6273
Sök

Dåligt batteri? volvo 850 95 GL

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
okej, nu har jag felsökt lite jag kunde inte felsöka generatorns (hitta inget bra ställe att mäta ifrån) batteriet därmot kollade jag och det låg på runt 12 volt avstänged sen när jag satte igång bilen blev den bara 13.89 volt? kan de vara generatorn då tror?

gå Gärna in och gilla för fler bilder https://www.facebook.com/FelixNevhageFoto

509 Inlägg
11 juli 2012
Bara 13,89volt????????
Byt batteri

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
Bara 13,89volt????????
Byt batteri

säkert att det inte kan vara generatorn? som inte laddar upp tillräckligt?
Senast redigerat av Felix93 (11 juli 2012)

509 Inlägg
11 juli 2012
den laddar 13,89volt på tomgång?
Det räcker för då lär den ladda över 14volt på varv

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Nico-the-kid skrev:
den laddar 13,89volt på tomgång?
Det räcker för då lär den ladda över 14volt på varv

ja på tomgång okej kan testa att trampa på gasen lite å kolla eller?

21 761 Inlägg
11 juli 2012
Felix93 skrev:
okej, nu har jag felsökt lite jag kunde inte felsöka generatorns (hitta inget bra ställe att mäta ifrån) batteriet därmot kollade jag och det låg på runt 12 volt avstänged sen när jag satte igång bilen blev den bara 13.89 volt? kan de vara generatorn då tror?

13,89 V är inte jättedålig spänning, men den hade gärna kunnat vara någon tiondel högre. Även på tomgång bör spänningen orka hålla sig på 14 V, men där finns flera saker som påverkar (tex tomgångsvarv, antal strömförbrukare).

På generatorn är det anslutningen "B+" som du ska mäta på, sätt plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns chassi.

Felix93 skrev:
kan testa att trampa på gasen lite å kolla eller?

Gör gärna så.

Felix93 skrev:
kanske också ska nämna att tändningslåset går inte automatiskt till "2:an"  utan man får själv dra den lite nätt ditt annars funkar inte elen som det ska, Kan de ha med de också eller?

Där har du ju en grej som absolut kan påverka, men om den där firman kopplade stereon direkt till batteriet så ska dock inte stereon blinka så där.

Visst hade du inte satt dit något slutsteg än, det är bara själva stereon som driver högtalarna?
Kan du ha stereon igång även när tändningen är helt avslagen?

En stereo drar inte mycket ström, som AndrAAx skriver så skulle du ha problem att starta motorn ifall batteriet är så pass dåligt att det inte ens orkar driva en stereo ordentligt. När motorn är igång så laddar dessutom generatorn och med den lilla strömförbrukning som stereon har påverkas inte generatorn märkbart, den är gissningsvis på åtminstone 100 A. smile
Senast redigerat av Drönirettab (11 juli 2012)

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
11 juli 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Felix93 skrev:

13,89 V är inte jättedålig spänning, men den hade gärna kunnat vara någon tiondel högre. Även på tomgång bör spänningen orka hålla sig på 14 V, men där finns flera saker som påverkar (tex tomgångsvarv, antal strömförbrukare).

På generatorn är det anslutningen "B+" som du ska mäta på, sätt plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns chassi.

Felix93 skrev:
kan testa att trampa på gasen lite å kolla eller?

Gör gärna så.

Felix93 skrev:
kanske också ska nämna att tändningslåset går inte automatiskt till "2:an"  utan man får själv dra den lite nätt ditt annars funkar inte elen som det ska, Kan de ha med de också eller?

Där har du ju en grej som absolut kan påverka, men om den där firman kopplade stereon direkt till batteriet så ska dock inte stereon blinka så där.

Visst hade du inte satt dit något slutsteg än, det är bara själva stereon som driver högtalarna?
Kan du ha stereon igång även när tändningen är helt avslagen?

En stereo drar inte mycket ström, som AndrAAx skriver så skulle du ha problem att starta motorn ifall batteriet är så pass dåligt att det inte ens orkar driva en stereo ordentligt. När motorn är igång så laddar dessutom generatorn och med den lilla strömförbrukning som stereon har påverkas inte generatorn märkbart, den är gissningsvis på åtminstone 100 A. smile

jo jag kan ha igång stereon även när tändningen är helt avslagen, Ja jag driver alla högtalare på stereon inga slutsteg, ska se om jag hittar någon "b+" såg inte så mycke där nere haha tongue så jag ska mäta ifrån b+ till minsupolen? eller till chassies minus?
Senast redigerat av Felix93 (12 juli 2012)

21 761 Inlägg
12 juli 2012
Felix93 skrev:
så jag ska mäta ifrån b+ till minsupolen? eller till chassies minus?

Plusmätpinnen på generatorns B+, minusmätpinnen på generatorns chassi (metallhölje).

Du borde kolla vart stereons pluskabel går, sedan mäter du dels vid stereon och dels i andra änden av kabeln hur spänningen beter sig när du spelar musik. smile

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Felix93 skrev:
så jag ska mäta ifrån b+ till minsupolen? eller till chassies minus?

Plusmätpinnen på generatorns B+, minusmätpinnen på generatorns chassi (metallhölje).

Du borde kolla vart stereons pluskabel går, sedan mäter du dels vid stereon och dels i andra änden av kabeln hur spänningen beter sig när du spelar musik. smile

Okej tack! smile

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
nu har jag fixat det! smile instrumenthuset det var den man ändra hur skarpt det ska lysa som var felet hitta en ny på skroten och problem solved! och stereon har jag dragit en 21mm2 kabel till problem solved där också! sweet tack för alla hjälp!!

926 Inlägg
13 juli 2012
Felix93 skrev:
nu har jag fixat det! smile instrumenthuset det var den man ändra hur skarpt det ska lysa som var felet hitta en ny på skroten och problem solved! och stereon har jag dragit en 21mm2 kabel till problem solved där också! sweet tack för alla hjälp!!

Roligt att allt funkar nu!!

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Glad amatör fotograf
729 Inlägg
13 juli 2012
Trådstartare
Saab9-3SE skrev:
Felix93 skrev:

aufan är riktigt glad! big_smile

926 Inlägg
13 juli 2012
Felix93 skrev:
Saab9-3SE skrev:
Felix93 skrev:

aufan är riktigt glad! big_smile

big_smile

Motorer utan turbo SUGER!
Mitt projekt: 850 T5 RENOVERING

Vinkelslipsgalen
687 Inlägg
14 juli 2012
Saab9-3SE skrev:
Felix93 skrev:
Saab9-3SE skrev: