simonsvensson88 skrev:
skall jag ta vaxet i sprayform eller paste form? jag hade tänkt ta shampoot från next gen oxå. men säger du att jag skall hålla mig till ultimateserien så gör jag det. hur beter sig grejerna mot svarta lister, är det nödvändigt att tejpa listerna?
eftersom bilen i min ägo aldrig fått någon ordentlig genomgång, så finns det endel synliga repor från grenar, buskar, handväskor, och kanske t.o.m. andra bilar som mycket försiktigt touchat bilen, utan att ge några bucklor.
behöver jag något spec för att ta hand om detta? jag hade en tanke på scratch remover 2.0.
sen på utsidan av glaset, finns det något som liknar ditecs glastec behandling, eller skall jag bara köra på med alla medlen där oxå?
och skall jag köra med maskin eller kan jag likväl köra för hand? klart att det tar längre tid för hand, men eftersom priset ändå springer iväg, så kanske det går att köra för hand första gången?
varför 2 sorters avfettning?
jag funderade på fälgborste oxå. men eftersom det bara skall vara för att göra rent bilen, inte utställning eller liknande, så känns det som att priset springer iväg ganska saftigt ändå.
till listan kan du dessutom lägga till ett vettigt garage, så att jag har någotstanns att hålla mig när jag skall göra hela ingreppet.
måste det vara inomhus, eller skulle det räcka att typ sätta upp ett partytält så att man kommer ur direkt solsken? jag spånar på möjlig lösning till mitt problem, då jag bor i läghenhet.
det känns inte direkt roligt att åka till okq8 och betala 2kr/ minut när det trots allt tar ett gäng timmar att göra en hel bil.
Oj nu blev det många frågor:
Ta inte sprayen. Ta den som heter Liquid, det är som en kräm, lätt att använda! Spray är för underhållsvaxning.
Det som är så otroligt bra med ultimate vaxet är att det inte kritar, dvs lämnar vita spår/rester. Polishen kan däremot gör att plast blir ful om den får torka in. Compounden likaså. Om du behöver tejpa är det du som avgör. Ska man som i ditt fall fräscha upp en bil så skulle jag bara tejpa dom nödvändigaste ställena, dvs där du med säkerhet vet att du kommer kladda för mycket :-)
Next gen shampot tycker jag är väldigt bra som allround shampo, dock så tycker jag att det verkar reagera med vaxet på bilen lite konstigt. Jag har testat det på lite olika vaxade bilar och det blir inte så bra som med Ultimate wash and wax. Jag använder next gen wash när jag tvättar av en bil innan jag ska polera och vaxa (först har jag avfettat)
Scratch remover har jag inte testat men kan tänka mig att den fungerar utmärkt!
Köra för hand kräver tid och tålamod men det känns jäkligt bra efteråt! Att köra en hel bil för hand tar lång tid, är det mycket repor så skulle jag gissa på att det tar 8 timmar minst ink riktig avfettning, inspektion, ta bort tjära, tvätta ,göra rent fälgar, torka, compound, polera med polish, vaxa
Testa en panel åt gången, allt behöver inte göras på en gång! Gör en del av bilen klart ordentligt åt gången så får du in känslan för hur lång tid det tar för dig, hur mycket som krävs för att göra allt klart
Ang avfettning: Kanske det viktigaste med att fixa en bil, gör den RIKTIGT ren inför, polering och vaxning.
Först nafta-baserad avfettning upp till fönstren på bilen ungefär. låt verka några minuter, det ska dock inte torka in!
Sedan applicera alkalisk avfettning på hela bilen, låt verka några minuter, inte torka in!
Spola av med högtryckstvätt.
Applicera alkalisk avfettning igen, spola av med högtryck. Sedan kan man låta bilen självtorka el torka den själv.
Kolla efter tjära och annat som sitter kvar på bilen. Då kan man använda tjärlösare eller lera som du har nämnt tidigare.
Till glas brukar jag använda sonax fönsterputs, fungerar bra. Jag har testat vaxa rutor, blir inte bra i längden. Har man smårepor så kan man köra compound på rutan med gott resultat.
Okq8 och GDS kanske du åste använda för tvätten av bilen, det andra skulle du kunna göra i ett partytält! bjud några polare samtidigt så blir det en schysst fest ;-)