Rolig dragbil med 4wd, för mellan 50-80tkr?

BOLIN_
4 juni 2012 · 2 763 Inlägg

http://www.blocket.se/kristianstad/Volv … 17&w=3

Den XC70 skulle jag kolla lite mer på om jag vore du, bra mil, nyservad och ser heöt okej ut!  Dock ser jag att du ville ha bilförslag mellan 50-80tkr och nu kostade den jag länkade 89K, men det går nog att pruta nån tusenlapp. Kanske inte världens snyggaste bil men helt klart godkänd och man åker som en kung! smile

Var noga med att kolla så att motorn går som den ska och att turbon inte känns helt slö. Oljeläkage mellan motor och låda är bra att kolla, men även så att AWD:n funkar! Sedan är det väl som att kolla på vilken bil som helst smile

XC70 av den modellen är inte riktigt samma sak som V70N då XC:n har annan spårvidd och lite annat. Mycket trevlig bil om jag får säga det själv.

Mvh Christoffer Bolin

Volvo - For Life
jmd
4 juni 2012 · 203 Inlägg

Mm, tjejen har pratat lite om XC70. Men jag undviker gärna crossover-modeller/SUV'ar då min personliga åsikt är att jag tycker dom är onödigt farliga för övriga medtrafikanter, och bör egentligen endast köpas om man absolut behöver. Tex om man bor mitt ute i vildmarken eller dylikt. Annars känns det mest som en (farlig) statuspryl! Så tänker jag iaf smile

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Caffe
4 juni 2012 · 1 436 Inlägg

jmd skrev:
Mm, tjejen har pratat lite om XC70. Men jag undviker gärna crossover-modeller/SUV'ar då min personliga åsikt är att jag tycker dom är onödigt farliga för övriga medtrafikanter, och bör egentligen endast köpas om man absolut behöver. Tex om man bor mitt ute i vildmarken eller dylikt. Annars känns det mest som en (farlig) statuspryl! Så tänker jag iaf smile

xc70 är en v70 med typ 2cm höjning. Jag har svårt att tro att 2 cm höjdskillnad är avgörande för trafiksäkerheten. I så fall måste alla sänkta bilar vara under för trafiksäkerheten.

"Chaffisen tycker att det ser fränt ut. Man ska aldrig underskatta fränhetsfaktorn när man ser konstiga saker o beteenden i den här branschen. Tanken att nån kan köra i kroken finns inte i förarens sinnesvärld. Det är fränt. Det är det viktigaste."
-Åkare på facebook svarar på frågan varför en annan åkare kör trafikfarligt.
jmd
4 juni 2012 · 203 Inlägg

Den är dock 7cm högre än V70 smile Men som sagt, det är min personliga åsikt att framförallt SUV'ar utgör en större fara för andra medtrafikanter, samt att det känns mer som en statusgrej att köra omkring med en sån bil i innerstan.
Får flytta ut i bushen innan jag känner att jag behöver köpa en crossover/SUV. Så än så länge duger det gått med en sedan/kombi med 4wd! smile

Senast redigerat av jmd (4 juni 2012)

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Rquired Allmänt envis
4 juni 2012 · 12 512 Inlägg

jmd skrev:
Du har koll på dina bilar Rquired, härligt! smile

Visst var det det estetiska som föll mig i smaken! Fronten, men framför allt klädsel i alcantra, grymt trevligt! Kikade lite på försäkringen med och den landade på 12.3ookr/år. Jag hade räknat med 1000kr/mån för en lite sportigare kärra, så det var väl "överkomligt" om man räknar in att man får en väldigt trevlig bil för pengarna. Ok, KANSKE haha! Man är ju van att köra 940 Classic för inga pengar alls... smile

S60 AWD (199hk) låg bara på 6600kr/år i försäkring. Sen har jag fått för mig att reservdelarna till Volvo är billigare än till BMW? Bensinförbrukningen bilarna emellan är väl dock ganska jämn, då Volvos femmor är törstiga..
Det faller tillbaka på det estetiska (och körglädjen?). BMW'n ser betydligt trevligare ut både på in- och utsidan, och verkar vara en roligare bil att köra! smile
Sen får man nog leta ett bra tag om man ska lyckas hitta en 330Xi med M-sport (och dragkrok)?

Har som sagt kikat lite på A4 Quattro (b6) med. Det verkar finnas en hel uppsjö av dom till salu på blocket! (Kanske är ett dåligt tecken?) hmm Men det blir ju lättare att hitta en med rätt utrustning/skick; S-line, ProSport, STCC mm...
Försäkring 7300kr/år. Reservdelar antar jag är likvärdigt med BMW's.

BMW'n klappar hjärtat lite mer för, men det måste ju motivera den lilla extra prislappen! Det är fasen inget lätt beslut haha smile

Jag vågar påstå att det nästan är tvärt om, att en BMW blir billigare i drift än motsvarande Volvo. Bland annat har du, för att undvika frågan om reservdelar ett tag till, service och där är BMW markant billigare än Volvo.
En kul indikation på detta jag brukar dra här är att Teknikens Värld gjorde en undersökning om underhållskostnader på allt från småbilar till sport/lyxbilar år 2005.
BMW E46 med sexa delade förstaplatsen med Ford KA 1.3, bägge två markant mycket billigare än Volvo S60, MB C-klass, Audi A4 eller SAAB 9-3 t.ex.

När det gäller reservdelar är min uppfattning att Volvo och BMW håller lika priser, jag upplever att BMW är lite billigare när det kommer till vanliga reservdelar som karosspaneler, chassi/motordetaljer och dylikt men något dyrare på delar som är mer ovanliga att byta. T.ex avgasrör är skamligt dyrt om man köper från BMW. Å andra sidan har jag för mig att röret är rostfritt till 3-serie E46. Det känns rimligt eftersom 5-serie E39 från samma år har rostfria rör, så i just det här fallet är det nog motiverat!
Precis som till Volvo finns det en enorm marknad för tredjepartsdelar till BMW, vet man vart man skall leta kan man spara en del jämfört med att handla hos en auktoriserad firma.

När det kommer till förbrukning har jag samma erfarenhet som dig, att Volvo´s femmor är törstiga. En 330i går nämnvärt (Men inte mycket) snålare än en 31hk svagare S60 2.4t men det är inte så små skillnader man avgör ett bilköp med?

När det gäller Audi är min erfarenhet att dom är dyra i både reservdelar och framför allt service jämfört med motsvarande konkurrenter, annars är det väldigt fina bilar!

Senast redigerat av Rquired (4 juni 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
TobbeE_87 Fritidsforskande yrkesförare
6 juni 2012 · 938 Inlägg

Har iofs inget å jämföra med, men kan hålla med om att de kostar å lämna in en audi på märkesverkstad... Byta topplockspackningar på S6an (V8) gick på 30tusen!

Jag gasar tills det rasar, sen tar vi lite till... :)
MVH // Tobbe, *BECE**
jmd
17 juni 2012 · 203 Inlägg

Det blev ett bilköp tillslut! En Audi A4 1.8Tq -03 med ProSport-paket. Såg riktigt trevlig ut in- och utvändigt, hade "rätt" utrustning och råkade även vara chippad av BSR. Kändes bra under provkörningen, inga missljud eller dylikt.
Men har haft den en knapp vecka nu, o har börjat känna att den drar lite åt höger? Blev bättre efter att jag pumpat däcken då skilde lite mellan dom. Framvagnsinställning nästa? Som sagt, inga missljud vid körning, och den känns stabil...

"Never argue with an idiot because he will drag you down to his level and beat you with experience."
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang