Rquired
Allmänt envis
11 juni 2012
· 12 512 Inlägg
BMW är känsliga mot luft i systemet och är systemet inte tätt är det inte konstigt att den går varm, att slangar och liknande blir otäta när bilarna blir äldre är ett klassiskt fel på alla bilar oavsett märke.
När du ändå håller på så gör en kontroll av läckage från termostathus, expansionskärl, vattenpump och övriga slangar samt kontrollera att Viscofläkten och termostaten (om du kan) är ok om du ändå skall under huven och pilla. Det kanske är lika bra att ge den en översyn om du har tid, är en slang sliten är det inte orimligt att mer är dåligt?
Kom ihåg att E36 är en svår modell att lufta kylsystemet på, höj upp nosen så högt du kan, på med full värme och se till att få ut all luft. När det endast kommer vatten från luftskruven på tomgång kan du gärna lägga motorn på lite högre varv (2-3000rpm?) och göra om momentet för att säkerställa att luften är väck.
Skall du ut på långresa i Europa kan det vara skönt att veta att den är frisk!
Senast redigerat av Rquired (11 juni 2012)
Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.