4427
Sök

Boom Box / Festivallåda

1 Inlägg
12 juli 2012
Trådstartare
Hej på er!
Jag håller på att bygga mig en så kallad boom box. Det är alltså en musikanläggning som jag kan ta med mig vart som helst, som jag driver med 2 stycken frititdsbatterier.

Då det egentligen inte sitter på ett fordon så kanske det inte hör hemma här utan mer i off topic men jag tror ni kan hjäpa mig med mina frågor mer. smile

Jag hade tänkt mig att ha 2 lådor. En för ljud och en för batterier.

Jag har 2 st 10" bas av märket "Magnat AD 250" och st 6,5" Koaxial av märket "DLS 426"

1 Slutsteg av märket "Magnat edition four" och en spelare av märket "Kenwood"

Jag vet hur jag ska koppla allting och jag vet på ett ungefär hur jag ska räkna ut lådvolymen. Det enda jag har problem med är placeringen av allting.

Borde jag ha alla mina högtalare i separata kammare eller borde jag ha 2 kammare åt mina 10" och en gemensam åt mina 6,5"? Eller kan jag ha alla 4 i samma?

Om jag ska ha alla i samma, borde jag då ha 2st basreflexer?

En kille jag snackade med på AVD i Sundsvall sa att jag inte borde ha slutsteget i samma låda som basen. Gör det samma skada om jag har slutsteget i en annan kammare?

Om jag nu måste montera slutsteg och spelare i samma låda som batterierna, tror ni dom kan ta skada av eventuella gaser från fritidsbatterierna?

Tack på förhand!

Har ni frågor eller åsikter om något specifikt eller hela mitt inlägg så är ni välkomna att fråga. smile

Sök