Trimma min Nissan S14... Vad göra? (nybörjare)

juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

Jo jag är lite sugen på att få mer krut i bilen. Men vet inte riktigt vad som krävs för att få mer ponnysar i den. Jag är ute efter att få bättre acceleration.

Om jag byter ut till en större turbo och extraktörrör. Blir det märkbar skillnad då? Vad kan jag/bör jag byta mer? Kommer det öka förbrukningen mer? Den drar ca 1,5L i statskörning nu

Det som är bytt nu i motorn är:

*rostfritt 3" avgassystem från turbo med sportkat
* 800cc spridare, walbro soppapump, VEMS insprutningssystem
* Värre koppling, större intercooler, värre kamaxlar, större oljetråg, laddar 0,6 bar just nu.

Och den är E85 konverterad.

Ge mig tips på vad jag kan göra för att få bättre acc  big_smile

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
LocKtar Herr
13 juni 2012 · 1 722 Inlägg

juhaaan skrev:
Jo jag är lite sugen på att få mer krut i bilen. Men vet inte riktigt vad som krävs för att få mer ponnysar i den. Jag är ute efter att få bättre acceleration.

Om jag byter ut till en större turbo och extraktörrör. Blir det märkbar skillnad då? Vad kan jag/bör jag byta mer? Kommer det öka förbrukningen mer? Den drar ca 1,5L i statskörning nu

Det som är bytt nu i motorn är:

*rostfritt 3" avgassystem från turbo med sportkat
* 800cc spridare, walbro soppapump, VEMS insprutningssystem
* Värre koppling, större intercooler, värre kamaxlar, större oljetråg, laddar 0,6 bar just nu.

Och den är E85 konverterad.

Ge mig tips på vad jag kan göra för att få bättre acc  big_smile

Du har alltid köpt en relativt starkt modifierad bil, som du inte kan något om ?? smile

Låter som du kommer få många jobbiga problem framöver... anledningen till att den förmodligen känns lite trött är för att du enbart laddar 06, det du gör är att åka till någon som mappar VEMS styrsystem, kollar upp vad du har för kolvar stakar och hur mkt du kan ladda med dom modifikationerna. Har du originalkolvar stakar bör du inte ladda mer än att du har 400häst.  Men du måste iaf låta någon som kan mappa VEMS sköta det hela.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

Så moddad är den väl inte? Det mesta är ju bytt pga konverteringen. Vad skulle det vara för jobbiga problem?

Är det svårt att mappa själv? Har fått alla program osv från förra ägaren

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
LocKtar Herr
13 juni 2012 · 1 722 Inlägg

juhaaan skrev:
Så moddad är den väl inte? Det mesta är ju bytt pga konverteringen. Vad skulle det vara för jobbiga problem?

Är det svårt att mappa själv? Har fått alla program osv från förra ägaren

att byta styrsystem i en bil är inget man gör på en kvart, och det gör man inte om man inte har för avsikt att trimma rätt rejält.

Jag fick för mej att du va rätt okunnig inom området, och det verkar som du kommer få lägga mycket pengar på att få det att funka, alternativt ha kompisar som är insatta i området... med trimmade bilar är det alltid problem på ett eller annat sett, och när du väl får problemet och inte förstår nåt om bilar så blir allt väldigt dyrt och komplicerat, men ingenting e omöjligt, går ju att lära sej! Men gör som jag sa, snacka med någon som kan VEMS, be han mappa, och hoppas att allt håller smile

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
WIPA
13 juni 2012 · 820 Inlägg

den borde flytta på sig redan nu..nåt är ju våldsamt fel..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

LocKtar skrev:
att byta styrsystem i en bil är inget man gör på en kvart, och det gör man inte om man inte har för avsikt att trimma rätt rejält.

Jag fick för mej att du va rätt okunnig inom området, och det verkar som du kommer få lägga mycket pengar på att få det att funka, alternativt ha kompisar som är insatta i området... med trimmade bilar är det alltid problem på ett eller annat sett, och när du väl får problemet och inte förstår nåt om bilar så blir allt väldigt dyrt och komplicerat, men ingenting e omöjligt, går ju att lära sej! Men gör som jag sa, snacka med någon som kan VEMS, be han mappa, och hoppas att allt håller smile

Nja visst är det så, men förra ägaren var riktigt grym på det, gjort det på 2-3 bilar tidigare och jobbar just nu åt att programmera volvobilar i Göteborg, men nog om det smile

Jo jag är väl inte direkt kunnig men man lär sig, var lika när man höll på med moppe och tidigare bil, kunde ingenting från början men lär mig och tillslut kan man det mesta smile

Jo det är väl egentligen därför jag bara vill ha bättre acc och inte byta för mycket. Har hört många som det rasar för osv när det trimmas mycket, därför jag egentligen föredrar mer eller mindre original.

Men om jag byter turbo och grenrör, blir det stor skillnad då? Blir det mer "slitage" ?


masseT5R skrev:
den borde flytta på sig redan nu..nåt är ju våldsamt fel..

Klart den rör sig dugligt, gör väl 0-100 på runt 7 sek om det säger nånting, men har vant mig så tycker inte det är nånting längre om man jämför när den var nyköpt

Senast redigerat av juhaaan (13 juni 2012)

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
WIPA
13 juni 2012 · 820 Inlägg

oki..ja men vilken turbo sitter på nu osv?..

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

Nu är det originalturbo, allt är väl original förutom det jag skrev i första inlägget

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
WIPA
13 juni 2012 · 820 Inlägg

ja byt den och extraktorör, sista sr20det motorn jag byggde hade jag på en HKS 550+ turbo å lite annat..tanka 98 oktan chippad med 300z lmm..den gick som en galning..släppte fyran ut..

så du borde nog kolla över mapnningen sen..verka som att det försvinenr en massa pulver nånstans...för du har bra grejjor på den..bara turbo å det som måste följas upp...OCH montera rockerarm stopper om du har kralliga kammar..för det knäcks annars..oljekylning är ett måste på dessa..är en miss från nissan att det inte finns.

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

Okej smile Om jag ställer upp laddet och byter turbo. Kommer jag märka stor skillnad?

Om jag bara skulle ställa upp laddet från 0.6 till 1 skulle originalturbon tåla det?

Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
tobbeh78 !
13 juni 2012 · 543 Inlägg

Nu vet jag inte vad din motor håller för eller vad det är för turbo, men det blir galet stor skillnad i drag på bilen om du går från 0.6 bar till 1 bar.
På min skyline så blev det en stor skillnad när jag gick från 0,5 bar till 0,9 bar i tryck.
Har du en bredbandslambda i bilen, om inte så skaffa en innan du höjer trycket så du inte kör den för tunt.

Senast redigerat av tobbeh78 (13 juni 2012)

Trött och bitter?? javisst!
juhaaan
13 juni 2012 · 619 Inlägg

Kan tänka mig det medtanke på att det är originalladd nu. Vet inte riktigt heller men 1 har jag för mig dom ska klara. Dock kanske turbon ryker?

Jo har en "dator" som visar lambdavärde, motorvärme, varv osv

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
kannebanne
13 juni 2012 · 2 046 Inlägg

0-100 på under 7 sek i en Datsun är väll ändå okej..?

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
LocKtar Herr
14 juni 2012 · 1 722 Inlägg

Grabbar, han kör med VEMS sprut, lär va bblambda o allt, byt turbo mappa om till runt 400hk, så lär det hålla.

There's no need to fear, UNDERDOG is here!
Carlee82 Icke gående Hellaflush wannabe
14 juni 2012 · 287 Inlägg

kannebanne skrev:
0-100 på under 7 sek i en Datsun är väll ändå okej..?

Va? Det gör den ju orginal, med runt 300hk ska den lätt klara det på drygt 5s

Såhär beter sig ryggradslösa kräk! http://www.garaget.org/mypage/gallery.p … 884#997884
shogun
14 juni 2012 · 2 117 Inlägg

www.nogs.se

Regga dig i forumet, du lär få mycket hjälp och svar på dina frågor.

Nissan 200SX "Shogun" (1989)
WIPA
14 juni 2012 · 820 Inlägg

juhaaan skrev:
Okej smile Om jag ställer upp laddet och byter turbo. Kommer jag märka stor skillnad?

Om jag bara skulle ställa upp laddet från 0.6 till 1 skulle originalturbon tåla det?

ooh ja hehehe

Volvo V70 R "nukedbunny" (1998)
SaTN Köp
14 juni 2012 · 106 Inlägg

NOGS.se finner du allt på.

OCH LocKtar, klart man kan byta styrsystem utan att ha för hänsikt att trimma "en massa". Du kan plocka mer effekt och få en finare gång på bilen med ett riktigt sprut, underlättar en hel del jämfört med ett kasst chip.

Med en större turbo är det inte nödvändigt att du behöver ladda mer. En GT2871R har snabb spoolup(tidigt ladd) och dom är inte mycket större än original.

Men kom ihåg att för varje sak man byter och säkrar upp så kommer en ny svaghet.
Te.x kopplingen, som original inte är den hetaste. Finns massor av saker.

Men du har valt en bra bil med mycket potential! Sen att du har ett riktigt sprut underlättar rejält från start. Finns en uppsjö av prylar att köpa och till förhållandevis bra pengar.

Men läs in dig på nogs.se så hittar du allt du behöver.

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi S2 "720whp" (1991)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
juhaaan
14 juni 2012 · 619 Inlägg

SaTN skrev:
NOGS.se finner du allt på.

OCH LocKtar, klart man kan byta styrsystem utan att ha för hänsikt att trimma "en massa". Du kan plocka mer effekt och få en finare gång på bilen med ett riktigt sprut, underlättar en hel del jämfört med ett kasst chip.

Med en större turbo är det inte nödvändigt att du behöver ladda mer. En GT2871R har snabb spoolup(tidigt ladd) och dom är inte mycket större än original.

Men kom ihåg att för varje sak man byter och säkrar upp så kommer en ny svaghet.
Te.x kopplingen, som original inte är den hetaste. Finns massor av saker.

Men du har valt en bra bil med mycket potential! Sen att du har ett riktigt sprut underlättar rejält från start. Finns en uppsjö av prylar att köpa och till förhållandevis bra pengar.

Men läs in dig på nogs.se så hittar du allt du behöver.

Jo jag har kikat och läst lite där men det jag har läst verkar vara för dom som vill ha mer hästar.
För mig räcker det med runt 280 hk.

Visst är det så , hur mycket mer stryk tar bilen med runt 280- 300 kusar? Kopplingen är bytt så det slipper jag smile

Nissan Skyline R34 "Skyan" (1998)
Nissan Skyline R32 GTR "Zilla" (1994)
SaTN Köp
14 juni 2012 · 106 Inlägg

Är det inte så mycket mer hk du söker skulle jag bara ökat laddet och kollat så alla värden stämmer vid 1bar. lamda, tändning osv.

Nissan Laurel "Laurel103" (1994)
Audi Biltransport "Åudi" (2004)
Audi S2 "720whp" (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang