Vilken ersättning ska man nöja sig med?

Manne Jajjemen!
19 september 2006 · 1 512 Inlägg

Hade ju inbrott i 745an för ett tag sen.. se http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=21678

Verkstaden hade skickat pris till Försäkringsbolaget på hur mycket de skulle kosta att återställa skadorna, offerten låg på 17000. Den kostnaden vill dom inte stå för. Dom skulle höra av sig med vad jag skulle få för bilen om ja löser in den. Slutstegen ersatte dom iaf utan konstigheter, fick likvärdiga steg fast från DLS.


Idag så kom de ett brev från Trygg Hansa, där har jag följande alternativ att välja på.

Alt 1: Dom löser in bilen för 7000:-
Alt 2: Jag får behålla bilen och får 6000:- att repara skadorna för.

Han som kollade bilen på verkstaden sa att dom lämnar bud på ersättning i tre omgångar.. de första som ja nyss fått, sen om man överklagar de så kan man få ett högre bud men inte lägre, och i tredje steget tar dom in en oberoende som värderar och då kan de bli lägre än de första. Någon som vet hur bra detta stämmer?


Vad tycker ni ja ska göra?

Tack på förhand!

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
dallelito med lem
19 september 2006 · 1 147 Inlägg

om det kostar 17000 o laga skadorna kommer man ju inte så långt på 6000, men personligen hade jag nog velat behålla bilen ändå.

Hellre frysa i tälten, än tälta i frysen.
Wee
19 september 2006 · 501 Inlägg

Behåll bilen.. för du borde ju kunna få ut mer än 1000kr för den? smile

OBS: Ironi
Manne Jajjemen!
19 september 2006 · 1 512 Inlägg

dallelito skrev:
om det kostar 17000 o laga skadorna kommer man ju inte så långt på 6000, men personligen hade jag nog velat behålla bilen ändå.

han på verkstan pratade om att lacka bägge dörrarna på förarsidan, men de behövs inte.. då tror ja de blir snyggare om man bara bättringsmålar lite, för de är bara lite revor efter skruvmejsel lr vad dom nu har använd. Skulle ändå bara se konstigt ut med två nylackade dörrar mot den gammla lacken. De är inte mycket dyra delar utan mest tid som går åt.

Senast redigerat av Manne (19 september 2006)

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Manne Jajjemen!
19 september 2006 · 1 512 Inlägg

Wee skrev:
Behåll bilen.. för du borde ju kunna få ut mer än 1000kr för den? smile

hehe aa de hade ja räknat med smile

Men vad tror ni, går de få högre bud som han på verkstan sa?

Är den inte låg vill ja inte ha den.
Cutting springs isn´t just for fun, its an addiction.
Youngblood Billackerare
19 september 2006 · 737 Inlägg

Om det går att få högre bud? Det är nog helt olika från fall till fall.
17000:- för att fixa bilen? Vad blev det för skador efter inbrottet?

Jag fick 8800:- för att fixa till min, av en traktor krockade, GTI. Skulle få 11800:- ifall dem skulle lösa in den. Skadorna skulle kosta 20000:- att fixa och det var aldrig intressant enl. försäkringsbolaget. Jag la 1000:- av dem pengarna på att reparera bilen. Resten gick till div. styling och annat smått och gott.
Nu har ju jag det ganska bra då jag jobbar på en lackerar firma. wink

Så beroende på skadorna och vad du har för erfarenhet och kontakter så kan det bli en bra affär för dig, så som det blev för mig. smile

Corrado VR6R 3.0 Turbo
Volkswagen Corrado VR6 "Corrado VR6R 3.0 Turbo" (1992)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang