3755
Sök

Saab 9-3 Trim

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
22 maj 2012
Trådstartare
Tja har en Saab 9-3 2.0 -00 som jag köpte chip trimmad och lite smått och gott vet dock inte vad det är för chip i den.
Så här för någon dag sedan så fick jag ett chiptrim av en kompis som är till en Saab 9-5 Aero -02 han visste inte heller riktigt vad det var för grejer.
Så min fråga är: Om det är högre steg på 9-5 chippet skulle det kunna passa i min 9-3a?

(är ny i forumet så jag ursäktar om jag kommit till fel ställe)

Tack på förhand! smile

43 Inlägg
22 maj 2012
Kevaz skrev:
Tja har en Saab 9-3 2.0 -00 som jag köpte chip trimmad och lite smått och gott vet dock inte vad det är för chip i den.
Så här för någon dag sedan så fick jag ett chiptrim av en kompis som är till en Saab 9-5 Aero -02 han visste inte heller riktigt vad det var för grejer.
Så min fråga är: Om det är högre steg på 9-5 chippet skulle det kunna passa i min 9-3a?

(är ny i forumet så jag ursäktar om jag kommit till fel ställe)

Tack på förhand! smile

Nej.

SAAB = Saab Automobile Absolut Bäst

5 710 Inlägg
23 maj 2012
Du har en 2.0 och 9-5an är en 2.3....detta är fel 1.
Du har ett stryrsystem som heter T5 (om din bil är en 154hk)...i en 9-5 är det T7....detta är fel 2.

Som sagt....nej.

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 maj 2012
jonTe skrev:
Du har ett stryrsystem som heter T5 (om din bil är en 154hk)...i en 9-5 är det T7....detta är fel 2.

Som sagt....nej.

Och OM det vore samma förutsättningar bortsett från att bilen är en 9-3 och boxen är från en 9-5, så går det inte till 100% iaf. Plus att det är grymt oseriöst att åka runt med vetskapen om att det sitter ett 9-5 program i bilen. Det tycker jag iaf.

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
"T7, Trionic 7 sitter i de flesta 9-3 00-02 och känns enklast igen på den svarta tändmodulen mitt på motorblocket."

Det som står ovan är taget direkt ifrån Nordictuning.com.

Så jag borde ju ha en T7a och inte en T5a. smile

Elektriker
718 Inlägg
23 maj 2012
Jo men spelar ingen roll om det är samma tändsystem, är ju en helt annan motor.

Annan cylindervolym, annan turbo m.m. m.m.

Sen om chipet är från någon av de större tillverkarna så brukar det vara "gift" med den bilen det installeras på, alltså är det kört i alla fall smile (Nu går det väl säkert att gifta om den med en ny bil bara man har lite data kunskap o.s.v. men ändå)

P.S Sen är det ganska svårt för dom som är här å veta vad du har för färg på tändkasseten:P
Senast redigerat av monno (23 maj 2012)

Som att kasta vatten i sjön.

Hmm, vet inte?
1 775 Inlägg
23 maj 2012
Kevaz skrev:
"T7, Trionic 7 sitter i de flesta 9-3 00-02 och känns enklast igen på den svarta tändmodulen mitt på motorblocket."

Det som står ovan är taget direkt ifrån Nordictuning.com.

Så jag borde ju ha en T7a och inte en T5a. smile

om du har 154hk så har du T5, om du har 185 eller 205hk så har du T7

Steelgray Saab 9-3 Aero -01 (fix och trix bil)
Gasa med hjärnan istället för högerfoten.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Okej okej, då får jag helt enkelt köra med det trimmet jag har i och sälja 9-5 boxen smile

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
23 maj 2012
Trådstartare
Hade det gått att få in aero boxen i en vanlig 2.3 turbo 9-5a?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 maj 2012
Kevaz skrev:

Byter man till Aero-turbo så ja kanske men 2.3t och Aero har olika turbo original. Bara 2.3T, dvs FTT, som har samma som Aeron.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
Elektriker
718 Inlägg
23 maj 2012
TBOC_Razor skrev:
Kevaz skrev:

Byter man till Aero-turbo så ja kanske men 2.3t och Aero har olika turbo original. Bara 2.3T, dvs FTT, som har samma som Aeron.

Är det mitshu agg på 2.3T Aero också eller? Men är det inte Garret på både LTT och FTT som det är på 9-3?

Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
23 maj 2012
monno skrev:
TBOC_Razor skrev:
Kevaz skrev:

Är det mitshu agg på 2.3T Aero också eller? Men är det inte Garret på både LTT och FTT som det är på 9-3?

Finns två olika 2.3, en LTT och en FTT. LTT har Garrett och ingen laddmätare medans FTT har samma mitsu som Aeron och laddmätare.

Men fulltryckaren fanns bara vissa årsmodeller som jag inte kan i huvudet just nu, kom nog iaf efter biopower kom.

*faktaruta*: Laddtrycksmätaren i 9-5 visar luftmassa och inte lufttryck så egentligen är det ingen laddtrycksmätare utan snarare en laddluftsmassemätare men säg det till någon och försök få dom att förstå vad du menar xD

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

5 710 Inlägg
23 maj 2012
UhrJr skrev:
jonTe skrev:

Som sagt....nej.

Och OM det vore samma förutsättningar bortsett från att bilen är en 9-3 och boxen är från en 9-5, så går det inte till 100% iaf.

Dock går det (väl?) att ta en 9-5 box och lägga i ett 9-3 program om man vill = hårvaran i boxarna på T7 är alltid samma ?

MVH Jonas
..............

Nordic Tuning i Norrköping
839 Inlägg
23 maj 2012
jonTe skrev:
UhrJr skrev:
jonTe skrev:

Som sagt....nej.

Och OM det vore samma förutsättningar bortsett från att bilen är en 9-3 och boxen är från en 9-5, så går det inte till 100% iaf.

Dock går det (väl?) att ta en 9-5 box och lägga i ett 9-3 program om man vill = hårvaran i boxarna på T7 är alltid samma ?

Ja, t7 som t7 när det gäller sjävla boxen smile

Vad är det för fel på folk?
På det här forumet diskuterar man inte längre, man skriver +1.

Elektriker
718 Inlägg
24 maj 2012
TBOC_Razor skrev:
Finns två olika 2.3, en LTT och en FTT. LTT har Garrett och ingen laddmätare medans FTT har samma mitsu som Aeron och laddmätare.

Men fulltryckaren fanns bara vissa årsmodeller som jag inte kan i huvudet just nu, kom nog iaf efter biopower kom.

*faktaruta*: Laddtrycksmätaren i 9-5 visar luftmassa och inte lufttryck så egentligen är det ingen laddtrycksmätare utan snarare en laddluftsmassemätare men säg det till någon och försök få dom att förstå vad du menar xD

Okok det är in samma som på 9-3 helt enkelt att du har en vekling (154hk) som sitter på samma sak som den "vanliga" (185hk) och att det sen bara är Aeron som har Mitsu agg?

Då jag aldrig ägt en 9-5a har jag aldrig brytt mig så mkt om dom:P

Sök