3067
Sök

Köra 12v elbränslepump på 6volt?

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
Halloj mer kunniga elmänniskor därute.

Jag kör med 6volt i den ena Austinbilen. Många saker kan man köra 12v, tex alla lampor fungerar utmärkt att ha 12v, de bara lyser lite svagare än om man kör med 12 volt. (Förutom strålkastarna såklart som måste vara 6v)

Jag misstänker att min soppapump är kass, eller snarare kammen som driver den. I felsökningssyfte ska jag därför testa med en billig elpump. Tyvärr kostar 6v pumpar väldigt mycket men funderingen är då hur mycket effekt en 12v pump tappar om den drivs av 6v? Motorn är extremt liten (750cc) och den behöver inte mycket.

Borde det funka, eller kommer pumpen inte att pumpa alls?

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
7 juli 2012
Ska du bara provköra med en 12v pump så kan du ju sätta dit den o sen ställa ett 12v batteri i bagaget som du kopplar den till under provkörningen.

Angående om den faktiskt skulle funka på 6v så har det nog betydelse vad det är för pump, en "ticktackpump" måste nog ha 12v och en sån som innehåller en liten elmotor skulle nog funka på 6v fast med försämrad effekt/flöde då.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Forummoderator
9 299 Inlägg
7 juli 2012
Trådstartare
henke_99 skrev:
Ska du bara provköra med en 12v pump så kan du ju sätta dit den o sen ställa ett 12v batteri i bagaget som du kopplar den till under provkörningen.

Angående om den faktiskt skulle funka på 6v så har det nog betydelse vad det är för pump, en "ticktackpump" måste nog ha 12v och en sån som innehåller en liten elmotor skulle nog funka på 6v fast med försämrad effekt/flöde då.

Tack för svar, ja det är väl oftast "tick tack" pumpar. Bara att testa om det funkar på 6v antar jag. Tanken är att om det funkar så kommer jag byta till elpump permanent då det är knepigt att riva kammen och framförallt att ersätta den.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

Offroad Racing
3 122 Inlägg
8 juli 2012
Dom drar väl inte så jättemycket ström, borde väl kanske gå att få tag på en spänningsomvandlare i värsta fall.

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Sök