Skrap och bonk BMW 330I? bakaxel? vad kan felet vara?

622mac
9 juni 2012 · 159 Inlägg

hej jag har en bmw 330i som jag köpte för en månad sen ca och aldrig innan haft en bmw.. har börjat höra missljud från dom bakre regionerna när jag bromsar i korsningar kan det låta "klonk" som att de vore ngt som slår i och ett lite "metalliskt skrap" i gupp:s skrapet har hörts när jag haft fullt baksäte men låter inte som att de skulle va däcken som går i.. rattenvobblar även vid inbromsning.. har inte vart under och kollat än men ska göra de snart.. min fråga är om de finns ngn som vet vad de kan röra sig om?

Swedish road force
Clintan66
9 juni 2012 · 2 011 Inlägg

Gissar på dina främra länkarms bussningar bak är slut. Smidigast att hissa upp bilen med dom kraft och bända med en kofot, så ser du om de är slut.

Vet du inte vilka jag pratar om, så framför bak hjulet (C:a 20 cm) sitter bussningen upp i chassit. 3 stycken bultar som håller själva armen.

Nummer 4 på denna bilden

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=30



Kolla även din stabilisator stag bak. De kan brytas av. C:a 12 cm långa. Är det de så köp dem på Bmw som är billigast på dessa. C:a 180:- medans Mekonomen tar 301:-.

Nummer 6 på denna bilden

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=45



Tror inte detta på din ang ljuden du beskriver, men är bilen sänkt kan även dessa bussningar ta stryk och gå sönder som sitter ovanför dämparen bak.

Nummer 7 på denna bilden

http://www.realoem.com/bmw/showparts.do … &fg=45



Hur långt har din bil gått? Är det mer än 10000 mil, så rekomenderar jag även att byta oljan i bakaxeln.

Senast redigerat av Clintan66 (9 juni 2012)

Inte farten som dödar. Det är stoppen
BMW Turbo 328 E46 Wide Body "Strykjärnet" (1998)
alain www.bimmerpower.org
9 juni 2012 · 3 995 Inlägg

Idag har du en del att undersöka och håller med Clintan66, kunde inte säga bättre.
Byter du allting i bakdel då har du inte mer problem på flera år fram över.
.
.
.
.

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW 530i (2003)
BMW X5 4.4i (2006)
_Granlund_
9 juni 2012 · 61 Inlägg

diff bussningen alltså den som sitter i diff locket är det,, standard på e46

Kan oxå vara att kolvet spruckiti infästningarna till hela bakvagns bryggan, inte häller ovanligt..

Senast redigerat av _Granlund_ (9 juni 2012)

622mac
9 juni 2012 · 159 Inlägg

ok jag ska kolla upp de å se vad jag hittar:) tack för hjälpen:) återkommer med vad de är wink

Swedish road force
steifan DR!FTT3KN!K3R
9 juni 2012 · 10 427 Inlägg

Kan vara lönt att kolla om parkeringsbromsbackar sitter som dom ska under bromsskivorna bak också.
För det låter garanterat illa om en av de fjäderbelastade pinnarna som håller backarna mot bromsskölden
har lossnat, skrapar och smäller osv.. men förmodligen inte lika som du beskriver.

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
622mac
10 juni 2012 · 159 Inlägg

de felet hade jag på peugeoten å då "klucka" de när man körde sakta och sen om man ryckte till lite lätt i handbromsen när man körde så small de till å sluta låta.. låter inte lika för nu är de bara när jag bromsar in innan rondell lr korsning strax innan man stannar helt.. mjuk inbromsning så de är ju ingen tvärnit häller.. skrapet beror nog trottsallt på däcken nu.. högre profil på åretrunt däcken än på dom vanliga.. får se om de försvinner när nya sulorna kommer påwink va även under vilen och kollade stag å annat men de fanns inget som verkade av och inga leckage ngnstans.. ända jag kunde få ett ljud ifrån va när jag kände på axlarna ut till bakdäcken.. gick att röra dom lite i sidled och då lät det lite.. ska dom va stumma eller ska dom kunna röra lite på sig?

Swedish road force
isakare
10 juni 2012 · 272 Inlägg

Dom ska kunna röra sig i sidled, längden ändrar ju sig när hjulen fjädrar upp och ner, så det du kännde är fullt nornalt.

Åker helst på is =)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang