Vw Golf 3 -92 1-8i. tändKnackar, går på tre cylindrar, vad har hänt?

Robbs_
3 juli 2012 · 158 Inlägg

Tjena! Har fått problem med min trogna pendlar bil, som inte längre är så trogen. hmm
Det gäller en Golf trea med 1.8 motorn, Under hela tiden jag ägt den ( halvår ) så har jag haft något smärre tändfel, bilen kan rycka lite vid lugn körning, och ibland gå lite ojämnt.
Jag kopplade upp OBD och fick felkod på tändgivaren. Beslutade mig för att försöka byta den inom den närmsta tiden.

Sen blev bilen ståendes över en månad för att den skulle lackas och jag hade problem med färg osv, så när den väl var färdig hann jag använda den i ungefär 2 veckor. Sen kom mardrömmen, det började knacka. 

Så fick hem bilen med nöd och näppe, och de var vid gaspådrag knacket kom. och de verkar som den endast går på 3 cylindrar nu.

Så nu kommer min fråga, Vad kan knacket bero på? Själv har jag tänkt lite på det och eftersom bilen inte knackar på tomgång, utan endast vid gaspådrag, så tycker jag inte det skulle vara något mekaniskt.
Utan att det är då något i tändningsväg som havererat, som gör att den endast går på 3 cylindrar, och att detta "knacket" är själva verket självantändning i en av cylindrarna, kanske rent av på den burken den inte går neutral ?

Så kom gärna med tips och förslag på vad jag ska kolla, eller bekräfta om min teori är möjlig eller om jag är helt ute och cyklar.. smile

Mvh Robert!!
Edit
Har bytt tändstift,kabel, rotor,fördelar, tändgivare, problemet kvarstår..

Senast redigerat av Robbs_ (11 november 2012)

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
Ingvarsson Ingvarsson
3 juli 2012 · 52 Inlägg
Volkswagen Golf MK2 "T5 RWD" (1989)
Robbs_
3 juli 2012 · 158 Inlägg

Reggad och testat! (;

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
__rengel__
11 november 2012 · 290 Inlägg

jag har exakt samma fel på min golf 2 gti 8v har du fått reda på vad det va? eller är det någon annan som vet?

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
Robbs_
11 november 2012 · 158 Inlägg

Hej, problemet fortfarande kvar hmm ! Har bytt allt i tändväg utom tändsspolen. Har inte tagit komp test ännu men någon sade att de kunde vara kolvringar som var slut.. Gör inget om vi livar upp denna tråden faktiskt!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
dawwe ...has left the building...
11 november 2012 · 4 474 Inlägg

1: Kolla så kamremmen sitter rätt. (märke på kamdrevet samt märke på svänghjulet - vid växellådan - finns en lucka att kika i...)
2: Kolla så tändningen står rätt i grova drag (dvs att rotorn pekar mot strecket på fördelarhuset, samtidigt som vev + kamaxel pekar mot sina respektive märken)
3: Ställ in tändningen med tändlampa. Skall vara 6 graders "för-tändning" på tomgång med pluggade vakuumslangar till fördelaren. Man kan även ställla tändningen via remskivan samt dess märke på kamremskåpan, den markeringen motsvarar just den korrekta dynamiska tändningen på tomgång.

Jag reserverar mig för ev felaktigheter i mina svar. Det åligger varje användare att kontrollera uppgifterna. Tar inget ansvar vid felaktig information.
Volvo - Bored for life MB - Old farts young tarts Audi - Always first looser
Chevrolet - No cars, just trucks BMW - Pure driving pleasure
båge montör och hobby mekaniker
11 november 2012 · 2 672 Inlägg

gör ett komptest.. låter som spikningar eftersom det kommer när motorn får arbeta..
kan vara trasig topp packning som läcker in vatten, vilket ger för högt komp, som kan ge knackningar..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
__rengel__
12 november 2012 · 290 Inlägg

okej, för detta hände när jag var ute och körde med bilen, och det hade inte knackat något innan eller gått ojämt sen bara helt plötsligt började bilen gå på 3 cylindrar och började knacka vid gas

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
båge montör och hobby mekaniker
12 november 2012 · 2 672 Inlägg

min caddy med 1,8 gjorde likadant, den topplockspackningen vart inte hel iaf.. och detta orsakade knack vid gaspådrag..

Jonas Båge
mk1.se gtiklubben.nu
Live the life you love, RIDE ON.
Volkswagen Golf GTD "Smokey Joe" (1990)
Volkswagen Caddy 1,8 16v mk1 "Lilla Blå" (1990)
__rengel__
12 november 2012 · 290 Inlägg

okej! får kolla detta då!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
__rengel__
12 november 2012 · 290 Inlägg

jag har ingen tomgång överhuvudtaget heller......

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
Robbs_
13 november 2012 · 158 Inlägg

Jag har tomgången kvar och bilen går oförskämt bra när den går på tre utan att den felande cylindern är "inkopplad".. Oljan ser bra ut och
Ingen vitrök har jag sett men har haft en brusten topppackning på en annan bil utan de vanliga. Känneteckena... Men ska snarast ta komp, och om detta är någorlunda okej så antar jag att det bara är att hå loss på tändning och kamrem..

Uppskattar era svar grymt mycket, tack!

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
__rengel__
13 november 2012 · 290 Inlägg

mitt komp va åt helvete....

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
Robbs_
13 november 2012 · 158 Inlägg

Då har jag en känsla av att jag kmr få förvänta mig samma sak, jäklar........

För att bli gammal och erfaren,
Måste man ha varit ung och dum.
__rengel__
14 november 2012 · 290 Inlägg

jag hade inget komp på 2 cylindrar, så det blev till att riva toppen och felsöka lite!

kolla gärna in mitt projekt! :) Jetta mk1 Motorbyte och uppfräschning
Volkswagen Jetta MK1 LX "fitment" (1984)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang