2413
Sök

10000k xenon

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#21
ja har nog hört det ja vill höra misstänker ja:P..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#22
Mervolic skrev:
Nej, alltså... Det är inte lagligt att konvertera till xenon överhuvudtaget!

För det första bryter du E-märkningen på lyktan och hela lyktan ogiltigförklaras. För det andra så behöver du E-märkta produkter, en lykta som är E-märkt och klassad för xenon, E-märkt strålkastarrengöring och automatisk ljusnivåreglering. Dessutom behöver du göra en reg-besiktning med detta, och det kan du ju drömma om att lyckas med på en så pass gammal bil.

I helljus spelar det ingen roll vilken färg du har, den lampan stängs ju ändå av vid möte och polisen skiter därmed i vilket. Däremot i halvljus bör du inte ha högre färgtemperatur än 4300K då det är standardfärgen på bilar med xenon från fabrik, genom att ha så nära originalfärg som möjligt drar du mindre uppmärksamhet till dig och kan därför slinka förbi poliser lättare. Du bör heller inte ha starkare än 35W xenon i halvljuset.

Tänk också på att ju högre Kelvin-tal du har, desto mindre ljus avger lampan! 4300K är absolut starkaste lampan, därefter minskar det gradvis i ljusflöde. 5000K eller 6000K kan dock upplevas som starkare av många, då ögat är "konstruerat" för den färgskalan (det motsvarar dagsljus ungefär). Vid dessa temperaturer tappar du inte så mycket effekt heller.

Mvh.

Tackar er alla för bra och klara svar och

Speciellt tack till dig Mervolic som gav en så klar förklaring!

Men ska jag sätta 35watt eller 55 watt i hellyset?

Och finns det något sätt att göra det lagligt?

Om t ex Xenon lamporna jag köper är E märkta borde ju iaf den delen vara lagligt och att jag då bara behöver byta lykta och sen en reg bes?

Fast kan man klara sig utan att byta lykta och reg bes är jag ju glad..

Så är bara vilket det är bäst 35 eller 55 watt?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#23
Mercedes_entusiast skrev:
ja har nog hört det ja vill höra misstänker ja:P..

Brukar vara så! wink

Men det är som sagt ingen som bryr sig om vad man har i helljuset. I dimljus och halvljus brukar både polis och SBP vara lite kinkiga, dock...

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#24
Hmm jo jag är ju bara ute efter bra lyse när jag själv kör på ensam väg för ens egen säkerhet..

Därför jag tänkte att endast ha det på hellyset.. och sen blända av när man möter någon.. det är det värsta jag själv vet att möta någon som kör xenon så **** skarpt i ögonen.

men 35 eller 55 watt ? ;o

Plötsliga stoppet är det som dödar..

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#25
jag skulle ha kört på 55w iaf;)..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#26
amoreex skrev:
Tackar er alla för bra och klara svar och

Speciellt tack till dig Mervolic som gav en så klar förklaring!

Men ska jag sätta 35watt eller 55 watt i hellyset?

Och finns det något sätt att göra det lagligt?

Om t ex Xenon lamporna jag köper är E märkta borde ju iaf den delen vara lagligt och att jag då bara behöver byta lykta och sen en reg bes?

Fast kan man klara sig utan att byta lykta och reg bes är jag ju glad..

Så är bara vilket det är bäst 35 eller 55 watt?

Det finns inget praktiskt sätt att göra det lagligt. Det är i det närmaste omöjligt att få tag i en lykta som är byggd för xenon till en så gammal bil. Reg-bes med originallyktor kan du glömma, dem är bara godkända för halogen.

Att xenonlamporna är E-märkta har ingen betydelse, eftersom lyktan ändå inte är E-märkt för xenonljus.

På helljuset spelar det som sagt ingen roll, SBP anmärker inte på xenonkonverterat helljus i alla fall.

Jag hade 55W i min Galant, och det gav grymt bra ljus. Dock såg man inte ett smack när man slog av det, för jag hade halogen på halvljuset. I jämförelse med helljuset blev det som en grön pöl framför bilen, tills ögat vande sig - ungefär 10 sekunder senare. Riktigt hemskt!

Jag skulle vilja påstå att 35W är mer lämpligt om du kör 55W halogen på halvljuset. Då är inte skillnaden mellan helljus och halvljus lika stor. Om du däremot byter upp dig till 35W xenon på halvljuset eller 100W halogen på halvljuset så kan du köra 55W xenon med mindre risk för självbländning.

Börja på 35W du, och byt upp dig om du inte skulle vara nöjd!

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#27
Såg nu att du skrev att du kör mest på tomma vägar...då kanske 55W är att föredra ändå, men var beredd på att du får sakta ner REJÄLT vid möten, för du ser nästan ingenting när du väl slår av det (om du kör 55W halogen på halvljuset, dvs)...

Edit: Något annat som jag glömde nämna tidigare är att 55W generellt sett har längre uppstartstid än 35W. Dock finns ju "Speed starter" som ska vara nästan lika snabba. Det har väl inte så stor betydelse om du ändå kör på mötesfria vägar, men kanske är lite intressant att veta i alla fall.
Senast redigerat av Mervolic (7 juni 2012)

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#28
Så du tror att 55 watt är för starkt för att man riskerar att inte se något?

Tror du polisen bryr sig ifall jag även har xenon i halvlyset?

och att man då bara byter inför bilprovningen?

Plötsliga stoppet är det som dödar..

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#29
Mervolic skrev:
Såg nu att du skrev att du kör mest på tomma vägar...då kanske 55W är att föredra ändå, men var beredd på att du får sakta ner REJÄLT vid möten, för du ser nästan ingenting när du väl slår av det (om du kör 55W halogen på halvljuset, dvs)...

Edit: Något annat som jag glömde nämna tidigare är att 55W generellt sett har längre uppstartstid än 35W. Dock finns ju "Speed starter" som ska vara nästan lika snabba. Det har väl inte så stor betydelse om du ändå kör på mötesfria vägar, men kanske är lite intressant att veta i alla fall.

Jo de är ju det när man bor ute på landet så.. och så pass lite jag kör på kvällarna så kan det vara skönt med bra lyse.. på 1 mil möter du som allra högst 2 bilar och då är det inte illa! wink

Ska beställa 55 watt H1 när man får lönen i slutet av månaden då! smile

Så får man återkomma när det är klart! smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#30
amoreex skrev:
Så du tror att 55 watt är för starkt för att man riskerar att inte se något?

Tror du polisen bryr sig ifall jag även har xenon i halvlyset?

och att man då bara byter inför bilprovningen?

Nej, det är klart att man ser något... Menar bara att man måste vara beredd på att det är hemskt stor skillnad mellan hel- och halvljus då.

Det är svårt att säga, vissa poliser är gnälligare än andra. Kan hända att du blir stoppad och får böter+ombes, men det skulle jag tycka vara värt för xenon på halvljuset ökar säkerheten avsevärt (så länge man inte bländar mötande trafik dvs).

Precis, du får plocka bort på halvljuset inför besiktning men det är ju (förhoppningsvis) bara en gång per år.

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#31
jo men det blir iaf hellyse att börja med smile

blir nog att ta även och plocka bort hellyse på bes med..

Jo denna gången var det 2 gånger. 2 dagar på rad... pga ett jäkla rostigt bromsrör...

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#32
amoreex skrev:
Jo de är ju det när man bor ute på landet så.. och så pass lite jag kör på kvällarna så kan det vara skönt med bra lyse.. på 1 mil möter du som allra högst 2 bilar och då är det inte illa! wink

Ska beställa 55 watt H1 när man får lönen i slutet av månaden då! smile

Så får man återkomma när det är klart! smile

Det kan jag hålla med om.

Gör det, du kommer nog inte bli missnöjd! cool Vilken färgtemperatur har du tänkt nu då? Och varifrån tänkte du beställa? smile


Tillägg: Helljuset anmärker dem inte på, huvudsaken är att det fungerar. Så det behöver man inte plocka bort inför besiktning, om man nu inte får någon riktig jävla surgubbe... Har dock aldrig hänt mig! smile
Senast redigerat av Mervolic (7 juni 2012)

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#33
du skulle ju faktiskt kunna skicka på lite mer ström på halvljuset oxå så du får full spänning på lampan så det blir vitt ljus iaf, så blire genast mkt bättre vill ja lova;)..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#34
Mercedes_entusiast skrev:
du skulle ju faktiskt kunna skicka på lite mer ström på halvljuset oxå så du får full spänning på lampan så det blir vitt ljus iaf, så blire genast mkt bättre vill ja lova;)..

Hur menar du då?


Jag bytte till grövre kablar på brukisen, och lite skillnad blev det allt. Dock kör jag 100W halogen i halvljuset.

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#35
köp en relä kabelsats från bosch (dyrt) elr biltema som man kopplar till generatorn sen till ena sidan på lyset så får du bort spänningsfallet och det blir bra mkt vitare iomd;)..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

2 712 Inlägg
7 juni 2012
Trådstartare
#36
Mervolic skrev:
Det kan jag hålla med om.

Gör det, du kommer nog inte bli missnöjd! cool Vilken färgtemperatur har du tänkt nu då? Och varifrån tänkte du beställa? smile


Tillägg: Helljuset anmärker dem inte på, huvudsaken är att det fungerar. Så det behöver man inte plocka bort inför besiktning, om man nu inte får någon riktig jävla surgubbe... Har dock aldrig hänt mig! smile

Har ej bestämt men ifall det blir 35 watt så blir det härifrån och antingen 5000K eller 6000K..
http://www.humanhabit.se/se/xenon/xenon … arter.html

Annars blir det http://www.xenonkungen.com/se/art/power … -9-32v.php på 50 watt och där 4300 eller 6000:)

EDIT såg att första länken inte villa komma in..

nu är den där! smile
Senast redigerat av amoreex (7 juni 2012)

Plötsliga stoppet är det som dödar..

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#37
Mercedes_entusiast skrev:
köp en relä kabelsats från bosch (dyrt) elr biltema som man kopplar till generatorn sen till ena sidan på lyset så får du bort spänningsfallet och det blir bra mkt vitare iomd;)..

Ah, på så vis. Jag kopplade ett relä direkt till batteriet, verkade fungera det också. smile



amoreex Jag skulle nog ha satsat på 50W 4300K. Då får du ut så mycket ljus som det bara går. cool Säg till om du behöver hjälp med installationen, så kan jag nog ordna en liten beskrivning åt dig.

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#38
Här är kabelsatsen ja mena sätt in den här och koppla den på halvljuset så får du riktigt halv ljus oxå helt lagligt så länge du har vanliga 55w halogen;)..
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … are-42680/

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

Skogshuggar och merca tokig
93 Inlägg
7 juni 2012
#39
sätt en volt mätare på batteriet och sen på kabeln till lampan får du se om det är någon skillnad, vilket det borde vara om du har kopplat före batteriet:P..

Pertan the one!
-Det första en vis man tänker är det sista en dum jävel gör!

3 151 Inlägg
7 juni 2012
#40
Tack för tipset.

Jag ska nog gå ut och mäta lite i morgon och se om det är någon skillnad. smile


Sök