Rquired
Allmänt envis
4 juni 2012
· 12 512 Inlägg
jmd skrev:
Du har koll på dina bilar Rquired, härligt!
Visst var det det estetiska som föll mig i smaken! Fronten, men framför allt klädsel i alcantra, grymt trevligt! Kikade lite på försäkringen med och den landade på 12.3ookr/år. Jag hade räknat med 1000kr/mån för en lite sportigare kärra, så det var väl "överkomligt" om man räknar in att man får en väldigt trevlig bil för pengarna. Ok, KANSKE haha! Man är ju van att köra 940 Classic för inga pengar alls...
S60 AWD (199hk) låg bara på 6600kr/år i försäkring. Sen har jag fått för mig att reservdelarna till Volvo är billigare än till BMW? Bensinförbrukningen bilarna emellan är väl dock ganska jämn, då Volvos femmor är törstiga..
Det faller tillbaka på det estetiska (och körglädjen?). BMW'n ser betydligt trevligare ut både på in- och utsidan, och verkar vara en roligare bil att köra!
Sen får man nog leta ett bra tag om man ska lyckas hitta en 330Xi med M-sport (och dragkrok)?
Har som sagt kikat lite på A4 Quattro (b6) med. Det verkar finnas en hel uppsjö av dom till salu på blocket! (Kanske är ett dåligt tecken?) Men det blir ju lättare att hitta en med rätt utrustning/skick; S-line, ProSport, STCC mm...
Försäkring 7300kr/år. Reservdelar antar jag är likvärdigt med BMW's.
BMW'n klappar hjärtat lite mer för, men det måste ju motivera den lilla extra prislappen! Det är fasen inget lätt beslut haha
Jag vågar påstå att det nästan är tvärt om, att en BMW blir billigare i drift än motsvarande Volvo. Bland annat har du, för att undvika frågan om reservdelar ett tag till, service och där är BMW markant billigare än Volvo.
En kul indikation på detta jag brukar dra här är att Teknikens Värld gjorde en undersökning om underhållskostnader på allt från småbilar till sport/lyxbilar år 2005.
BMW E46 med sexa delade förstaplatsen med Ford KA 1.3, bägge två markant mycket billigare än Volvo S60, MB C-klass, Audi A4 eller SAAB 9-3 t.ex.
När det gäller reservdelar är min uppfattning att Volvo och BMW håller lika priser, jag upplever att BMW är lite billigare när det kommer till vanliga reservdelar som karosspaneler, chassi/motordetaljer och dylikt men något dyrare på delar som är mer ovanliga att byta. T.ex avgasrör är skamligt dyrt om man köper från BMW. Å andra sidan har jag för mig att röret är rostfritt till 3-serie E46. Det känns rimligt eftersom 5-serie E39 från samma år har rostfria rör, så i just det här fallet är det nog motiverat!
Precis som till Volvo finns det en enorm marknad för tredjepartsdelar till BMW, vet man vart man skall leta kan man spara en del jämfört med att handla hos en auktoriserad firma.
När det kommer till förbrukning har jag samma erfarenhet som dig, att Volvo´s femmor är törstiga. En 330i går nämnvärt (Men inte mycket) snålare än en 31hk svagare S60 2.4t men det är inte så små skillnader man avgör ett bilköp med?
När det gäller Audi är min erfarenhet att dom är dyra i både reservdelar och framför allt service jämfört med motsvarande konkurrenter, annars är det väldigt fina bilar!
Senast redigerat av Rquired (4 juni 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.