Planering av inköp av nytt batteri tips tack

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

Hej är ute efter nytt batteri efter mitt börja blir dåligt anläggning spelade bra i början med nu börjar ja tappa ström märkte det igår. så koppla ur allt tills nytt batteri är i .

det är en volvo s60 -04 60 ah volvo batteri troligt från när den var ny tyvärr så det lär vara tokslut 2004 har haft bilen i 3 år och killen som köpte den ny innan hade heller inte bytt så . 8 år gammalt. tongue

anläggning

Kenwood KDC-BT92SD HU
slutsteg 2 dls 4 kanaligt 4*150 watt aväkrat 50 amp
som jag dricker dls 8" hatthylla
och dls 6.5 kit 3 ways i fram dörrar 
slutsteg 2 slutsteg 1 spl dynamic spl 1500.1
driver ja 2 st gaspro gp 1222

batteriet funkar bra till en början men blev sämre och sämre ska köpa en riktigt bra batteri som klara djupaurladdning samt funger som startbatteri

Har kikat på optima yellowtop och dom  blåa
samt banner och exider

har ni några rek till mig?

/erik

M_icke_
8 juli 2012 · 3 466 Inlägg

bjornebrygg skrev:
Hej är ute efter nytt batteri efter mitt börja blir dåligt anläggning spelade bra i början med nu börjar ja tappa ström märkte det igår. så koppla ur allt tills nytt batteri är i .

det är en volvo s60 -04 60 ah volvo batteri troligt från när den var ny tyvärr så det lär vara tokslut 2004 har haft bilen i 3 år och killen som köpte den ny innan hade heller inte bytt så . 8 år gammalt. tongue

anläggning

Kenwood KDC-BT92SD HU
slutsteg 2 dls 4 kanaligt 4*150 watt aväkrat 50 amp
som jag dricker dls 8" hatthylla
och dls 6.5 kit 3 ways i fram dörrar 
slutsteg 2 slutsteg 1 spl dynamic spl 1500.1
driver ja 2 st gaspro gp 1222

batteriet funkar bra till en början men blev sämre och sämre ska köpa en riktigt bra batteri som klara djupaurladdning samt funger som startbatteri

Har kikat på optima yellowtop och dom  blåa
samt banner och exider

har ni några rek till mig?

/erik

Jag kör på Hollywood Energetics - batterier. Kanske inte dom billigaste man kan hitta men ruggigt bra.

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

fungerart även som startbatteri?

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

Mätte nyss lite till spelar volym 10 på stereob runt 11.8 volt sen sjunker det bara destor högre ja spelar så tokslut är då batteriet.

M_icke_
8 juli 2012 · 3 466 Inlägg

bjornebrygg skrev:
fungerart även som startbatteri?

Självklart....!

"Den som ingen turbo har, han får åka utan bar"
bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

okey tack!

micke7406
8 juli 2012 · 1 400 Inlägg

kör med Fullriver. Ruggigt bra batterier.

http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318630

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

Optíma Yellow top DC 5,5 2340 annars tror ja hade klara mig på ett sådant !

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

några gånger bättre än volvo org :d

Drönirettab
8 juli 2012 · 21 761 Inlägg

DC 5.5 är kraftigt och får du tag på ett nytt sånt för 2340:- så är det väl bara att slå till, Optima tillhör ju inte de billiga batterimärkena. smile

Nu vet jag inte riktigt hur batteriet sitter på S60, men kolla först så att batteriet får plats ur höjdsynpunkt. Är ganska högt.

Senast redigerat av Drönirettab (8 juli 2012)

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

det sitter ju bak och jag kan sätta in redigt långt men hur högt vettefan ska ta ur allt imorgon och mäta så jag vet vilket som passar min bil bäst ! nu vill ja ha tillbaka min ström ! big_smile

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

det kostar 3k men betalar bara 2.3 ej momsen! vad finns det för andra batterier? 2000-3000kr?
för mina behov som jag har beskrivit?

80 ah lär man klara sig på och fungera som startbatteri!

Senast redigerat av bjornebrygg (8 juli 2012)

Drönirettab
8 juli 2012 · 21 761 Inlägg

För 2000-3000:- får du tag på ett gäng olika batterier som har hög kapacitet och bra startkraft, även "vanliga" batterier ger bra med ström när man kommer upp i 80-100 Ah. smile

Exempel på "icke AGM" som även tål en del djupurladdningar är Tudor High Tech, Exide Premium är samma batteri med annat namn.

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

fulldriver från dbakuten ligger på 3k ser bra ut http://www.dbakuten.se/detail-item_id-318630
svårt val finns så mkt man vill ju ha så mkt för pengar som möjligt ! tongue

Drönirettab
8 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Ja, det batteriet verkar rejält. En sak man får komma ihåg är att generatorn med tillhörande kablage måste fungera utan bekymmer, utnyttjar du slutstegen fullt ut så drar det mer ström än vad generatorn orkar ge och då gäller det att allting är i toppskick för att minimera förluster.

Kör du relativt korta sträckor och samtidigt spelar musik på hög volym så kan du även behöva göra underhållsladdning emellanåt. smile

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

Jag spelar bara normalt med mitt system och ska inte tävla så jag tycker att ett starkt batteri borde gå bra . systemet fungerade iaf några veckor jättre bra sen har det blivit sämre å sämre tills jag kom på att batteriet är från 2004 aldrig bytt sen bilen var ny .. Jag är andra ägaren !

Kenwood KDC-BT92SD HU
slutsteg 2 dls 4 kanaligt 4*150 watt aväkrat 50 amp
som jag dricker dls 8" hatthylla
och dls 6.5 kit 3 ways i fram dörrar
slutsteg 2 slutsteg 1 spl dynamic spl 1500.1
driver ja 2 st gaspro gp 1222 800rms kopplat i 1 ohm!

Senast redigerat av bjornebrygg (8 juli 2012)

Drönirettab
8 juli 2012 · 21 761 Inlägg

Just med tanke på att sakerna fungerade bra från början kan faktiskt indikera att batteriet inte har fått tillräcklig laddning från generatorn av en eller annan anledning, värt att tänka på. Fast jag håller dock med om att ett 8 år gammalt batteri troligen har blivit slitet och då skadar det inte att byta ut det oavsett bra laddning eller inte, absolut. smile

När du har bytt batteri så föreslår jag att du även kontrollmäter laddspänningen på batteripolerna med anläggningen igång på den volym du brukar ha.

bjornebrygg
8 juli 2012 · 253 Inlägg

Jag har haft det inkopplat 3 veckor men inte spelat mycket om jag säger så jag tror endå att batteriet var så pass gammal sen fick det massa mera elektronik på det och sedan slits ner mer och mer så tror jag iaf ! tongue

bjornebrygg
9 juli 2012 · 253 Inlägg

nu har jag kollat några som jag tror skulle passa mig

banner runningbull 92 ah 2890 kr på blekinge.
optima yellowtop 75 ah   2990
Exide Premium 77ah 1200kr
fulldriver                 3000kr


nu äre bara att välja finns säkert massa mer tongue vilket är mest prisvärt mellan banner å optima?

Senast redigerat av bjornebrygg (9 juli 2012)

micke7406
9 juli 2012 · 1 400 Inlägg

bjornebrygg skrev:
nu har jag kollat några som jag tror skulle passa mig

banner runningbull 92 ah 2890 kr på blekinge.
optima yellowtop 75 ah   2990
Exide Premium 77ah 1200kr
fulldriver                 3000kr


nu äre bara att välja finns säkert massa mer tongue vilket är mest prisvärt mellan banner å optima?

Har använt samtliga batterier förutom Exide och vill påstå att Fullriver (HC100) är det mest prisvärda.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang