Planering av inköp av nytt batteri tips tack

Tokken Team dBakuten
9 juli 2012 · 3 453 Inlägg

Tänk på att inte djupurladda optima eller bannerbatterierna.. ner under 10V ska du helst ALDRIG komma.

Räcker med en gång på dessa så går dom mer eller mindre sönder och är bara och kasta.

Så se till att alltid ha batteriet ordentligt laddat.

Har du för stort strömuttag ur batteriet sen så spelar det ingen roll om batteriet är nytt, det kommer segna
ihop rätt snabbt ändå.
Ett extrabatteri i ditt fall är inte dumt att fundera över.

Senast redigerat av Tokken (9 juli 2012)

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Davidzzon DAVEO
9 juli 2012 · 513 Inlägg

Batterirecond i Göteborg är mitt tips.

SM 2a i Super Street Nowall 2012. Personbästa 2012: 155,3db (@49hz), i Mk2an.
SM 3a i Bassrace 149.9 2012, i Mk2an.
SM 3a i Super Street 1-2, 2011. Personbästa 2011: 154,5db (@35hz), i Mk3an.
Drönirettab
9 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Tokken skrev:
Tänk på att inte djupurladda optima eller bannerbatterierna.. ner under 10V ska du helst ALDRIG komma.

Fast under 10 V i vilospänning mår egentligen inget "normalt" djupcyklingsbatteri speciellt bra av. smile

Tokken Team dBakuten
9 juli 2012 · 3 453 Inlägg

Drönirettab skrev:

Tokken skrev:
Tänk på att inte djupurladda optima eller bannerbatterierna.. ner under 10V ska du helst ALDRIG komma.

Fast under 10 V i vilospänning mår egentligen inget "normalt" djupcyklingsbatteri speciellt bra av. smile

Precis.. men jag nämnde de jag har mest erfarenhet av, men många tror att optimas batterier är gjorda för
att klara det, vilket dom inte är på långa vägar.

Det är bra batterier men dom är inte speciella på långa vägar.

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!
Drönirettab
9 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Jag har inte gjort tester på Optimas gula batterier så där får jag väl utgå ifrån vad andra har kommit fram till.

Just såna där "skadliga" urladdningar, dvs under 10,5 V (100% DOD), brukar ju inte finnas specade så vitt jag vet. Det normala är att man bryter vid 10,5 V när man anger batteriernas djupcyklingstålighet och där ska Optima YT enligt dem själva tåla 350 st urladdningscykler.

Banner är vad jag förstår inte lika cyklingståligt som tex Optima YT, men det finns för lite detaljerad information på Banners hemsida tycker jag.

Jag tycker också att Optima är bra, men som sagt är de inte så väldigt "speciella" längre eftersom flera märken har hunnit ikapp och även förbi. smile

Greatsnyggo saabtok
9 juli 2012 · 1 306 Inlägg

har ju även http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … eri-80700/ som ska vara bra har ja hört men ej testat, men funderade på de

SAAB= Se Andras Avundsjuka Blickar
Saab 9000 cse "Vinterpulkan" (1997)
bjornebrygg
10 juli 2012 · 253 Inlägg

Ja nu har jag köpte å satt i ett nytt batteri för jag trodde det var fel på det efter ja har generator vin i en högtalare. batteriet ät "8år. Men icke skiten kvarstår. Alla jordpunkter har ja kollat igenom. även testa att köra direkt på batteriet spolen. monoblocket får jag inte störning på. bara det 4 -kanaliga har även testat att annat 4 kanaligt jag har ingen skillnad. generatorn laddar som den ska inga fel där! har även testat 2 st HU samma där så singal jorden borde vara nice ! Lågnivå ligger på högersidan med remote och högtalarkabel strömmen är bak där också batteriet sitter. har även testa att dra en lågnivå i mitten där ingen strömkabel stör ingen skillnad.

har 35 kvadrat jord/ström till mono och 25/25 till 4 kanaliga.

så vad kan ja ha missat? smile

drygt det här

spl dynamic 1500.1
dls DLS X-A40
gps pro gp 1222

premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
10 juli 2012 · 779 Inlägg

Testa en jordisolator på RCA-kabeln kanske?



.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

jorda rca på stereon?

bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

testade att köra en iphonen på det 4 kanaliga med bilen igång inget vin alls då .. ska man testa att jorda bak i bilen där jag jordar steget jordar allt på ett ställe singeljorden bör bara hel efter den andra HU låter likadant och inte den också är paj !

Drönirettab
11 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Hur många lågnivkablar har du?
Är det en separat kabel från stereon till varje steg?

Senast redigerat av Drönirettab (11 juli 2012)

bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

2 st 1 till mono å 1 till 4 kanaligt ysplit  har även testat att köra dubbla bara för att testa tongue sur jag blir snart skiter ja i detta lägger detta i skrubben ! tongue fungerar aldrig =P

Drönirettab
11 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Testa att koppla in den lågnivåkabel som går till monosteget istället och hör om det fortfarande är vinande ljud. smile

Är det bara från en högtalare det viner, är det inte från alla högtalare på det steget?

bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

det har jag gjort ! och det viner och viner bilstereon går på bilen org ström/jord från iso ! det har ju fungerat klockrent i mina andra bilar.. kanske man ska ha jorden på samma ställe som steget men då blir jord kabeln lång :p

1 högtalare i hatthyllan å byter jag ställe på lågnivå kablarna låter en högtalare fram ist tongue

Senast redigerat av bjornebrygg (11 juli 2012)

Drönirettab
11 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Om du kör utan Y-split och alltså bara utnyttjar två kanaler åt gången, viner det då också?

bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

ska testa sec

bjornebrygg
11 juli 2012 · 253 Inlägg

nu nu låter det ännu värre på både men inte från iphonen ! kan utslutat att stegen är bra iaf nå lurt med stereon endå kanske men inte vet jag !

premonitioner SOUL FIRE ENTERTAINMENT
12 juli 2012 · 779 Inlägg
Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU
Volvo V40 T4 "Blueberry Yum Yum" (2001)
Volvo V40 2.0T "SOUL FIRE EDITION" (2004)
bjornebrygg
12 juli 2012 · 253 Inlägg

jag har testat båda HU på en externa batteri utanför bilen funkar klockrent och när bilen är avstängt låter det inget så singeljorden borde vara okey?

bjornebrygg
12 juli 2012 · 253 Inlägg

testa stereon igen nu låter det riktigt illa kommer inte ens musik ur den nu i bilen så ringde å fråga om jag skulle skicka den på service ! men sen testade jag även stereon nu på extern batteri utanför bilen innan jag skulle skicka den på service och då låter det ju klockrent 1 st slutsteg å stereon på en batteri inga missljud på lågnivå?

måste väl endå vara nå skit i bilen? stereon borde väl vara okey ?

om singeljord är paj borde man få missljud på ett exterm batteri med?

nu äre fan illa tongue


frågan är om jag ska dra nya ström kablar till stereon å jordkabel bak till steget jord . och skita i orginal kablarna som org steron har suttit i skadar inte att testa !

lägga jorden från stereo och båda steget direkt på minus spolen får då har alla 3 samma jord borde funka

Senast redigerat av bjornebrygg (12 juli 2012)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang