toning som är lagligt

bilburen
23 maj 2005 · 3 Inlägg

Hej, någon som vet om det är lagligt att tona framsidorutorna om man bara har 2st sidorutor, inga bak.. kolla på en camaro -86a, jag har en sån. Jag hörde en kompis prata om detta, iaf när det gäller epor(duett o.s.v) så får deras framsidorutor vara tonade eftersom dom endast har en ruta på var sida, har dom en lite rökruta längst fram så får inte den vara tonad.. är det nått som bara gäller dessa epor eller får man ha så på chevan också? men men är det någon som är insatt i toningens alla regler?:) eller vart man kan få svar om det är lagligt med toning på en sådan bil...

Mvh / Bilburen

FilipD
23 maj 2005 · 97 Inlägg

det finns något som heter ljusinsälp per cm2. det tror jag ska vara 15% eller något. det går att mäta uppljusinsläppet men jag tror inte många poliser tar sig tid till det. De poliser som finns här omkring titttar in och avgör om man kan ha ögonkontakt med föraren. om inte ska den tas bort på plats och i värsta fall ombesiktning. inte mycket tonig som har de i affärer som man köper själv.

På epor har reglena ändras. samtidigt som okapade epor blev förbjudna att bygga ändrades även toningsreglerna och däckreglerna. nu gäller samma som för bil.

Vill du veta precis regler kan du ringa till polisen i ditt län så svarar dom. men oftas avgörs vad som är lagligt eller ej direkt på plats. en del släpper igenom och en del blir arga. mig sket dom i. mötte de många gånger med epan, 740. jag körde innan regeländringen. en kompis som kör nu har blivit tagen 2 gånger och även fått böter. han kör duett (bara två rutor.

Hoppas det hjälper lite iaf.

mvh Fille D

Senast redigerat av FilipD (23 maj 2005)

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!
bilburen
23 maj 2005 · 3 Inlägg

okej, tack för svaret. Blir en ganska ljus toning av framsidorutorna som planerat. Det syns ju inte lika väl. Men man va ju tvungen att kolla upp om det fanns möjligheter att få ha mörk roning lagligt:)

Rasmus_bjo
23 maj 2005 · 224 Inlägg

Ääh gör det bara wink
Jag tänker röktona ända fram på 740in, efter SBP, såklart.
Bara o köra ner rutorna när man kommer in i en "flygande kontroll" eller nått...Ännu lättar om man har elhissar dessutom smile

Ford Focus ST-Line 2018
FilipD
24 maj 2005 · 97 Inlägg

Ztyler_740 skrev:
Ääh gör det bara wink
Jag tänker röktona ända fram på 740in, efter SBP, såklart.
Bara o köra ner rutorna när man kommer in i en "flygande kontroll" eller nått...Ännu lättar om man har elhissar dessutom smile

jo men han frågade om lagligt..

vissa är nöjda med lite effekt!
Vissa är inte nöjda med mycket effekt!
Germax
24 maj 2005 · 12 086 Inlägg

Man måste ha 70% ljusgenomsläpp på sidoframrutorna och 75% på framtutan.

ECO_Astra
24 maj 2005 · 173 Inlägg

Ja du Farbror blå blev int så glad för min solfilm nu i helgen på toningen på framsido rutor så de blev till å riva av men men...
men väldigt ljus toning får du ju ha på framrutorna men de e knappt lönt å klistra på.
fast bilen ser ju mycke snyggare ut me toning på framrutorna ocksåsmile

Toyota Supra mk4 "2JZ E85" (1996)
bilburen
26 maj 2005 · 3 Inlägg

Fkoff skrev:
Man måste ha 70% ljusgenomsläpp på sidoframrutorna och 75% på framtutan.

får man ha 25%s toning på "framtutan"wink kanske man ska tona den också då.. hade en kompis som tonade alla rutorna på sin bil med.. är inte så bra på styrka men de va knappt så man såg igenom framrutan iaf:D de va läckert men polisen stoppade honnom efter nån vecka...

blir nog inte de ljusaste på framsidor rutorna men de blir iaf lite mörkare:D de blir ganska snyggt, ha ju inga baksidorutor heller, så de blir ju inte direkt någon kontrast däremellan heller:D

kommer lägga upp bilder på bilen sen när jag tonat den, ligger några på hur den ser ut nu, på min användare som jag har "aspmajster"

(kunde inte lösenordet så jag gjorde en ny användare hit till jobbet:)

froodi
26 maj 2005 · 32 Inlägg

personligen så tycker jag att man inte ska ha så stark toning precis så att man ser att det är tonat..

-==bmw==-
Cordoba_Robban
26 maj 2005 · 44 Inlägg

spelar ingen roll om du inte har bakrutor...du får inte tona mer än 15% fram ändå....men det är bara otur om dom stoppar dig för det...känner ingen som blivit stoppad för det...o kommer dom så drar du bara ner rutorna....

har man bakrutor o dom e tonade så kan man ju göra en rätt så ljus toning fram..det blir mörkt ändå eftersom det e så mörkt i bilen....

Seat Cordoba -99
http://www.garaget.org/?car=6295
"Bara döda fiskar flyter med strömmen"
Edge EVOLUTION GARAGE
22 augusti 2005 · 1 837 Inlägg

På tal om att tona rutor, vart skall man vända sig och vad kostar det?

//Edge
Aero T16
23 augusti 2005 · 1 327 Inlägg

Far och köp en rulle med film bara å gör det själv.. typ 150-200 kr för en vanlig bil. Lämna in: typ 2500 eller mer

Renjägarn
29 augusti 2005 · 638 Inlägg

Tror det är 75% ljusgenomsläpp fram.   Dock får du INTE ha någon film på rutan, utan måste typ doppa rutorna eller dyl.

Kommer väl nånting här snart!
CoreX Seat Exeo 2,0 TSI Sport
29 augusti 2005 · 74 Inlägg

Jag frågade besikningsmannen på den senaste besiktningen!
ABSOLUT ingen film överhuvud taget.. man få tona en viss procent.. Men man måste räkna in den befintliga toningen (Inga rutor är i klarglas på bilar) Och gör man det så finns det ingen film som är så ljus att det skulle bli godkännt.. Sorry..

Det du kan göra är o tona.. dra av vid besiktningen eller ha rutor från skroten eller nått som du sätter i vid besiktning.. Och när det gäller polisen så får du inga böter om du drar av det på plats..

Dacia Logan MCV II "Familjebilen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang