Min plan med bilen är att driftspeca den så mycket det går och ändå kunna besiktia utan att återställa för mycket. Ev regbesiktia den. Den ska även bli jävligt snygg och gå att köra hyfsat normal.
Full lista på vad som ska göras! Kommer att uppdateras efter hand.
Motor: Kalluftsintag Finare sportfilter Turbo Vassare kam Elfläkt Diverse mätare typ vattentemp mm. 6 puckskoppling Shortshift Smidda kolvar mm
Väghållning: Däck + Fälg Coiloverkit fram o bak Greenstuff belägg Hydralisk handbroms Polybussningar i hela bilen Stabstag fram och bak Bortplockad reservbalja Sportstol passagerarsida Bortplockat baksäte Bur? Lättat så mycket som det går utan att överdriva.
Jag tänkte nu presentera mitt E30 projekt och vi börjar med en kort inledning. Jag köpte först en orange E30 som kommer på bild längre ner. Den var från början meningen och bli min Wallabaja:D Efter mycket granskande och om o men så kom jag fram till att den var i FÖR risigt skick för jag ens skulle orka börja. Där va rost, dålig lack, saknades extremt mycket saker och 3ans växel rasad.
I samma veva kom jag över en annan E30, denna gången en svart som också visas nedan. Denna har gått som en drift bil och de sägs ha varit gjort en del innuti motorn så som smida kolvar och stakar men detta är oklart.
Även denna var i dåligt skicka så jag beslöt att båda får vara reservare.
Jag letade runt ett tag och sedan hade pappa en bekant som skulle sälja sin E30, närmare bestämt en 323i -86. Jag körde 50 mil enkel resa o köpte den direkt och har inte ångrat mig än! Nog med text här kommer bilder!
Den orange
Den svarte
Precis när jag hämtat min tredje dvs den jag ska bygga på
Efter lite lek o känn på bilen så slängde jag på alufälgar och plotta lite dekaler
Jag hade lite kolfiber film hemma så jag folierade min grill o testade foliera en fälg. Kommentera gärna vad ni tycker om detta och nej, jag åker inte med fälgarna så de va bara test
Efter ett tag så kände jag att kopplingen börjar ge sig så jag beställde hem en ny koppling. En 6 pucks sinter med förstärkt tryckplatta för att vara exakt. Kanske lite overkill men jag har ju planer för bilen;) Köpte även en shortshift och stabstag
Efter mycket bök med staget så visar det sig att det inte passa?! Tror ni det är möjligt att ett dämpartorn är böjdt så mycket utan att det märks på vägegenskaperna på bilen?
Men men bara till att svetsa om staget
Även en service av rotor och fördelarlock gjordes nu idag faktiskt;) Ny o gammal
Gammalt
Kan ju säga att bilen gick rätt mycket efter den servicen haha. Innan hade jag ett "varvstopp", den typ ströp tänningen, på runt 5500 och nu kan jag dra den till 6500
Detta är väl hur långt jag kommit. Så kopplingen är inte monterad än. Jag hoppas ni kommer gilla det och komma med massa tips och bra ideer. Jag ska uppdatera så ofta jag kan:D
BONUSBILDER Min och sk8koffes E30 samt min E30 och polarens crx
Såå bilen låter som fan så tänkte jag skulle fixa hålet i röret men det visade sig att där va så pass dåligt svetsas så det i princip gick inte. Så jag ska bygga nytt avgassystem Jag här även fått tag i dimljus som otroligt nog passade bult on på frontspoilern
Även dom kommer att folieras gula.
Mycket mer har inte hänt idag mer än att jag fotta lite:D
Jag glömde nästan, vad tror ni om ett sådant här ebay tubrokit? Visst är ju kina så det stänker om det men tänkte om man börjar där o sedan byter ut del efter del? Går grenröret sönder bytar men det o när turbon rasar byter man den osv? Det är ju inte jättedyrt o fungerar i teorin haha så vad tycket ni?
superphilip skrev: Set är ett sånt som kostar 700 pund så är ju kina bara, men billigt. Annars det du länkade verkar najs dock lite dyrt för tillfället haha
de kitet du la upp där funka ju, det som är "Kina" är vel turbon men dom har rätt bra saker nu för dom priserna, alla rör å inteccoler å slangar å det spelar ju ingen större roll var det är ifrån det funka ju även det inte är gjord i sverige .. roligt tråd ska följas!
superphilip skrev: Set är ett sånt som kostar 700 pund så är ju kina bara, men billigt. Annars det du länkade verkar najs dock lite dyrt för tillfället haha
de kitet du la upp där funka ju, det som är "Kina" är vel turbon men dom har rätt bra saker nu för dom priserna, alla rör å inteccoler å slangar å det spelar ju ingen större roll var det är ifrån det funka ju även det inte är gjord i sverige .. roligt tråd ska följas!
De viktiga sakerna såsom turbo och grenrör i det kitet går säkert sönder ganska fort. Men vad vet jag, har ju aldrig testat... Ska följa projektet iaf. Tänker bara det är ju onödigt att lägga säg 5k på ett som går sönder och SEN lägga pengar på ett ordentligt. Då har du ju lagt 5k i onödan. Men det kanske håller vem vet?
Bimmerman skrev: De viktiga sakerna såsom turbo och grenrör i det kitet går säkert sönder ganska fort. Men vad vet jag, har ju aldrig testat... Ska följa projektet iaf. Tänker bara det är ju onödigt att lägga säg 5k på ett som går sönder och SEN lägga pengar på ett ordentligt. Då har du ju lagt 5k i onödan. Men det kanske håller vem vet?
har svårt att tor att aluminium rören å silikonslangar å det gå sönder det som kanske ge sig är turbon med dom håller förvånansvärt bra!
Skrev ju inte det heller... skrev ju att turbo och grenrör pajar. Har hört att kinarören spricker lättare än en kvinna som föder barn. Sen ska han ju drifta, så grejerna kommer gå väldigt hårt. Men lindar man röret och skärmar av turbon kanske det håller sig lite bättre mot värmen.
Bimmerman skrev: Skrev ju inte det heller... skrev ju att turbo och grenrör pajar. Har hört att kinarören spricker lättare än en kvinna som föder barn. Sen ska han ju drifta, så grejerna kommer gå väldigt hårt. Men lindar man röret och skärmar av turbon kanske det håller sig lite bättre mot värmen.
Och sen beror det ju såklart på hur mycket man laddar. O i min mening så behöver jag inte ladda mer än 0.5 typ denna säsonengen iallafall då hp inte är avgörande när man kör brett
Då var besiktning bokad till min nya brukis på tisdag Hoppas den går igenom så jag äntligen kan börja mecka e30 utan att bry mig om att kunna köra till jobb dan efter haha
Har även nyheter om min verkstad. Jag har kommit över en hel del saker så jag kommer även att visa hur det går med garaget höhö kan bli intressant.
Det enda jag hunnit göra med e30n är att sätta i en stereo o slutsteg o baslåda. Jag planerar ju såklart inte att ha sånt trams sen men tänkte ha det nu ett tag då skiten ändå låg där hemma
Nu är brukisen besiktiad så om allt går som planerat så börjar operation plocka ur motor imorron Då ska bl a kopplingen bytas, packningar ska ses över o allmän uppfräshning. Ska även fixa i motorrrummet o svetsa lite rost