3306
Sök

Blev tagen av polisen pga sportluftfilter! -Regbesiktning!

12 Inlägg
18 juni 2012
marre_knight skrev:
Reyez skrev:
Vilken av bilarna körde du? Vad är det för årsmodell? Om jag har fattat allt rätt, rätta mig gärna om ja har fel! Så får du inte ändra ett skit på bilen om den är helbilsgodkänd, tror det är över 1999?!?!?.. Jag håller med att de är ett jävla trams. Och att de lägga sina resurser på något annat.

Tyvärr är det så att bilen är från 2007, vilket gör den helbilsgodkännd. Detta innebär att jag förutom allt tjaffs med papper och intyg, troligen även måste köpa ett nytt original avgassystem á 7600kr!!

Detta innebär denna aspirant har orsakat mig "böter" för upp till 9600kr för ett SPORTLUFTFILTER.

Hur ok känns det?

Är du helt säker på att den är helbilsgodkänd? Är bilen tillverkad utanför EU och är så ovanlig i Sverige som du skriver så är det möjligt att den inte är helbilsgodkänd och då gäller andra (mer förlåtande) regler.  Det framgår klart av registreringsbeviset om bilen är helbilgodkänd eller ej.
Senast redigerat av c_olsson (18 juni 2012)

551 Inlägg
18 juni 2012
heas skrev:
Skulle anmäla detta som hets mot folkgrupp ta mig fan... För det första så tror jag du måste bestrida detta! och INTE erkänna brott eller betala böter! = erkännande...Bestrid och begär att det tas i domstol! Sen ses ni i domstol och då får polisen skämmas för sånt här tjafs...tror inte en domstol tycker detta är relevant och polisgöra!  Om du säger att bilen är besiktigad exakt så här och inte påverkar vare sig miljön eller buller gränser som gäller för biltypen så får dom svårt att verkställa en dom. Sen är inte en regbesiktning farlig eller värre än en vanlig besiktning.Dom brukar vara vettiga och har du bara satt dit allt riktigt och du inte har för högt ljud så lär du klara detta galant.jag har själv regbesiktat bilar efter polisens förelägganden och upplevde det tom lättare att ha att göra med han som regbesiktar om man bara har gjort montage och sånt riktigt och följt dom riktlinjer som gäller...tror dom bara lär skratta åt luftfiltret och godkänna det utan problem.Se bara till att ev vevhusgaser leds tillbaka in till insugningsröret så kan det omöjligt finnas nåt dom kan slå ner på...Inte polisen heller!  Lycka till mvh Hasse

Så du tror på allvar att det håller i rätten att pladdra om att man inte skadar miljö osv? Har man brutit mot lag eller förordning så ska det till ganska mycket mer än så. Sen att domstol inte skulle tycka att det var relevant polisgöra spelar ingen roll, de har all rätt i världen att göra det dom gjorde, TS har ingen rätt i världen att modifiera sin bil. (Om den nu är helbilsgodkänd)

Polisen har gjort sitt arbete och TS har gjort fel. Vill man har mer mos i maskin eller bättre ljud så får man köpa en annan bil om man nu inte kan acceptera att bilen blir olaglig.
Senast redigerat av p12 (18 juni 2012)

Haters gonna hate.

OUTLAW1
18 juni 2012
nästa gång detta händer så har du din fulla rätt att kräva ett beslut om husrannsakan av polismannen som vill titta i din bils utrymmen.

Sedan helbilsgodkännandet gäller väl ändå inte avgassystem som håller sig till samma dimaeter och samma ljudnivå som ett OEM system..
Jag återställde min S80 t6 till originalfilter och besiktigade om bilen...
inga problem alls...hade rostfritt sportsystem på från Simonsport..beiktningsmannen tittade på det och sa jaha..
sedan kollade han så det inte låg imot nånstans sedan var det klart..

Hade också anmärkning om omreggning pga luftfilter o sportsystem...
Imitt fall hade odm tyvärr ett beslut om husrannsakan men  det berodde på annat...

Så visst fasen måste det funka för dig med..

30 Inlägg
18 juni 2012
Mina erfarenheter säger att det går...men omregistrering = att en regbes kille tittar och konstaterar att det inte påverkar negativt på något sätt så godkänner han det ... Tror ni målar fan på väggen innan ni ens testat själva...Jag har ju fan byggt egna grejor och monterat som inte alls hör till bilen och är jobbet bra och är trafiksäkert så är det inga problem. Hur fan gör tex företagen och åkare som bygger om nya bilar och lastbilar...?  alla med ombyggd ram chassi skåp flak ...   tror det med helbilsgodkänd är missförstått av många ...  sen är det ju så att det oftast är mycket bra folk på regbesiktningarna...och för du en dialog om nåt är tveksamt så tror jag att saker löser sig...Har dom som byggt om bilar och lastbilar och fått arbetsorder men ändå fått bilen godkänd med brister...men står man som en fån och inte förklara läget och anledningen till ändringarna och dess syfte kan man nog misslyckas med allt...

551 Inlägg
18 juni 2012
OUTLAW1 skrev:
nästa gång detta händer så har du din fulla rätt att kräva ett beslut om husrannsakan av polismannen som vill titta i din bils utrymmen.

Sedan helbilsgodkännandet gäller väl ändå inte avgassystem som håller sig till samma dimaeter och samma ljudnivå som ett OEM system..
inga problem alls...hade rostfritt sportsystem på från Simonsport..beiktningsmannen tittade på det och sa jaha..

Imitt fall hade odm tyvärr ett beslut om husrannsakan men  det berodde på annat...

Polisen får genomsöka din bil utan husrannsakan. Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå det, det står ju klart och tydligt i lagtexten.

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt. Fordonslag (2002:574)

20 a § En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Polislagen (2006:387).

Haters gonna hate.

5 198 Inlägg
18 juni 2012
Folk tittar för mycket på tv deckare.å allt som visas på tv är sant

OUTLAW1
18 juni 2012
p12 skrev:
OUTLAW1 skrev:

Polisen får genomsöka din bil utan husrannsakan. Förstår inte varför det ska vara så svårt att förstå det, det står ju klart och tydligt i lagtexten.

11 § Varje polisman som har anledning att anta att ett fordon som anträffas i trafik inte är i föreskrivet skick får utföra den kontroll av fordonets beskaffenhet och utrustning som uppenbart behövs från trafiksäkerhetssynpunkt. Fordonslag (2002:574)

20 a § En polisman får genomsöka ett fordon i den utsträckning det behövs för att söka efter vapen eller andra farliga föremål som är ägnade att användas vid brott mot liv eller hälsa, om det med hänsyn till omständigheterna kan antas att ett sådant föremål kan påträffas och förklaras förverkat enligt 36 kap. 3 § brottsbalken. Polislagen (2006:387).

konstigt då att polismannen inte kan sin egna lagtext kan man tycka..
fastr det e klart det kan ju bero lite på ens umgängeskrets som gör att dom lyssnar lite extra när man pratar med dom..eller så vill dom ha 100% ryggen fri då jag är en jävligt gnällig typ som brukar få rätt.
NU TILLBAKA TILL TRÅDEN TACK!

86 Inlägg
18 juni 2012
Vi vet alla att polisen kan våldta oss om de så vill. Löjligt att ens diskutera detta.

Lagbrott är lagbrott, hur dumt man än tycker att det är. Polisen ska inte ha rätt att göra något om bilen inte påverkas ur ett miljö eller trafikfarligt sett. Men nu är det så, hur löjligt det än är. Bend over and go to your happy place. Bit i det sura äpplet eller whatever.

Rest in pieces, Lady B. (1984-2012) Mercedes 190d Cosworth
Lady B v2.0. "An old soul in a new body." 1992 MB 190E Cosworth. (Sug på den SBP!)
Daily driver: Skoda Fabia 1.4MPI -00

Dahlgren
450 Inlägg
18 juni 2012
Jag blev stoppad förra sommaren av en mc polis som gjorde en flygande besiktning.
Han såg att jag inte hade original avgassystem och att den lät ganska högt. "3" rakt rör efter racekat"
Han gav mig besiktningsprotokollet och där stod det "Ej original avgassystem" Registrerings besiktning [X]

Ja som ni ser så är inte min bil helt original...
Så jag åkte in och registrerings besiktade min bil.
Fick ca 8 anmärkningar.
1 Racekat,
2 3" system,
3 Dumpventil.
4 Vinge,
5 20" fälgar
6 Tonade sidorutor fram
7 Mätare i A-stolpen
8 Blixtljus, Dubbelkonat bmc filter.

Jag bytte fälgar.
Tog bort vingen.
Bytte sidorutorna fram.
Tog bort a-stolpen.
Bort med dumpventilen.
Satte dit original luftburk fast med sportluftfilter.
satte dit original katalysator och avgassystem.
Tog bort blixtljus.

Åkte in och gjorde registreringsbesiktning.
Då bara kryssade han av alla punkter. sedan fick jag åka därifrån.

Under registreringsbesiktningen så tittade han knappt på turbon "Vilket är en 16T som ej är original"
Han frågade om det satt sänkningsfjädrar på eller om det var original.
Självklart sa jag att det var original, fast så var ju inte fallet, det satt ju H&R fjädrar på.
Jag hade 04ans Sidospeglar och 06ans klarglas lyktor fram. samt 06ans vindrutetorkare detta såg inte han..
Jag hade Scope på huven.
Bilen var sänkt och hade kjolpaket.
Neon under bilen.
Trimmad ca 300hk vid det tillfället.
ej original tryckrör.

Jag behövde inte ett enda intyg...

551 Inlägg
18 juni 2012
A-Dahlgren skrev:
Jag blev stoppad förra sommaren av en mc polis som gjorde en flygande besiktning.
Han såg att jag inte hade original avgassystem och att den lät ganska högt. "3" rakt rör efter racekat"
Han gav mig besiktningsprotokollet och där stod det "Ej original avgassystem" Registrerings besiktning [X]

Ja som ni ser så är inte min bil helt original...
Så jag åkte in och registrerings besiktade min bil.
Fick ca 8 anmärkningar.
1 Racekat,
2 3" system,
3 Dumpventil.
4 Vinge,
5 20" fälgar
6 Tonade sidorutor fram
7 Mätare i A-stolpen
8 Blixtljus, Dubbelkonat bmc filter.

Jag bytte fälgar.
Tog bort vingen.
Bytte sidorutorna fram.
Tog bort a-stolpen.
Bort med dumpventilen.
Satte dit original luftburk fast med sportluftfilter.
satte dit original katalysator och avgassystem.
Tog bort blixtljus.

Åkte in och gjorde registreringsbesiktning.
Då bara kryssade han av alla punkter. sedan fick jag åka därifrån.

Under registreringsbesiktningen så tittade han knappt på turbon "Vilket är en 16T som ej är original"
Han frågade om det satt sänkningsfjädrar på eller om det var original.
Självklart sa jag att det var original, fast så var ju inte fallet, det satt ju H&R fjädrar på.
Jag hade 04ans Sidospeglar och 06ans klarglas lyktor fram. samt 06ans vindrutetorkare detta såg inte han..
Jag hade Scope på huven.
Bilen var sänkt och hade kjolpaket.
Neon under bilen.
Trimmad ca 300hk vid det tillfället.
ej original tryckrör.

Jag behövde inte ett enda intyg...

Bara för att besiktningsmannen inte såg de övriga modifikationerna så betyder inte det att bilen är laglig.

Haters gonna hate.

30 Inlägg
18 juni 2012
Ja det är inte lagligt att köra fortare än vad skyltarna anvisar men vi gör det ändå liksom polisen och alla andra fast det inte är lagligt alla gånger...Har man blixtljus och en bil som låter högt och ser allmänt ombyggd så är det ju det dom hänger upp sig på ...   ska vi dra det här hårt så ska vi inte ens köpa piratbildelar!!! bilen är ju helbilsgodkänd med endast orginal delar testade och godkända av tillverkaren...ska jag fortsätta eller...

Aldrig att sånt här trams skulle hålla i en tingsrätt ...  du kan ju fan köpa ett biltema filter...ska polisen kolla alla bilars luftfilter då eller???  Nä fan ta och säg ifrån när polisen opponerar sig istället! och be att skiten tas upp i domstol... tror inte varenda kotte kommer att fällas för såna här skitsaker ...   Ska vi låta poliser härja fritt eller sätta stopp för dumheterna en gång för alla!?  betalar man böter= erkännande... ingen polis räknar med att det tas upp i en domstol...om nån skulle fällas innebär det att så gott som alla åker dit! även polisen! deras fordon är inte alltid helbilsgodkända heller...  och Biltema kommer att gå i konkurs för endast orginaldelar är godkända och en tillverkare skulle aldrig isåfall godkänna om dom kan sälja deras delar istället för eftermarknadsdelar....

Och ni som inte har orginal tändstift får ni gå hem vid en flygande... : )    halva bilindustrin lever på eftermarknadsdelar som ej är orginal... = ej helbilsgodkända....
Senast redigerat av heas (18 juni 2012)

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
Ger man sig in i leken ska man leken tåla, tycker ändå det är relativt enkelt att komma undan med lite vad som helst i Sverige.

Tänk på detta nästa gång ni ska vara lite korkade och köpa modernt skit, anledningen varför jag oftast har bilar från 80-talet och äldre. Att vara bilnörd, modifiera bilar och samtidigt köra ny bil är inte lagligt på något sätt.

huh?
10 427 Inlägg
18 juni 2012
A-Dahlgren skrev:
5 20" fälgar

Tog fälgarna i någonstans fram med fullt rattutslag eller nåt? Annars ska det väl inte spela någon roll vilka hjul man har på bilen.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
steifan skrev:
A-Dahlgren skrev:
5 20" fälgar

Tog fälgarna i någonstans fram med fullt rattutslag eller nåt? Annars ska det väl inte spela någon roll vilka hjul man har på bilen.

Fast det SKA spela roll vad man har för hjul på bilen, iallafall däckdimensionen står skrivet i regbeviset.
Om detta struntas i eller inte beror på vilket humör besiktningspersonalen har.

huh?
10 427 Inlägg
18 juni 2012
Emilius skrev:
steifan skrev:
A-Dahlgren skrev:
5 20" fälgar

Fast det SKA spela roll vad man har för hjul på bilen, iallafall däckdimensionen står skrivet i regbeviset.

Nope, man har lättat på reglerna på senare tid.

http://www.transportstyrelsen.se/sv/Vag … personbil/

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända
    uppfyller kraven på belastningsförmåga
    uppfyller kraven på hastighetskapacitet
    är av samma typ.

Dessutom ska däck och fälg

ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
    ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
    ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
    täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

145 Inlägg
18 juni 2012
Emilius skrev:
Ger man sig in i leken ska man leken tåla, tycker ändå det är relativt enkelt att komma undan med lite vad som helst i Sverige.

Tänk på detta nästa gång ni ska vara lite korkade och köpa modernt skit, anledningen varför jag oftast har bilar från 80-talet och äldre. Att vara bilnörd, modifiera bilar och samtidigt köra ny bil är inte lagligt på något sätt.

Fruktansvärt korkat skrivet. Fine, sätt på din rattmuff och 4" japsdämpare och kom undan med det. Den dagen du krockar med dina gamla häck, Eller för all del blir påkörd och säkerheten i bilen är inte hälften så bra som i moderna bilar. Då önskar du nog att du tänkt ett steg längre! Tänk efter lite extra nästa gång innan du kallar folk korkade!

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
steifan skrev:
Emilius skrev:
steifan skrev:

"Om alternativa dimensioner saknas, har du som fordonsägare möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Detta utbyte får ske under förutsättning att däcken

är typgodkända
    är av samma typ.

ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper."

Och att en alternativ dimension så som 20" på en bil som har 16" original gör att hastighetsmätaren visar helt fel,
bränsleförbrukningen blir en helt annan, och att bilen borde få utsläpp som är helt skilda från original,
det är inte att påverka bilens ursprungliga egenskaper negativt? I mina ögon visserligen mindre bekymmer,
men inte i myndigheters ögon. Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
bohman08 skrev:
Emilius skrev:

Fruktansvärt korkat skrivet. Fine, sätt på din rattmuff och 4" japsdämpare och kom undan med det. Den dagen du krockar med dina gamla häck, Eller för all del blir påkörd och säkerheten i bilen är inte hälften så bra som i moderna bilar. Då önskar du nog att du tänkt ett steg längre! Tänk efter lite extra nästa gång innan du kallar folk korkade!

Och hur vet du huruvida jag bryr mig om jag dör eller inte?
Tänk efter lite extra nästa gång du ber folk tänka efter lite extra innan dem kallar precis såna som dig korkade.

Vad har rattmuffar och jävla japsdämpare med saken att göra? lol

Hade såna som du brytt dig om säkerhet så mycket som du påstår så hoppas jag att du drar åt dina hjul du självklart byter själv (För du är bror duktig och kan själv) till föreskrivna moment för att ta ett exempel.
Eller vet precis vilken kona det skall vara på hjulmuttrarna när du byter från bicefälgar till stekfälgar tongue

huh?
10 427 Inlägg
18 juni 2012
Emilius skrev:
steifan skrev:
Emilius skrev:

är typgodkända
    är av samma typ.

Och att en alternativ dimension så som 20" på en bil som har 16" original gör att hastighetsmätaren visar helt fel,
bränsleförbrukningen blir en helt annan, och att bilen borde få utsläpp som är helt skilda från original,
det är inte att påverka bilens ursprungliga egenskaper negativt? I mina ögon visserligen mindre bekymmer,
men inte i myndigheters ögon. Utsläpp är dem ju rätt noga med, att ta bort en katalysator är ju tillexempel ekobrott, och det medför enorma bötesbelopp.

Om du monterar en alternativ däckdimension som motsvarar rullomkretsen på 16" fälgarna så är det ju inget problem. Dvs 205/55 R16 är ju snarlikt 225/30 20, 235/30 20 osv så det ska inte vara något hinder om man monterar rätt dimensioner. Bränsleförbrukningen kanske ökar några enstaka procent med 10-20mm bredare däck så det är inte mycket att gnälla över heller.

Avstängd
1 714 Inlägg
18 juni 2012
steifan skrev:
Emilius skrev:
steifan skrev:

är typgodkända
    är av samma typ.

Om du monterar en alternativ däckdimension som motsvarar rullomkretsen på 16" fälgarna så är det ju inget problem. Dvs 205/55 R16 är ju snarlikt 225/30 20, 235/30 20 osv så det ska inte vara något hinder om man monterar rätt dimensioner. Bränsleförbrukningen kanske ökar några enstaka procent med 10-20mm bredare däck så det är inte mycket att gnälla över heller.

Jo det är sant, men om den inte motsvarar rullomkretsen då?
om man köper en ny Avalanche och monterar 30"?

Sök