Toros 740 GL/GLE Projekt "Postbilen"

Budget upprustning/ lära mig själv-bil
  • 14 Följare
  • 7 762 Visningar
  • Uppdaterades senast 21 juni 2012
ToroGrande
11 juni 2012 · 20 Inlägg

Hej, tänkte starta en projekttråd här om mitt nystartade projekt.

Köpte en 740 gl, som det behöver fixas lite med inför besiktningen.

Efter att ha ägt bilen i typ 24 timmar nu så känner jag mig trots allt nöjd över köpet.

Är rätt grön när det gäller att meka så ser bilen som en bra lärdom.

hoppas på konstruktiv kritik.

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173186/173186-2bf430b91ca1ca62a7166d464e3daa3b.jpg[/img]

Precis köpt den, och solen skiner ute smile

Nåväl

Dag 1

tänkte göra en allmän noggrannare kontroll utav bilen.

började med att dammsuga ur hela bilen, något som 10 ägare innan mig förmodligen aldrig hade gjort...

Letade igenom alla skrymslen och vrår och hittade faktiskt både en handske, en kniv och ett litet knippe doftgranar big_smile

Inhandlade direkt närmsta macks "new car scent" gran, men blev besviken, visst den luktar gott, men nybilslukt var det ju inte precis.

Hissade upp bilen och kollade höger sida, såg helt okej ut, avgassystemet hänger i ett hundkoppel, men förövrigt såg det bra ut.

hissar upp vänster sida, och fjädern bak trillar loss, fan också, varken jag eller Mulle meck, min meck polare, vill stå och trycka in fjädern mot fästet när den 1300 kilo tunga klossen ska ner.

Domkraften var självklart sönder så man kan ej sänka långsamt, utan enbart neråt med fullkraft...sad

Går ut på gården och kikar, hittar ett järnrör, hmm man behöver ju något som stöder mot fjädern med...

Hittar en gammal rutten gympasko ute, och resten är historia, med detta makabra, låtsasben så pressas fjädern med säker distans in på rätt plats, och bilfan kan dunsa ner.

Imorn blir det plocka en ny fjäder.

Skönt att skriva av sig lite.

MVH

Senast redigerat av ToroGrande (11 juni 2012)

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
ToroGrande
11 juni 2012 · 20 Inlägg

Uppdatering

Kollade sist utav allt även oljan igår.

Vart ju typ 3 mm olja längst ner på stickan.

Så jag hällde i lite castrol magnatec helsyntet, tyckte bilrackarn förtjänade det. smile

Var lite dåligt med kylarvatten med, funderar på det här med vanligt vatten VS glykol, någon kunnig som vet det?

Denne gamle hästen borde väl kunna dricka vanligt kranvatten eller ska man förunna den biltemas billigaste?

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173186/173186-db1d5aa8e0ac1a5904010283082adc68.jpg[/img]

Bra lösning

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173186/173186-bb8af9e72224f9d7120c1f8c7be85cbc.jpg[/img]

Ska den sitta så?cool

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173186/173186-567cdf2365f8730e4915c2766114b9ee.jpg[/img]

Nu rymmer den inte

[img]https://www1.garaget.org/gallery/images/174/173186/173186-8de041ca6b69ac6c1430f10b7aa02ee8.jpg[/img]

Ser bra ut!

Ikväll ska som sagt fjädern bytas.

MVH

Senast redigerat av ToroGrande (11 juni 2012)

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
wille_
11 juni 2012 · 33 Inlägg

pimp råttåk big_smile

ToroGrande
11 juni 2012 · 20 Inlägg

wille_ skrev:
pimp råttåk big_smile

Ja den är lite stukad, men det kanske finns hopp för denne bilen med smile

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
ToroGrande
13 juni 2012 · 20 Inlägg

Hallå, är lite fundersam här, hade ju en halvfull castrol 5 l dunk castrol olja som jag gav bilen, men idag när jag kollade oljan igen så var den typ halvvägs upp på Stickan :o, sket i det men har nu läst lite om det och det verkar ju inte vara alls bra sad blir att tömma ut lite imorn då sad dessutom var hela motorn oljig...så den verkar ha spottat ut den uppåt, hoppas inga packningar är skadade nu...



Jaja man lär av sina misstag smile

Hann inte byta fjäder idag, sparkade boll med pojken ist smile

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
emil_92
13 juni 2012 · 460 Inlägg

hejsan!

vilket härligt projekt!!! X) hur kul som helst(känner igen mig från min första bil). Inte lätt i början men du har viljan o de e de viktiga wink

glykol behövs för att kylarvattnet inte ska frysa på vintern, du ska alltså blanda glykol och vatten för att få lägst fryspunkt!

Oljan ska vara innanför MAX MIN markeringarna, annars e de inte bra wink Verkar som du får hälla ut lite ja och göra en motortvätt lol

ha de gött!

mvh

gjutarolle
13 juni 2012 · 669 Inlägg

Gamle exu.. Motorn rymmer 4 liter exakt med oljefilter, och från min till Max rymms de 1 liter, så hällde du i 5 litet förstår ja de va långt upp på stickan

Senast redigerat av gjutarolle (13 juni 2012)

ToroGrande
19 juni 2012 · 20 Inlägg

emil_92 skrev:
hejsan!

vilket härligt projekt!!! X) hur kul som helst(känner igen mig från min första bil). Inte lätt i början men du har viljan o de e de viktiga wink

glykol behövs för att kylarvattnet inte ska frysa på vintern, du ska alltså blanda glykol och vatten för att få lägst fryspunkt!

Oljan ska vara innanför MAX MIN markeringarna, annars e de inte bra wink Verkar som du får hälla ut lite ja och göra en motortvätt lol

ha de gött!

mvh

Ja, precis, var någonting med korrosion likaså smile, körde riktigt glykolblandning som sig bör, det förtjänar den vackre.

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
ToroGrande
19 juni 2012 · 20 Inlägg

gjutarolle skrev:
Gamle exu.. Motorn rymmer 4 liter exakt med oljefilter, och från min till Max rymms de 1 liter, så hällde du i 5 litet förstår ja de va långt upp på stickan

Hej, hällde i ca 2 L, när nivån var strax under MIN, så lite väl mycket fick han i sig.

Han spottar duktigt ur sig det den inte vill ha via oljelocket.

tackar gudarna för att det inte läcker något iaf, så packningarna verkar ha klarat sig smile


Nivån är nu justerad av käre brevbäraren själv.


mvh

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
ToroGrande
19 juni 2012 · 20 Inlägg

UPPDATERING

hallå, händer inte mycket under solen här...har ett kök som måste görar ordning, så får skjuta fram projektet till efter midsommar.

Körde runt lite och kände på han, då började det lukta äckligt som fan i bilen, och den började bli orkeslös och rök från motorn.

Blev livrädd och stannade för att öppna motorhuven, DÅ SATT DEN FAST, den gick fan inte upp...

Jag tänkte att nu är djävulen själv framme.

Ringde en bekant som är rätt skruvas van när det gäller 740, han sa att huvarna kan jävlas lite.

Meckade lite med den och till slut gick den sure fan upp.

olja över hela toppen hmmm är han magsjuk eller?

kollade stickan , svart och fin som sammet. fy fan trodde toppockspackningen hade kastat in handduken.

Jahopp han spottar alltså ut olja, för att jag har fyllt han för mycket, men orkeslösheten.?

Samma sak vid ett senare tillfälle, han går jättefint kall, men när man har dragit på lite och varvat hårt då försvinner orken, man  får växlA ner som själva fan.

Har googlat lite och det jag kan komma på är något med tempgivaren som känner när han är kall/varm och anpassar tillförseln av bränsle färefter.

dvs han får för mycket bensin, när han blir varm.

någon som har några andra idéer?

Mvh

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
emil_92
19 juni 2012 · 460 Inlägg

vadå, har du hällt ur den överflödiga oljan eller kör du ändå?!? X)

ToroGrande
20 juni 2012 · 20 Inlägg

emil_92 skrev:
vadå, har du hällt ur den överflödiga oljan eller kör du ändå?!? X)

Njaaa, bilräven spottade ju ut den innan jag "hann" tömma den.


Lyckligtvis via locket och inte via packningnarna.

smile

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
gjutarolle
20 juni 2012 · 669 Inlägg

Men om den ska
Spotta ut överflödig olja via locket borde oljenivån varit enda upp till locket annars ska de inte komma ut såna mängder där

emil_92
20 juni 2012 · 460 Inlägg

hahahah X) tja va ska man säga..... bara de funkar för dig så....

men de här med oljenivän är faktiskt väldigt viktigt... säker på att den  verkligen "spottade" sig till en lagom nivå mellan min o max?  Rätta mig om jag har fel men kan inte kolvar/stakar ta stryk av för mycket olja? sen åker de la ut i avgaserna och förstör katten om du har en...

gjutarolle
21 juni 2012 · 669 Inlägg

Om de kommer ur olje locket tyder väl de på packningen e kass men de reglerar inte nivån, och packboxar osv tar stryk, har motorn varit avstängd länge så säkert att all olja runnit ner?

ToroGrande
21 juni 2012 · 20 Inlägg

Angående oljan.

Tänkte ta en liten runda igår, och nu blev bilfan lika orkeslös som tidigare, fast direkt efter start.'

Den segdrar satan, man måste dra ettan upp till 4-5k varv sen tvåan samma sak, och trean går max till 70 knyck, helt död

kollade oljestickan, bara lite över max nu, men svart och fin.

Drar ut den sure tummen ur röven och tömmer olja ur pluggen ikväll!

det är den enda anledningen jag kan tänka mig, bilen gick verkligen kanon när jag köpte den. Men efter oljepåfyllningen så har den surat ihop totalt...

Uppdaterar efter.

Funderar på det kan inte ha att göra med att det var mineralolja i och jag böljade i helsyntet?

Bara en fundering.

Mvh

Volvo V70 2.5 SE "Bruksbilen" (1998)
emil_92
21 juni 2012 · 460 Inlägg

oljan måste vara inom MIN och MAX!


den ska vara samma färg som när du heller i den om den e fin wink svart e mindre bra..

Häll ut lagom mycket, rengör tändstiften då de kan va täckta av olja wink

o nu vill ja inte höra nått mer om att du kör med fel mängd olja i wink hahaha lycka till

Ringlander
27 juni 2012 · 8 Inlägg

byt olja och filter innan du kör med den igen.. vanlig mineral olja blandar sig absolut inte med helsyntet, tråkigt om biljävlen skär ihop för dig!

Ringlander
27 juni 2012 · 8 Inlägg

Plocka bort fördelarlocket och gör rent det. när du körde med för mycket olja i motorn så kan o-ringen på fördelar axeln gått åt helvete och då kan de vara en hel del olja i den!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang