2952
Sök

Köpa bil när man har barn

Bike
13 juni 2012
Trådstartare
tittade lite på Volkswagen Passat 1,8 Kombi
verkar vara en trevlig bil

Men är jätte glad över alla tips jag får från er här inne

ska man vara rädd för bilar som gått en del mil

tittade på en Volkswagen Passat 1,8 Kombi  från 1998   18,000 mil   och 18000:- i prislapp

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 juni 2012
Jungmar skrev:
Värt att tänka på i alla fall när det gäller A6an är att det är dåliga justermöjligheter på framsätena vilket kan leda till kramp vid långresor. Annars är A6 en mycket trevlig bil att köra. Baserat på mina erfarenheter från min förra A6 med halvel stolar med läderklädsel. Den var faktiskt mer underhållande när det svängde än min nuvarande S80 trotts att volvon har 272hk jämfört med Audins 193hk. Men som sagt långfärdskomforten var obefintlig. En A6 med volvons bekväma säten hade nog varit det optimala.

Hää??? Dåliga justeringar? Nu är du ute och kör iaf. Har haft 3 generationer av a6 nu från c4- c6, och jag har aldrig upplevt att audi skulle ha dåliga justeringsmöjligheter. Jag är 190cm lång och åker hur skönt som helst. Har haft både sportstolar (de är bättre) och de vanliga sätena.

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Quattro - bar å åk
621 Inlägg
13 juni 2012
Bike skrev:

tittade på en Volkswagen Passat 1,8 Kombi  från 1998   18,000 mil   och 18000:- i prislapp

Vad menar du med en del mil är det 20k mil lr 30k mil. 
Framvagnen är en sjuka på både passat, a4 och a6. Men idag är inte det nått stort bekymmer då du köper ett komplett kitt för 2000:- och byter sj utan några större problem.
Sen håll koll på skärmkanter och bagageluckan på passaten.

Sen om du har en familj så glöm bort a4:an visst det är en skön bil att köra med. Men det är en relativt liten bil.
Gå upp på en a6 lr en passat.
Senast redigerat av p-nyhlen (13 juni 2012)

Varför ha en turbo när man kan ha två?!?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 juni 2012
Passat 3b är en perfekt familjebil. Är inne på nr 2 nu.. Den första hade rullat 43.000 mil och den turbon mådde inte så bra, men bilen funkade klockrent i övrigt.. Nuvarande har gått 33.000 mil och där funkar allt klockrent... Och ja, båda bilarna är dieslar..

Edit: stavade som en kråka..
Senast redigerat av Tobbetdi (13 juni 2012)

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

Evildan
13 juni 2012
Trådstartare
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
A4 är ju riktigt liten bil. Är du lång sitter du som en kråka på förarplatsen även i baksätet. 
A6 är absolut inga problem att köra långt med när jag haft sådan i jobbet kändes de inte ens efter 60 mil.

Tycker du ska hålla dig från 940 och lite äldre bilar.

Tyskt hade jag satsat på antingen A6 eller passat.

Fästen på de nya bilarna är frånvarande då de är ny typ av barnstolar med ett stag som går ner i golvet och sitter med bälten.

Beror nog lite på vad som klassas som lång. Sitter alldeles ypperligt i min B5:a (runt 190cm lång) men, när jag kör så åker INGEN i baksätet.

Passaten bygger ju på samma chassi som A4:an, så storleksmässigt är ju den lika stor som A4:an. Dock möjligt att dom löst benutrymme osv på bekostnad av ex.vis lastutrymme

Men absolut, A6:an har en högre nivå på åkkomfort än A4:an, inget snack om den saken

De a4or jag kört skaver jag nästan sönder mina knä. De går garanterat inte ha någon bakom om de inte är miniatyrer.
Passaterna jag kört är gott om utrymme.  Den jag har nu, förvisso en helt ny är enormt utrymme för mig och samt passageraren bak.
Märker bara smalare bagage men annars var djupet liknande en v70n.

A4 påminner mer om en v40 som också är liten, men för den delen så är de inte dåliga att köra. Men hade jag kört en A4  med de utrymmet över 50 mil hade jag fått byta mina knä smile

Jo, en A4 har kortare hjulbas än Passat, i övrigt är det samma baskonstruktion som det redan nämns ovan. Passaten är alltså rymligare än A4.

Toyota Avensis som även den redan nämnts är en klockren transportör med väldigt få fel och problem vilket gör den till ett mkt ekonomiskt köp.

BMW är i mitt tycke en rejält överskattad bil trots att ägarna är nöjda, men vem köper ett Breitling ur, Specialized S-Works Venge Di2 X2 HTC 2012 cykel,
för att sedan gnälla över kvaliten när det går sönder?
Senast redigerat av Evildan (13 juni 2012)

Avstängd
10 388 Inlägg
13 juni 2012
tkd_rille skrev:
it_mutt skrev:
tkd_rille skrev:
A4 är ju riktigt liten bil. Är du lång sitter du som en kråka på förarplatsen även i baksätet. 
A6 är absolut inga problem att köra långt med när jag haft sådan i jobbet kändes de inte ens efter 60 mil.

Tycker du ska hålla dig från 940 och lite äldre bilar.

Tyskt hade jag satsat på antingen A6 eller passat.

Fästen på de nya bilarna är frånvarande då de är ny typ av barnstolar med ett stag som går ner i golvet och sitter med bälten.

Beror nog lite på vad som klassas som lång. Sitter alldeles ypperligt i min B5:a (runt 190cm lång) men, när jag kör så åker INGEN i baksätet.

Passaten bygger ju på samma chassi som A4:an, så storleksmässigt är ju den lika stor som A4:an. Dock möjligt att dom löst benutrymme osv på bekostnad av ex.vis lastutrymme

Men absolut, A6:an har en högre nivå på åkkomfort än A4:an, inget snack om den saken

De a4or jag kört skaver jag nästan sönder mina knä. De går garanterat inte ha någon bakom om de inte är miniatyrer.
Passaterna jag kört är gott om utrymme.  Den jag har nu, förvisso en helt ny är enormt utrymme för mig och samt passageraren bak.
Märker bara smalare bagage men annars var djupet liknande en v70n.

A4 påminner mer om en v40 som också är liten, men för den delen så är de inte dåliga att köra. Men hade jag kört en A4  med de utrymmet över 50 mil hade jag fått byta mina knä smile

Ja det beror nog lite på hur man är skapt i sin längd kan jag tänka mig (kort överkropp och långa ben, eller tvärt om osv)

Kör till sthlm var/varannan månad (ca 110mil per runda) och för mig fungerar det. Men som vi båda konstaterat; det ska iaf inte sitta någon bakom om det sitter längre folk fram. Ja, jag tror dock även att de "nynya" A4:orna har lite bättre plats (har iaf fått för mig det) i förhållande till de gamla/äldre.

Bike skrev:

Personligen tycker jag den prislappen verkade lite hög. Tittade runt för inte allt för längesedan och då gick det att få tag i 01-03 för 20000:-. Och med tanke på att de konstant ger "mer utrustning" ju nyare bilen är (som standard då) så tycker jag nog att du ska upp till iaf 00-01.

En snabbtitt på passater i hela landet, så går det att hitta ett gäng 00:or under 20.000:- (har ingen aning om var du bor dock). Går även att hitta 04:or under 30.000:-

Men visst, sen beror ju priset på faktorer som utrustningsnivå, om kamrem osv precis är bytt.

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

820 Inlägg
13 juni 2012
steg 3 T5R duger bra som familjebil..sonen älskar oljudet den för..hehe

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 juni 2012
masseT5R skrev:

Håller inte med dig.
Insteget till baksätet är löjligt rent ut sagt. Jag kan inte sätta mig bak på 850 utan att slå i fötterna nånstans. För en barnfamilj som har barnen sittandes bak (det har väl alla?) så tycker jag att ett stort insteg till baksätet är viktigt, framför allt om man har en bebis som sitter i en stol som man tar ur från bilen.
Visst låter en T5 med raka rör underbart, hade det själv.. Frugan, jag och dotter älskade motorljudet, vi hatade att tanka dentack vare 300 hk/ 502 nm och en snittförbrukning på 1,7L/mil vid lugn körning. Jag tycker att bagageutrymmet är litet, upplever det som större i passat.

Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

820 Inlägg
13 juni 2012
Tobbetdi skrev:
masseT5R skrev:

Håller inte med dig.
Insteget till baksätet är löjligt rent ut sagt. Jag kan inte sätta mig bak på 850 utan att slå i fötterna nånstans. För en barnfamilj som har barnen sittandes bak (det har väl alla?) så tycker jag att ett stort insteg till baksätet är viktigt, framför allt om man har en bebis som sitter i en stol som man tar ur från bilen.
Visst låter en T5 med raka rör underbart, hade det själv.. Frugan, jag och dotter älskade motorljudet, vi hatade att tanka dentack vare 300 hk/ 502 nm och en snittförbrukning på 1,7L/mil vid lugn körning. Jag tycker att bagageutrymmet är litet, upplever det som större i passat.

hehe ja inte drar min det..hade du hål i tanken eller? hehe

du verka vara en lång kille?, har två barn dom får plats och sitter bak..bagaget får vi plats med oxå..har en baslåda där med..inga problem..smile

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 juni 2012
masseT5R skrev:
Tobbetdi skrev:
masseT5R skrev:

Håller inte med dig.

du verka vara en lång kille?, har två barn dom får plats och sitter bak..bagaget får vi plats med oxå..har en baslåda där med..inga problem..smile

1,78 med fötter som ubåtar i stl 46 big_smile Volvo 850 är en liten bil tycker jag smile Hade baslåda i t5 innan första barnet kom, senvar det bara att kassera lådan

Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

820 Inlägg
13 juni 2012
Tobbetdi skrev:
masseT5R skrev:
Tobbetdi skrev:

Håller inte med dig.

1,78 med fötter som ubåtar i stl 46 big_smile Volvo 850 är en liten bil tycker jag smile Hade baslåda i t5 innan första barnet kom, senvar det bara att kassera lådan

haha vafan vi är ju lika långa..hm är min bil längre? haha..fast vissa barnstolar är sjukt skrymmande oxå..kan vara det..sen vet inte jag..men elstolarna går ju att ställa åt alla dess håll så jag kanske vinner plats på det..fatta inget nu jag..
köp en linjebuss då? smile

går det inte att åka iväg till en bilhandlare tex som har nån Passat å testa med stolar osv?

Diesel ska man ha!
482 Inlägg
13 juni 2012
masseT5R skrev:
Tobbetdi skrev:
masseT5R skrev:

haha vafan vi är ju lika långa..hm är min bil längre? haha..fast vissa barnstolar är sjukt skrymmande oxå..kan vara det..sen vet inte jag..men elstolarna går ju att ställa åt alla dess håll så jag kanske vinner plats på det..fatta inget nu jag..

går det inte att åka iväg till en bilhandlare tex som har nån Passat å testa med stolar osv?

Vi körde med Acta graco i t5, hade inga elstolar.. Tror det var britax i passaten.. Nä, jag är nöjd med Passaten, saknar dock xenon annars har den allt som jag var ute efter

Vill man testa stolar så är det ju bara att åka till lokala vw handlarn

Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

820 Inlägg
13 juni 2012
Tobbetdi skrev:
masseT5R skrev:
Tobbetdi skrev:

Vi körde med Acta graco i t5, hade inga elstolar.. Tror det var britax i passaten.. Nä, jag är nöjd med Passaten, saknar dock xenon annars har den allt som jag var ute efter

Vill man testa stolar så är det ju bara att åka till lokala vw handlarn

ja nä mena ÅDI..tappa bort mig hehe

Bike
13 juni 2012
Trådstartare
Hade det som plan att åka runt till olika återförsäljare och testsitta bilar och så
men alltid bra och fråga lite först om någon rekommenderas

Just nu lutar det åt någon typ av tysk bil
Men får se vad tjejen tycker med
ibland måste man ju göra det när båda ska använda den wink

820 Inlägg
13 juni 2012
BMW är grejjor det..synd att touringen inte är så "barn" av sig..dock sugen på en själv igen..E34an får vi inte plats i längre iaf..hehe

Forummoderator
18 290 Inlägg
13 juni 2012
Barn i bil? V70 2001- är väl rätt självskrivet om man ska åka bra och billigt överlag. Ta en liten bil som V40/V50 och du får inte plats med alla grejer. Tro mig. Jag har 3 ungar... Alla har åkt barnvagn så klart och en A4 blir nog för liten för dig. Hade en ny V40 2004 och det var en katastrof av rang!

Är du inte rädd för att spela på höga odds så kolla på Citroen C5. Sjukt stor bil. Finns med V6 och 210 hk men den vanliga med manuell är att rekommendera. Lite svajig kvalitet dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Allmänt envis
12 512 Inlägg
13 juni 2012
Jag tycker det är skitsnack att BMW skulle vara överskattat, jag har varken Breitling-ur eller svindyr cykel men kör trots det bilar från Bayern. Prestige eller varumärke funderar jag inte över, utan kör BMW för att det är bilar som håller extremt väl och blir billiga i drift.

Det är dom inte ensamma om visserligen det finns många andra bra bilar, men det är inte många som kombinerar detta med den körglädje och det finlir BMW gör. Ta Toyota som ett exempel, mycket välbyggda bilar men dom saknar både körglädje och karaktär samt interiören känns utvecklad i samarbete med McDonald´s Happy-meal avdelning.

En Touring är inte direkt rymlig, eller var inte så förr, men från samma land finns Mercedes som är likt BMW i mycket. Deras E-klass bjuder på stora utrymmen (Utan problem i klass med Volvo) i kombination med bra driftsäkerhet, den finns även med sju säten om det skulle locka?

Är det utrymmen, och eventuellt två extra säten åt ungarnas bekanta baktill, du prioriterar tycker jag du skall titta på E-klass. Dom rostar gärna men håller annars bra, och kostar inte mer i drift än någon annan Svensson-kombi.
Senast redigerat av Rquired (13 juni 2012)

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

Sök