Min Bmw e36 Coupe!

Ska snygga till min 316i Coupé och försöka få rätt på kylsystemet. Detta är min första bil och har aldrig varit någon bilgeni direkt. Men vill gärna lära mig så tips och hjälp uppskattas till 110%.
  • 12 Följare
  • 24 753 Visningar
  • Projektet avslutat 20 april 2017
AndreasHjaren
10 juni 2012 · 83 Inlägg

Tja smile
Har en fin liten röd Bmw e36 316 coupe som jag tänkt fixa till.
Min polare kommer hjälpa mig en hel del eftersom de e han som kan de mesta.

Men har beställt M3 front till den redan och ska snart beställa en japsdämpare (någon som vet om de e 2,5" på dessa bilar? )  sen även tona bakrutorna. Kanske sätter på en vinge också eller något får se, det e framtiden som får avgöra.

Finns även ett fel som måste åtgärdas och det är att det läcker in luft mellan övre kylarslangen och motorfästet.
Går att köra med men blir varm efter en stund. Någon som vet om det är något vanligt fel?
(har beställt nytt fäste och slang)


Bilder finns här just nu:
http://www.garaget.org/?car=294744

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Rquired Allmänt envis
11 juni 2012 · 12 512 Inlägg

BMW är känsliga mot luft i systemet och är systemet inte tätt är det inte konstigt att den går varm, att slangar och liknande blir otäta när bilarna blir äldre är ett klassiskt fel på alla bilar oavsett märke.

När du ändå håller på så gör en kontroll av läckage från termostathus, expansionskärl, vattenpump och övriga slangar samt kontrollera att Viscofläkten och termostaten (om du kan) är ok om du ändå skall under huven och pilla. Det kanske är lika bra att ge den en översyn om du har tid, är en slang sliten är det inte orimligt att mer är dåligt?

Kom ihåg att E36 är en svår modell att lufta kylsystemet på, höj upp nosen så högt du kan, på med full värme och se till att få ut all luft. När det endast kommer vatten från luftskruven på tomgång kan du gärna lägga motorn på lite högre varv (2-3000rpm?) och göra om momentet för att säkerställa att luften är väck.

Skall du ut på långresa i Europa kan det vara skönt att veta att den är frisk!

Senast redigerat av Rquired (11 juni 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AndreasHjaren
13 juni 2012 · 83 Inlägg

Okej, tack så mycket för hjälpen. Ska försöka få lite mer koll på det här nu, får leta upp dem olika delarna och se vad dem gör och sånt, för har inte riktigt nån koll på  under huven saker. Och vet du om det e nått fel om tomgången är lite ojämn eller ifall verkar vara det, dock e bilen oftast kall när jag startar den och lyssnar på tomgången.

Min front har också kommit nu så får se om jag lyckas få på den själv smile
(Bilder kommer)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Rquired Allmänt envis
13 juni 2012 · 12 512 Inlägg

furulund92 skrev:
Okej, tack så mycket för hjälpen. Ska försöka få lite mer koll på det här nu, får leta upp dem olika delarna och se vad dem gör och sånt, för har inte riktigt nån koll på  under huven saker. Och vet du om det e nått fel om tomgången är lite ojämn eller ifall verkar vara det, dock e bilen oftast kall när jag startar den och lyssnar på tomgången.

Min front har också kommit nu så får se om jag lyckas få på den själv smile
(Bilder kommer)

Ojämn tomgång brukar oftast bero på att bilen drar tjuvluft, det finns en gummibälg som går mellan luftfiltret och motorns insug som brukar spricka med åren och då suger motorn luft "efter" den sensor som mäter luftmängden vilket gör att alla värden inte blir riktigt rätt och den försöker istället kompensera detta.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AndreasHjaren
15 juni 2012 · 83 Inlägg

Aha, ja får ta en titt på de, men innan idag när jag bytat front så fyllde vi på kylaren med vatten och tänkte se om vi fick ut all luft i den så såg vi att antingen så läcker de vatten precis där uppe vid behållaren eller så ska de rinna vatten där över?

Funderar på att köpa ny kylare och vattenpump men vet inte om det kommer bli bättre då, men hoppas kan man.
Sen så kom de vit rök ur avgasröret när vi gasade upp den och höll den på 2000 varv, + att vattnet i kylaren är typ ljusbrunt? E de nån packning i motorn som kanske e kass?

Men här är iallafall en bild på nya fronten sålänge smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-8359398a5e16164d90eafe472359f668.jpg

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
15 juni 2012 · 83 Inlägg

Kan man byta ut bara själva den behållaren som man fyller på vattnet i eller måste man köpa ny kylare helt?
För tror jag insett att det inte ska rinna vatten igen där, men e fortfarande rätt osäker tongue
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-5fe41ecff11654d079add8c45272058a.jpg

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Rquired Allmänt envis
15 juni 2012 · 12 512 Inlägg

Det skall absolut inte rinna vatten på utsidan av någonting på din bil! Kommer vattnet från locket till expansionskärlet (Den lilla behållaren som sitter ihop med kylaren)? Detta har ett inbyggt övertrycksskydd och är det sönder trycker den ur sig vatten det hållet.

Vit rök från avgasröret beror ofta på kondens, men då skall det ryka lite vitt och varken några enorma mängder eller några långa stunder. Ljusbrunt vatten är inte konstigt det heller, det bildas mycket skit i systemet med åren som missfärgar vattnet.

Det bubblar inte i expansionskärlet eller luktar avgaser där nere, ligger något som liknar ljus brun/gul grädde under påfyllingslocket för olja eller vatten, ryker kraftigt vitt eller blått bakom bilen alternativt försvinner stora mängder vatten (Lite får du räkna med pga läckaget i kylaren) och/eller olja?

Det är omöjligt att avgöra en motors skick utan att se den i verkligheten, men har du inte några större symptom hade jag inte varit orolig för någon att någon packning är trasig. De symptom du beskrivit hittills tyder inte på annat än normala slitage, som sagt BMW är lite känsliga om systemet läcker!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
AndreasHjaren
17 juni 2012 · 83 Inlägg

Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?

Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?

Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
17 juni 2012 · 83 Inlägg

Nu har jag börjat få lite koll på vad jag ska göra
Men drar till Spanien i morgon så kommer stå still ett tag, men sen så!

https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-9dda93782d3b25185dcf1950a1c1561b.jpg


Lista på vad som ska göras:
-Måla lister och kjolpaketet runt om mattsvart som fronten.
-Dekaler
-Tona rutor
-Byta ljuddämpare
-Få rätt på kylningen så den inte överhettas.
-Fixa dimljus

Senare saker som ska göras
-Fixa fetare fälgar
-lämnas in på lackering
-höja bakändan

Senast redigerat av furulund92 (17 juni 2012)

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Rquired Allmänt envis
17 juni 2012 · 12 512 Inlägg

furulund92 skrev:
Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?

Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?

Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.

Där skall vara tryck i kylsystemet på en BMW, så om jag förstår dig rätt är det inte konstigt att nivån stiger och senare rinner ut om något inte är tätt! Påfylling av olja borde inte ha något med röken att göra, det ryker blått och inte vitt av olja tänk dig en gammal tvåtaktsmotor (Som skall gå på oljeblandat bränsle). Sedan skall påfyllning av olja inte nå förbränningsrummen heller om du inte har ett allvarligt fel på maskinen...

Angående luftfiltret, jag tänkte förtydliga vad jag menade för säkerhets skull. Du lade upp denna bilden:
https://www1.garaget.org/gallery/images/181/180457/180457-5fe41ecff11654d079add8c45272058a.jpg
Efter luftfiltret kommer en mätare med en svart, fyrkantig platta och med en kabel kopplad till sig: Denna mäter luftmängden, och det är efter denna det inte får läcka luft. Bakom mätaren kommer i sin tur en slang/bälg i gummi och det är den som brukar spricka med åldern. Sitter med en slangklämma i var ända som lossas med en vanlig skruvmejsel: Ta loss den och inspektera den noga efter sprickor. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.
Smajly
24 juni 2012 · 3 059 Inlägg

E de sprickor i luftbälgen brukar bilen ha en förmåga att gå lite dåligt på tomgång.. Kan vilja dö i vissa läge. Typiskt när man backar med bilen eftersom motorn vrider sig lite på andra hållet och sprickorna i bälgen öppnar sig. En ny bälg kostar mellan 4 o 5 hundra på bmw.

(har bytt på min compact för ett par dagar sen men samma motor som din).

AndreasHjaren
26 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
E de sprickor i luftbälgen brukar bilen ha en förmåga att gå lite dåligt på tomgång.. Kan vilja dö i vissa läge. Typiskt när man backar med bilen eftersom motorn vrider sig lite på andra hållet och sprickorna i bälgen öppnar sig. En ny bälg kostar mellan 4 o 5 hundra på bmw.

(har bytt på min compact för ett par dagar sen men samma motor som din).

okej, kom hem från spanien igår och min vänn som igentligen kan bilar kom hem idag och titta lite på de och trodde inte de skulle va någon större fara med luften.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
26 juni 2012 · 83 Inlägg

Rquired skrev:

furulund92 skrev:
Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?

Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?

Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.

Där skall vara tryck i kylsystemet på en BMW, så om jag förstår dig rätt är det inte konstigt att nivån stiger och senare rinner ut om något inte är tätt! Påfylling av olja borde inte ha något med röken att göra, det ryker blått och inte vitt av olja tänk dig en gammal tvåtaktsmotor (Som skall gå på oljeblandat bränsle). Sedan skall påfyllning av olja inte nå förbränningsrummen heller om du inte har ett allvarligt fel på maskinen...

Angående luftfiltret, jag tänkte förtydliga vad jag menade för säkerhets skull. Du lade upp denna bilden:
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … 72058a.jpg
Efter luftfiltret kommer en mätare med en svart, fyrkantig platta och med en kabel kopplad till sig: Denna mäter luftmängden, och det är efter denna det inte får läcka luft. Bakom mätaren kommer i sin tur en slang/bälg i gummi och det är den som brukar spricka med åldern. Sitter med en slangklämma i var ända som lossas med en vanlig skruvmejsel: Ta loss den och inspektera den noga efter sprickor. smile

okej, men då lär de nog vara att systemet inte är riktigt tätt än för när man klämmer på slangen så hör man liksom hur luften sipprar ut/in men har fått hem det nya motorfästet så blir att sätta på de när de finns tid.


Någon som bytat ljuddämpare på sin bmw e36 som vet om de räcker att man bytar själva ljuddämparen eller om man måste byta hela vägen ner till där röret delar sig?

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
26 juni 2012 · 3 059 Inlägg

furulund92 skrev:
Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?

Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?

Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.

Aha, men vänta.. Du snackar om vit rök och ett expansionskärl som trycker ut vattnet..
Inget av det ska hända en frisk bil.. Jo om du har fyllt upp med vatten ända upp så kommer det bli ett övertryck som trycker ut en del av vattnet.. men när nivån blivit den normala så ska den inte trycka ut mera vatten..
Fortsätter den så har du nått strul.

Ryker den vitt så kan de som sagt vara vatten i oljan.. topp-packning kass.. Inget ovanligt på dessa motorer, brukar gå sönder på cylinder mot torpedväggen..
Och det är superenkelt att byta också.
Vet dock inte hur det är med din årsmodell om det är rem eller kedja till kammen.. min har kedja och det underlättar mycket.
Har en blid i mitt galleri på min compact när bytet är i full gång.

Ta av ditt oljelock och vänd på det.. vilken färg är det där.. Är det "klegg" som är ljusbrunt/brungult liknande så har du vatten i oljan, samma sak om du kollar ner i hålet i kåpan och det är "klegg" där..

-------

Ang dämparen så kan du byta bara den bakre om du hittar en som har samma rördimension och kan sätta en muff där bara.. såga av röret där det passar den nya dämparen..
Fast å andra sidan är det inga stora pengar för ett orginal på bmw från bakre ljuddämparen och fram till katten.

Senast redigerat av Smajly (26 juni 2012)

Smajly
26 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Har du en lite svart plast skruv uppepå kylaren?
Starta bilen och vrid på full värme i kupen.. av med kylarlocket på expansionskärlet och lossa den lilla svarta plastskruven.. fyll på vatten i exp. kärlet tills det kommer vatten ur det hålet där den lilla plastskruven sitter..
Då brukar luftningen vara klar.. eventuellt kan du låta bilen stå igång en stund och efterfylla efter en lite stund.
Lossa den lilla skruven försiktigt när du har bilen igång för det blir tryck där och du ska höra att luft pyser ut tills det börjar komma vatten.. skruva åt skruven och fyll på vatten till "varm-nivå" i exp. kärlet.

AndreasHjaren
26 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
Har du en lite svart plast skruv uppepå kylaren?
Starta bilen och vrid på full värme i kupen.. av med kylarlocket på expansionskärlet och lossa den lilla svarta plastskruven.. fyll på vatten i exp. kärlet tills det kommer vatten ur det hålet där den lilla plastskruven sitter..
Då brukar luftningen vara klar.. eventuellt kan du låta bilen stå igång en stund och efterfylla efter en lite stund.
Lossa den lilla skruven försiktigt när du har bilen igång för det blir tryck där och du ska höra att luft pyser ut tills det börjar komma vatten.. skruva åt skruven och fyll på vatten till "varm-nivå" i exp. kärlet.

jag och min kompis kollade efter den skruven innan idag och den fanns inte (och ja vi tittade under den svarta plast kåpan tongue ).
Kanske e en gammal kylare? borde kanske byta den för att kunna kyla bilen ordentligt?

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
AndreasHjaren
26 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:

furulund92 skrev:
Ja men det rinner på insidan av expansionstanken så den fylls upp liksom och blir överfull och sen rinner över, och det blir så när man varvar upp den lite, sen väntar på tomgång och gör så x antal gånger, sen efter en stund så rinner det över... om du förstår hur jag menar?

Och jag har aldrig sett den ryka förr det e därför jag blev chockad när den vita röken kom när vi höll på försöka lufta kylaren. Men hade också precis fyllt på olja också när röken kom så kanske har något med det att göra?

Och får ta en titt på luftfiltert eventuellt byta det också så den får sig ett nytt och se till så den inte läcker in luft där nånstans.

Aha, men vänta.. Du snackar om vit rök och ett expansionskärl som trycker ut vattnet..
Inget av det ska hända en frisk bil.. Jo om du har fyllt upp med vatten ända upp så kommer det bli ett övertryck som trycker ut en del av vattnet.. men när nivån blivit den normala så ska den inte trycka ut mera vatten..
Fortsätter den så har du nått strul.

Ryker den vitt så kan de som sagt vara vatten i oljan.. topp-packning kass.. Inget ovanligt på dessa motorer, brukar gå sönder på cylinder mot torpedväggen..
Och det är superenkelt att byta också.
Vet dock inte hur det är med din årsmodell om det är rem eller kedja till kammen.. min har kedja och det underlättar mycket.
Har en blid i mitt galleri på min compact när bytet är i full gång.

Ta av ditt oljelock och vänd på det.. vilken färg är det där.. Är det "klegg" som är ljusbrunt/brungult liknande så har du vatten i oljan, samma sak om du kollar ner i hålet i kåpan och det är "klegg" där..

-------

Ang dämparen så kan du byta bara den bakre om du hittar en som har samma rördimension och kan sätta en muff där bara.. såga av röret där det passar den nya dämparen..
Fast å andra sidan är det inga stora pengar för ett orginal på bmw från bakre ljuddämparen och fram till katten.

nja asså det e inget klegg där under eller sånt och oljan ser bra ut, och när bilen varit igång efter den gången det kom vit rök så har de inte kommit någon så tror inte de va något värsta just nu, men har funderingar på att byta top-packningen och det men har absolut ingen aning vad jag gjort och vet inte hur mycket min polare orkar göra .

Tack för svaret på byta ljuddämpare, har inte tänkt på att det e så lätt som att såga av och köpa ett sånt flexrör eller ja något annat munstycke så dämpare funkar.

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
26 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Njaää.. ska ju inte behövas byta kylare bara för att kunna lufta den om det inte är nått fel på den för övrigt.

Hur är det med din termostat? Den behöver kanske bytas? Kan vara så enkelt bara också..
Och när du har den av så lossa nedre kylarslangen från kylaren och spola igenom den med vatten i exp.kärlet så blir den ren o fin innuti och du ser att det är genomströmning också.

Du bor väl inte så långt ifrån mig om man tolkar ditt användarnamn?

Senast redigerat av Smajly (26 juni 2012)

AndreasHjaren
27 juni 2012 · 83 Inlägg

Smajly skrev:
Njaää.. ska ju inte behövas byta kylare bara för att kunna lufta den om det inte är nått fel på den för övrigt.

Hur är det med din termostat? Den behöver kanske bytas? Kan vara så enkelt bara också..
Och när du har den av så lossa nedre kylarslangen från kylaren och spola igenom den med vatten i exp.kärlet så blir den ren o fin innuti och du ser att det är genomströmning också.

Du bor väl inte så långt ifrån mig om man tolkar ditt användarnamn?

aha, tack för tipset. Och kylaren såg rätt fin ut för övrigt förutom att där va lite döda kryp men ska tvätta bort dem imorgon hade jag tänkt och kanske byta fästet till kylarslangen på motorn för den tar in luft där.

Och jag bor i skåne och du med såg då e de nog inte långt smile

BMW F31 318 Sportline "Sportline" (2014)
Smajly
27 juni 2012 · 3 059 Inlägg

Tolkar jag namnet rätt så e de bara nårra minuter mellan oss smile
Bor utanför Landskrona..

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang