Felix93 skrev:
okej, nu har jag felsökt lite jag kunde inte felsöka generatorns (hitta inget bra ställe att mäta ifrån) batteriet därmot kollade jag och det låg på runt 12 volt avstänged sen när jag satte igång bilen blev den bara 13.89 volt? kan de vara generatorn då tror?
13,89 V är inte jättedålig spänning, men den hade gärna kunnat vara någon tiondel högre. Även på tomgång bör spänningen orka hålla sig på 14 V, men där finns flera saker som påverkar (tex tomgångsvarv, antal strömförbrukare).
På generatorn är det anslutningen "B+" som du ska mäta på, sätt plusmätpinnen på B+ och minusmätpinnen på generatorns chassi.
Felix93 skrev:
kan testa att trampa på gasen lite å kolla eller?
Gör gärna så.
Felix93 skrev:
kanske också ska nämna att tändningslåset går inte automatiskt till "2:an" utan man får själv dra den lite nätt ditt annars funkar inte elen som det ska, Kan de ha med de också eller?
Där har du ju en grej som absolut kan påverka, men om den där firman kopplade stereon direkt till batteriet så ska dock inte stereon blinka så där.
Visst hade du inte satt dit något slutsteg än, det är bara själva stereon som driver högtalarna?
Kan du ha stereon igång även när tändningen är helt avslagen?
En stereo drar inte mycket ström, som AndrAAx skriver så skulle du ha problem att starta motorn ifall batteriet är så pass dåligt att det inte ens orkar driva en stereo ordentligt. När motorn är igång så laddar dessutom generatorn och med den lilla strömförbrukning som stereon har påverkas inte generatorn märkbart, den är gissningsvis på åtminstone 100 A.