Blir man bötfälld för dieselsot?

Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

Tjabba tjena! Kom o tänka på en lustig fråga här. Va får man för konsekvenser av konstapeln i blått om man kör diesel utan partikelfilter och sotar lite för mkt?

Mvh den nyfikne!

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Mazda rx-7 FD3S "White Trash Beauty" (1996)
Nissan s14 "LSR Twin Turbo" (1996)
Audi RS6 (2009)
Works Huh? (`´,)
9 juli 2012 · 518 Inlägg

kör lastbil utan filter... Svar nej du kan inte bli dömd för sotande då skulle 90% av de utländska äldre dieselbilarna få böter...

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Volvo V70 "GLT" (2000)
Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

Works skrev:
kör lastbil utan filter... Svar nej du kan inte bli dömd för sotande då skulle 90% av de utländska äldre dieselbilarna få böter...

Så man kan brumma om farbror blå utan några som helst tankar om att bli bötfälld?

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Works Huh? (`´,)
9 juli 2012 · 518 Inlägg

Ja men du bör väl inte göra som många volvo 745 diesel där dom ställer upp soppa n så dom bolmar svartrök i mängder men utan filter ska du klara dig.

Förr i tiden uppfattades förekomsten av brinnande bävrar som ett tecken på att något väldigt skumt var på gång.
Volvo V70 "GLT" (2000)
Nissan Skyline "R34 GT-R" (2000)
Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

Works skrev:
Ja men du bör väl inte göra som många volvo 745 diesel där dom ställer upp soppa n så dom bolmar svartrök i mängder men utan filter ska du klara dig.

Kan fan inte dieselbilar! jasså ere det dom gör? big_smile de e ju skit schysst wink

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
G-sson
9 juli 2012 · 612 Inlägg

Dom bör kunna ge dig ombesiktning eftersom bilen inte är försedd med grejer den måste ha.

MrEricsson Ratthållare PÅ Elite Nivå
9 juli 2012 · 5 650 Inlägg

skulle tro att de är ombes som gäller för fuckade avgasvärden.
går säkert och få böter för de med vid upprepade tillfällen som allt annat.

Volvo 142 "De Luxe" (1974)
Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

Jo de känns ju lite så :p

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
9 juli 2012 · 6 170 Inlägg

Att köra med borttaget PF på en diesel måste väl ändå vara samma som att köra utan kat på en bensinare ??

Dvs grovt miljöbrott och skyhöga böter ?

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Vitamin
9 juli 2012 · 719 Inlägg

TBOC_Razor skrev:
Att köra med borttaget PF på en diesel måste väl ändå vara samma som att köra utan kat på en bensinare ??

Dvs grovt miljöbrott och skyhöga böter ?

Det är bara en myt att man får skyhöga böter om man kör utan kat

Timjoh
9 juli 2012 · 453 Inlägg

Man borde bli bötfälld, för det är för jävligt och så jävla tattigt!

ImprezaGC8
9 juli 2012 · 373 Inlägg

Timjoh skrev:
Man borde bli bötfälld, för det är för jävligt och så jävla tattigt!

Inkludera att både bil och körkort borde omhändertas, endast för att såna som trycker det är ballt inte borde ha rätt att köra bil.

alain www.bimmerpower.org
9 juli 2012 · 3 995 Inlägg

Polisen kan stoppa dig och kolla dina partikelfilter
Lite upplysning.
Idag finns även lagstiftning kring miljökvalitetsnormer som ger extra lyftkraft åt miljözonsreglerna.
Den gamla definitionen av att miljözon får tillämpas i särskilt miljökänsligt område
har därför kompletterats med skrivning om områden som är utsatta för buller och avgaser
där det finns risk att miljökvalitetsnormerna överskrids.
2007 kom ett nytt, idag gällande, regelverk. Från och med 1 januari kan enskilda kommuner
besluta om de vill införa miljözoner, men inte vilka regler som ska gälla i zonen. Alla kommuner
som inför miljözon lyder under miljözonsreglerna som finns i Trafikförordningen
1998:1276.
Efterlevnadskontroller sköts av polisen. Straffet för olovlig körning inom miljözonen är böter
på 1 000 kr. I vissa fall har fordonet bogserats ut ur miljözonen. Det är förarens ansvar att
se till att fordonet uppfyller kraven och föraren är personligt ansvarig för detta. Krävs bogsering
får föraren stå för kostnaden. Efterlevnaden i storstäderna har varierat något under
åren, men i stort ligger den på 90-95 % (webbartikel om efterlevnaden i Göteborgs miljözon,
2009). I Malmö var regelefterlevnaden 2006 ca 84 % vilket har förklarats med brist på regelbundna
kontroller (Miljözonen i Helsingborg, 2007).

varje beröring av bromspedalen är första tecken av rädsla!!!
För BMW entusiaster www.bimmerpower.org
BMW X5 4.4i (2006)
BMW 530i (2003)
Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

alain skrev:
Polisen kan stoppa dig och kolla dina partikelfilter
Lite upplysning.
Idag finns även lagstiftning kring miljökvalitetsnormer som ger extra lyftkraft åt miljözonsreglerna.
Den gamla definitionen av att miljözon får tillämpas i särskilt miljökänsligt område
har därför kompletterats med skrivning om områden som är utsatta för buller och avgaser
där det finns risk att miljökvalitetsnormerna överskrids.
2007 kom ett nytt, idag gällande, regelverk. Från och med 1 januari kan enskilda kommuner
besluta om de vill införa miljözoner, men inte vilka regler som ska gälla i zonen. Alla kommuner
som inför miljözon lyder under miljözonsreglerna som finns i Trafikförordningen
1998:1276.
Efterlevnadskontroller sköts av polisen. Straffet för olovlig körning inom miljözonen är böter
på 1 000 kr. I vissa fall har fordonet bogserats ut ur miljözonen. Det är förarens ansvar att
se till att fordonet uppfyller kraven och föraren är personligt ansvarig för detta. Krävs bogsering
får föraren stå för kostnaden. Efterlevnaden i storstäderna har varierat något under
åren, men i stort ligger den på 90-95 % (webbartikel om efterlevnaden i Göteborgs miljözon,
2009). I Malmö var regelefterlevnaden 2006 ca 84 % vilket har förklarats med brist på regelbundna
kontroller (Miljözonen i Helsingborg, 2007).

Läste typ halva första meningen men tror jag förstår att det är olagligt big_smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
offfroad Män med stil kör dieselbil
9 juli 2012 · 595 Inlägg

am läs innan du postar en ny tråd

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=249256

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Navkapsel
9 juli 2012 · 4 637 Inlägg

Works skrev:
Ja men du bör väl inte göra som många volvo 745 diesel där dom ställer upp soppa n så dom bolmar svartrök i mängder men utan filter ska du klara dig.

Hatar att hamna bakom sådana, man får ju fasen ont i halsen trots stängda rutor. De borde sätta en dekal på bakrutan med texten traktorbränsle istället så syns det att de har en dieselbil ändå...

Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

De e väl de e som de roliga? Alla som hatar så jäkla mkt, de e fan det bästa som finns big_smile

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
9 juli 2012 · 14 066 Inlägg

Va fan! Varför ska man ställa på en diesel bara för att den ska ryka svart i onödan? Jag undrar om jag kan få ett enda vettigt svar på detta!

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Dummle
9 juli 2012 · 649 Inlägg

Vettemannen skrev:
Va fan! Varför ska man ställa på en diesel bara för att den ska ryka svart i onödan? Jag undrar om jag kan få ett enda vettigt svar på detta!

/Benny

Jadu, undrar jag också. har aldrig testat men funderar på att prova på nån gång. Som sagt, jag skulle mest göra det för att det är kul när folk hatar för att jävlas lite grann wink Sen måste man ju lessna på det efter ett tag. Men men !

Stolt arrangör av Stockholms största bilträffar!
offfroad Män med stil kör dieselbil
9 juli 2012 · 595 Inlägg

Vettemannen skrev:
Va fan! Varför ska man ställa på en diesel bara för att den ska ryka svart i onödan? Jag undrar om jag kan få ett enda vettigt svar på detta!

/Benny

mer bränsle mer kraft ( speciellt vid överladdade dieselbilar, )

och det som inte brinner upp vid förbränning skapar massor av rök som får fart på turbon

Har en egen cnc-fräs, arbetar med mdf, trä, aluminium-(experimentellt) för tillfället , behöver du något utfräst så är det bara att pm'a
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang