutera i år utan att kunna avgöra vilken som är bäst.

Vissa motorer är mer kända än andra tex 2JZ-GTE som nämnts här, en sjukt bra motor med mycket bra rykte. 2JZ är känd världen över.

RB26DETT ingår i samma "klass" som 2JZ men självklart betyder volym mer kraft vid låga varv och även en mycket tåligare motor. Jag gillar dock inte allt med 2JZn så den ultimata motorn för mig är RB26DETT topp på RB30 bottendel med 3.3 stroker. Känd som RB33 eller RB30 utan stroker. Gör en sökning på RIPS NZ och njut wink

Chevrolets smallblocks har ju varit kända länge nu och fortfarande byggs det vidare på dessa motorer och de utvecklas av Chevrolet hela tiden.

En annan motor/motorfamilj som är värd att nämna är Fords Modular motorer. Agera R motorn är egentligen en 5.0 Coyote, den bär på alla Fords lösningar men är byggd av Koenigsegg. 5.0 Coyote är bevisat en av historiens bästa motorer, finns mycket att säga om denna motor smile

Joo men börjar man modda så fungerar allt. wink 2jz e ju "standard"

Sant, men du kan köra med en standard RB30 setup också. Dvs original bottendel med RB26 topp, inte så komplicerat som RB33 smile

RIPS säljer klara kitt smile

Senast redigerat av PerfectionR (17 maj 2012)

"Engineering alone has no magic machines have no soul its inspiration that transforms movement into emotion"/Infiniti
Noxxer
17 maj 2012 · 1 482 Inlägg

Bmw M60B40 v8an har bevisats klara ordentliga effektuttag på oöppnad motor.

Annars är det väll Chevrolet 502BB som är kungen...

BLT Service
Theracords Music Label
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang