2685
Sök

10000k xenon

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#1
Hej visste ej vart jag skulle lägga den så tänkte det borde väl på sätt och vis ligga under Fordonsel. ( ligger det fel får forumsmoderator säga till eller flytta den direkt! smile )

Jo iaf som det ligger till är jag sugen på att Xenon konvertera min Galant.. i detta fallet börja med H1 lamporna i strålkastar lamporna

Då undrar jag. är det lagligt med 10 000K ? som är mörkblått?

vet att man ej får ha blått sken på bilarna utvändigt, men undrar därför om det är lagligt eller om man ska nöja sig med 6000K ljusblått.

Tacksam för snabba svar!
Mvh

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 335 Inlägg
1 335 Inlägg
7 juni 2012
#3
inte lagligt hursom men skit i de, det blir snyggare. Plocka bort på bes bara

B5 #001

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#4
Så 6000k är inte heller lagligt? ;o

För man ser ju många nya bilar som har 6000K orginal?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#5
amoreex skrev:
Så 6000k är inte heller lagligt? ;o

För man ser ju många nya bilar som har 6000K orginal?

nä de e 4300k standard

B5 #001

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#6
Okej så då är det förbjudet med 6000k?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#7
de e sån liten skillnad så de märks inte. Kör på 6000k, de gör ja smile

B5 #001

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#8
Okej och de har aldrig sagt något på bilprovningen eller polis har aldrig sagt något ? smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#9
amoreex skrev:
Okej och de har aldrig sagt något på bilprovningen eller polis har aldrig sagt något ? smile

Bilprovningen säger nåt men inte polisen dom bryr sig inte. Du får plocka bort till bes, de gör jag. Men polisen har aldrig sagt nåt. Brorsan min kör me 6000k i reflektorglas(klarglas) och han har aldrig blive tillsagd om nåt så. Kör på

B5 #001

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#10
Då måste jag ju köpa 4300K också.... nesh kör nog på 4300K istället, är man lat så är man och orkar inte byta lampor osv wink

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#11
Ja okej smile gör så de låter bra. 4300k e bra de men smile

B5 #001

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#12
Vad som helst är väl nästan bättre än orginal smile

Börjar iaf med de 2 inre hellysena.. så blir de vanligt halgeon på halvlyset fortfarande smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

460 Inlägg
7 juni 2012
#13
F-Tar skrev:
Ja okej smile gör så de låter bra. 4300k e bra de men smile

men inte blir det nån skillnad ur besiktningssynpunkt om du väljer 4300k eller 6000k? är ju inte lagligt att xenonkonvertera :p
Sen att det nu nästan bara säljs bilar med xenon är en helt annan sak!

Ung pojk med stort intresse för gamla volvoturbos :)

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#14
amoreex skrev:
Vad som helst är väl nästan bättre än orginal smile

Börjar iaf med de 2 inre hellysena.. så blir de vanligt halgeon på halvlyset fortfarande smile

De lät lämpligt smile

B5 #001

Svetsare
1 209 Inlägg
7 juni 2012
#15
ja kör på 8000k på helljus visst de e blått men behagligt men regnar de el ny asfaltterat då finns inge helljus alls som syns :s

(Bara fantasin sätter gränserna)

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#16
Nej, alltså... Det är inte lagligt att konvertera till xenon överhuvudtaget!

För det första bryter du E-märkningen på lyktan och hela lyktan ogiltigförklaras. För det andra så behöver du E-märkta produkter, en lykta som är E-märkt och klassad för xenon, E-märkt strålkastarrengöring och automatisk ljusnivåreglering. Dessutom behöver du göra en reg-besiktning med detta, och det kan du ju drömma om att lyckas med på en så pass gammal bil.

I helljus spelar det ingen roll vilken färg du har, den lampan stängs ju ändå av vid möte och polisen skiter därmed i vilket. Däremot i halvljus bör du inte ha högre färgtemperatur än 4300K då det är standardfärgen på bilar med xenon från fabrik, genom att ha så nära originalfärg som möjligt drar du mindre uppmärksamhet till dig och kan därför slinka förbi poliser lättare. Du bör heller inte ha starkare än 35W xenon i halvljuset.

Tänk också på att ju högre Kelvin-tal du har, desto mindre ljus avger lampan! 4300K är absolut starkaste lampan, därefter minskar det gradvis i ljusflöde. 5000K eller 6000K kan dock upplevas som starkare av många, då ögat är "konstruerat" för den färgskalan (det motsvarar dagsljus ungefär). Vid dessa temperaturer tappar du inte så mycket effekt heller.

Mvh.

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#17
Det är ju lagligt så länge det är i helljus elr dimljus, men vilken kelvin det får vara låter ja vara osakt:P..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#18
Ska kanske tillägga att jag körde med xenonkonverterat helljus på min Galant i ett par år, och fick aldrig anmärkning på SBP för det. Däremot hade jag med 99% säkerhet fått anmärkning om det suttit på halvljuset. smile

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#19
Mercedes_entusiast skrev:
Det är ju lagligt så länge det är i helljus elr dimljus, men vilken kelvin det får vara låter ja vara osakt:P..

Nej, EGENTLIGEN är det inte lagligt. Men det är ingen som bryr sig...

Edit: Det är alltså olagligt därför att lyktan är typgodkänd för bruk av halogenlampa...stoppar du en xenonlampa i den så har du fel lampa och därför är inte lyktan längre godkänd...
Senast redigerat av Mervolic (7 juni 2012)

1 335 Inlägg
7 juni 2012
#20
GasGlad1337 skrev:
F-Tar skrev:
Ja okej smile gör så de låter bra. 4300k e bra de men smile

men inte blir det nån skillnad ur besiktningssynpunkt om du väljer 4300k eller 6000k? är ju inte lagligt att xenonkonvertera :p
Sen att det nu nästan bara säljs bilar med xenon är en helt annan sak!

Man ska inte köra in på bes med xenonkonvertering, helst inte iaf tongue

B5 #001


Sök