1402
Sök

Generatorn laddar inte och ladd lampan lyser inte saab 900 -95.

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Som i rubrik,jag mäter upp på batteriet 15 v avstängd sen sjönk den till 8v vid start.
Jord fel? Eftersom lampan icke lyser;/ tack på förhand

varför FWD?jo,för RWD är att som sätta hästarna bakom vagnen?

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Menar du verkligen 15 V på batteriet?

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Enligt multimetern ja,tycker oxå att det är konstigt därför jag skrev med det!

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Om batteriet har 15 V med motorn avstängd så ger generatorn någon form av laddning, annars kan spänningen inte vara så hög. Jag tycker dock att det är lite i överkant, spänningen borde hålla sig några tiondelar lägre. Kolla multimeterns eget batteri, det kan visa ganska konstiga värden när det interna batteriet är dåligt. smile

Hur trögt går startmotorn?

Eftersom det visar 8 V så ska startmotorn gå ordentligt segt, men går startmotorn med ganska normal hastighet så stämmer det inte med 8 V.
Senast redigerat av Drönirettab (10 juni 2012)

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Ok hitta en grön/svårt 1 och halv kvadrat kabel från generatorn som var fastsvetsad i kaross?ska kolla igen med multimetern eller en annan;)

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Aero_9-3 skrev:
Ok hitta en grön/svårt 1 och halv kvadrat kabel från generatorn som var fastsvetsad i kaross?

Hur menar du där?

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Aero_9-3 skrev:
Ok hitta en grön/svårt 1 och halv kvadrat kabel från generatorn som var fastsvetsad i kaross?

Hur menar du där?

Det jag skrev;) hittade en kabels som förmodligen har blivit kortis ioch bränt fast i karossen;)

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Okej, jag hade väl anat det kanske.

Kolla vart den går och se så att den inte kortsluter någon annanstans, sedan borde det nog gå att klippa bort kabelbiten där det har "svetsat" och skarva ihop. Den kabeln är säkert till laddlampan, antar att den sitter på generatorns D+. smile

Om det nu är laddkabeln så får du sedan kolla upp om generatorn laddar som den ska igen, det kanske finns en risk att dioderna inuti generatorn har tagit stryk av en sån där sak och laddningen riskerar att bli knäpp (hög spänning). Är dock inte helt säker på den saken.

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Okej, jag hade väl anat det kanske.

Kolla vart den går och se så att den inte kortsluter någon annanstans, sedan borde det nog gå att klippa bort kabelbiten där det har "svetsat" och skarva ihop. Den kabeln är säkert till laddlampan, antar att den sitter på generatorns D+. smile

Om det nu är laddkabeln så får du sedan kolla upp om generatorn laddar som den ska igen, det kanske finns en risk att dioderna inuti generatorn har tagit stryk av en sån där sak och laddningen riskerar att bli knäpp (hög spänning). Är dock inte helt säker på den saken.

Ok du råka inte veta vad det är för färg på  den som går till laddlampan?wink

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Nej, tyvärr inte, men om den där kabeln sitter på generatorns anslutning som heter "D+" så är det laddlampskabeln. smile

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Nej, tyvärr inte, men om den där kabeln sitter på generatorns anslutning som heter "D+" så är det laddlampskabeln. smile

Ok bara tänkte måste ju gissa upp bilen för att se;/

21 761 Inlägg
10 juni 2012
Visst ja, generatorn sitter lite knepigt till där. hmm

Är så van vid "traktorerna", där ser man ju allting. wink

287 Inlägg
10 juni 2012
Trådstartare
Det är väl stå höjd typ;)

Sök