2401
Sök

Zachry R1500D eller SPL Dynamics ICE 800.1 ?

Amatör
155 Inlägg
13 juli 2012
evilaudio skrev:
att ni ens orkar "tjaffsa" ...

+1

Projekttråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=257352
Jag är ju inte dum egentligen, jag har bara otur när jag tänker :P

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
13 juli 2012
Det handlar inte om att tjafsa. Jag tycker det är illa när någon säger att en produkt är bättre än en annan när den kostar mer trots att de är identiska. Det är bokstavligen att blåsa folk.

1 435 Inlägg
13 juli 2012
ExtraKim skrev:
M_icke_ skrev:
ExtraKim skrev:
SoundMagus 3500 steg ska ju lämna 3500wrms, (samma som Zachry lämnade när det fanns). SPL 3200Wrms.
Så om det nu är exakt samma steg alla tre så är:
1. SPL korkade som spec sina steg lägre.
2. SoundMagus / Zachry oseriöst spec.

Om det nu är så att SPL inte är korkade och SoundMagus / Zachry inte är oseriöst spec, så återstår:
3. Det är inte samma innehåll. Vilket även det faktum att SPL stegen höll och Zachry stegen brann, är ett tecken på...

Så du baserar alltså att 1500 steget skulle skilja trots en identisk spec enbart på de faktum, att 3500steget har olika spec?

Kan mycket väl vara så att soundmagus/Spl lärde sig av tabben med zachrys 3500steg och helt enkelt sänkte effekten på dessa steg för att göra dom hållbarare?

M_icke: Hur gör man när man sänker effekten? Byter komponenter eller talar man bara om för steget att: "Hönni grabbar ni ska numer bara lämna 3200Wrms och inte 3500Wrms!" ?

Om man nu kan ha olika komponenter i ena modellen är det då helt omöjligt att man har det även i de andra?
Hur vida 1500-stegen är samma eller ej, det VET varken du eller jag.

Alpinabiturbo skrev:
Problemet med Zachry R3500D var att kretskortet inte hade tillräckligt stöd så det flexade för mycket tills det gick sönder med resultatet att det brann.  Löser man det eller undviker att steget utsätts för vibrationer så håller dem, Rikard har sex i sin astro och de fungerar fint.

I SPL Dynamics variant verkar inte samma bekymmer finnas smile

Zachry R1500D och SPL.ice 1500 tvivlar jag på att det är någon större skillnad. R1500 vet jag att det är låg RMA på.

Även Rikard har haft problem med sina.... Han har eldat 1/3 av sina steg plus att han har haft lågnivåproblem. Men man kanske får räkna med lite svinn? De var ju trots allt billiga att köpa in wink Okej om det är 1 av 100 steg som går sönder, men 1 av 3 är lite väl mycket om du frågar mig.
http://www.bilstereoforum.se/showthread … achry+3500

Jo men ja skrev att de har funkat fint i Astron Kim smile

16 197 Inlägg
13 juli 2012
Nitromast skrev:
Det handlar inte om att tjafsa. Jag tycker det är illa när någon säger att en produkt är bättre än en annan när den kostar mer trots att de är identiska. Det är bokstavligen att blåsa folk.

den dagen de bevisats att de är EXAKT samma saker innanför skalet på dom stegen så kan vi prata om saken..

sen fattar jag inte att ALLT folk verkar bry sig om är hur mycke effekt ett steg lämnar...

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Team dBakuten
3 453 Inlägg
14 juli 2012
evilaudio skrev:
sen fattar jag inte att ALLT folk verkar bry sig om är hur mycke effekt ett steg lämnar...

TACK!! Bästa inlägget so far..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
14 juli 2012
Tokken skrev:
evilaudio skrev:

TACK!! Bästa inlägget so far..

Verkligen, så informativt och briljant! smile
Även om det inte har med något över huvudtaget att göra med trådan innan..

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
14 juli 2012
Nitromast skrev:

Vi kan ta upp FLER exempel för att jämföra....

Mutant Acsenssion.
Carpower Syntex.
Tec SQ

Där har du TRE exempel på steg som delar bas men har olika komponenter i sig......
Basen på dessa kommer för övrigt från Cliff Desings....och det är ngr fler steg som använder den och alla har ngn skillnad i komponenterna i sig även om kretskortet är likadant.

Med detta i åtanke så tycker jag att du KAN kolla upp och jämföra stegen fullt ut, dvs kolla upp att dt tverkligen är likadana komponenter i dessa steg...är det det, ja då slipper man en massa tjöt......är det INTE det.....samma sak där....

Bara mina 2 ören....
Senast redigerat av Lonefox (14 juli 2012)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Sök