Kommer det bli märkbar skillnad mellan dessa däck & fälgar?

PatteBoy
13 juli 2012 · 55 Inlägg

Tjosan

På min Audi A4 B6 Avant så sitter det just nu 17" fälgar med 225/45 däck på. Bilen är ganska stötig och spårig, det ledar upp varenda litet spår i vägen och följer detta men så är det ju med sånna hjul. Tänkte köpa en ny uppsättning, 16" 205/55 istället. Tror ni det kommer bli stor skillnad?

När man söker på olika hemsidor, typ däckia, så står det att jag kan ha upp till 55mm i profil, stämmer det eller kan jag montera på ett par 16" 205/60 elr till och med 65 på min Audi?

/Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
Sarge
13 juli 2012 · 2 337 Inlägg

205/55-16 stämmer bäst överens med rullomkretsen på dina nuvarande. 205/60-16 diffar inte alltför mycket, så det funkar nog också. 65-profil är 6.1% större och då börjar det väl bli lite skillnad på vad hastighetsmätaren visar kontra hur fort det faktiskt går. Förut fick det max skilja +/- 5% i rullomkrets enligt lag, men den är omskriven sen ett par år tillbaka utan konkreta värden (det ska inte skilja för mycket). Men 5% är väl en bra riktlinje.

Alltså, 55 eller 60-profil är att rekommendera på 16-tummare som är 205mm breda. Sen måste du ha plats i hjulhusen också, men hur tight det är där får du kolla själv smile

PatteBoy
13 juli 2012 · 55 Inlägg

Sarge skrev:
205/55-16 stämmer bäst överens med rullomkretsen på dina nuvarande. 205/60-16 diffar inte alltför mycket, så det funkar nog också. 65-profil är 6.1% större och då börjar det väl bli lite skillnad på vad hastighetsmätaren visar kontra hur fort det faktiskt går. Förut fick det max skilja +/- 5% i rullomkrets enligt lag, men den är omskriven sen ett par år tillbaka utan konkreta värden (det ska inte skilja för mycket). Men 5% är väl en bra riktlinje.

Alltså, 55 eller 60-profil är att rekommendera på 16-tummare som är 205mm breda. Sen måste du ha plats i hjulhusen också, men hur tight det är där får du kolla själv smile

Tack för ditt svar Sarge! Intressant det där med hastigheten på mätaren kontra hur fort det faktiskt går i verkligheten, hade jag inte tänkt på tidigare att även det ändras. Vet att det mätaren på bilen alltid visar en för långsam hastighet så jag litar mera på min fartkameravarnare och gps:ens hastighet smile

Nå väl, angående plats i hjulhuset så gjorde jag en liten kort beräkning, om vi börjar med mina 17" fälgar som sitter på nu: 17"x2.54 (en tum är 2.54cm)+4.5 (45mm profil)= 47.68. Det betyder alltså att mina nuvarande hjul är 47,7 cm i diameter. Om man gör samma nördräkning fast på 16" med 60 profil så blir resultatet: 16x2.54+6.0=46.64, alltså 46,6 cm i diameter.

Mina nya hjul kommer vara 1,1cm kortare i diameter, jag skulle tillåmed kunna ha 65 profil och dom skulle ändå vara 6mm kortare i diameter. Det betyder alltså att dessa hjul som sitter på min bil just nu gör så att mätaren visar rätt mycket fel?

//Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
groze
13 juli 2012 · 564 Inlägg

Profilen på däck anges i procent, inte i mm. 225/45-däck är alltså 225mm breda, och däckprofilen är 45% av 225mm.

Med andra ord har ett 255/45-däck högre profil än ett 225/45-däck.

Nu var inte det svar på din fråga, jag ville bara klargöra vad siffrorna står för.

Ett smalare däck med högre profil och mindre fälg ger bättre rullkomfort men kan eventuellt försämra vägegenskaperna något.

Richtenb
13 juli 2012 · 1 365 Inlägg

Att tänka på är att bilen blir sladdrigare på vägen med hög profil. Inte så att de spårar men mindre direkt sryrrespons och troligen känslig mot vinddrag. Personligen hade jag nog hålltmig till 17 om bilen var utrustad med detta från fabrik. Sen hade jag köpt smalare däck samt något högre profil om möjligt. Men gillar du vinterdäck känslan i motorvägshastighet så passar nog 16 perfekt.

Pontiac GTO "Indiansläden" (2006)
PatteBoy
13 juli 2012 · 55 Inlägg

Hur menar du med sladdrigare? Dessa hjul jag har nu på 17" 225/45 är ganska stötiga men extremt spåriga! Så fort jag kör på en väg där det finns det minsta lilla spår så måste jag verkligen greppa tag i ratten med båda händerna, annars sticker bilen iväg. Därför vill jag ha däck som är lite smalare och med bättre komfort så att det inte går så himla spårigt.

//Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
steifan DR!FTT3KN!K3R
13 juli 2012 · 10 427 Inlägg

Kan hända att du har ett lite sportigare däck monterat på bilen också. När det gäller 17" så brukar däcktillverkarna ha lite mer "komfortdäck" och "sportdäck" i vanliga storlekar. Kanske lönt att prova något som inte är ett "sportdäck" och kanske minska till lägsta möjliga hastighetsklassning för din bil.

Vad har du för däck nu ?

Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
PatteBoy
13 juli 2012 · 55 Inlägg

Tror mina nuvarande heter Pirelli Zero 225/45 17R 91w, dessa tror jag >  http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet/pzero.htm

//Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
groze
14 juli 2012 · 564 Inlägg

En felaktig hjulinställning kan göra att det spårar extra mycket. 225 är egentligen inte speciellt brett.

Volvator Däckmontör
14 juli 2012 · 88 Inlägg

Gör en Hjulinställning till att börja med.
kolla om du har kantiga däck. typ att slitbanan är platt och sidorna är raka. om du hänger med. däcket ska helst va rundat lite från slitbanan till sidan. Pirelli har en tendens att vara rakare där. mer stabila, men mer spårkänsliga.
Så ett däck med mer rundning mot sidan på däcket från slitbanan så får du ett däck som inte följer alla spår lika mycket, fast troligast är nog att hjulvinklarna står lite fel, behöver inte va mer än 0,2-0,6mm för att det ska bråka mycket på vägen.


//Fredrik.

Senast redigerat av Volvator (14 juli 2012)

racer-putte
14 juli 2012 · 6 558 Inlägg

har lika bil själv ja   .. å åker med 225/40/18  å det går hur bra som helst  sen att bilen blev 100ggr snyggare me 18tum ..e jue ingen nackdel heller  .. så håller med ovanstående  kolla hjul inställningen smile

www.avd.se hollywood energetic eXcursion u-Dimension
kannebanne
14 juli 2012 · 2 046 Inlägg

Kan säga att min S6a gick som en påse nötter utan inställning. Nu kan jag svänga med lillfingern, ja den är verkligen lätt. Innan va den stenhård.

Mattias_Vejdeland: Vet du överhuvudtaget vad dyslexi är????
Stoner_fuzz: Efter en kväll på garaget vet alla vad dyslexi är.
steifan DR!FTT3KN!K3R
14 juli 2012 · 10 427 Inlägg

PatteBoy skrev:
Tror mina nuvarande heter Pirelli Zero 225/45 17R 91w, dessa tror jag >  http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet/pzero.htm

//Mvh Patrik

Okej, men Pzero ska väl vara deras lite sportigare däck så man får nog lite o-komfort på köpet.

Är bilen sänkt osv ?

BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
Lurken_85
14 juli 2012 · 832 Inlägg

racer-putte skrev:
har lika bil själv ja   .. å åker med 225/40/18  å det går hur bra som helst  sen att bilen blev 100ggr snyggare me 18tum ..e jue ingen nackdel heller  .. så håller med ovanstående  kolla hjul inställningen smile

Kör oxå på 225/40/18 och jag kan inte påstå att jag märker någon större skillnad i spårkänslighet och komfort mot mina vinterdäck som är 205/55/16. Så jag säger som övriga gör en hjulinställning.

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"
PatteBoy
15 juli 2012 · 55 Inlägg

steifan skrev:

PatteBoy skrev:
Tror mina nuvarande heter Pirelli Zero 225/45 17R 91w, dessa tror jag >  http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet/pzero.htm

//Mvh Patrik

Okej, men Pzero ska väl vara deras lite sportigare däck så man får nog lite o-komfort på köpet.

Är bilen sänkt osv ?

nja alltså denna bil är ju sänkt från fabrik 2cm i och med sportchassit, så klart den är ju lite stötigare pga det, men så här spårig som den är nu tror jag inte den ska vara, körde grusväg nu ut till landstället och det är nästan så att bilen kör mig än tvärt om, jäklar var den sticker iväg ibland! Men jag ska byta fälgar ändå för tidigare ägare har kantstött dem så på höger sida är dom inte så fina längre.

Nu träder mattenörden in igen, mina nuvarande fägar: 17x2.54=43.18 (cm) + 225x0.45=101.25 (mm) = 53.305, alltså är mina nuvarande hjul 53,3cm breda. Någon bilnisse som jag träffade rekomenderade 16" 215/60 för ökad komfort och det borde också passa > 16x2.54=40.64 (cm) + 215x0.60=129 (mm) = 53,54, alltså skulle dessa hjul då bli 53,5cm breda så det skulle ju få plats utan problem!

Men hur gör man denna hjulinställning? Åker man till en däckverkstad då eller måste man åka till en riktig bilverkstad?

//Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
steifan DR!FTT3KN!K3R
15 juli 2012 · 10 427 Inlägg

PatteBoy skrev:

steifan skrev:

PatteBoy skrev:
Tror mina nuvarande heter Pirelli Zero 225/45 17R 91w, dessa tror jag >  http://www.pirelli.com/tyre/se/sv/car/sheet/pzero.htm

//Mvh Patrik

Okej, men Pzero ska väl vara deras lite sportigare däck så man får nog lite o-komfort på köpet.

Är bilen sänkt osv ?

nja alltså denna bil är ju sänkt från fabrik 2cm i och med sportchassit, så klart den är ju lite stötigare pga det, men så här spårig som den är nu tror jag inte den ska vara, körde grusväg nu ut till landstället och det är nästan så att bilen kör mig än tvärt om, jäklar var den sticker iväg ibland! Men jag ska byta fälgar ändå för tidigare ägare har kantstött dem så på höger sida är dom inte så fina längre.

Nu träder mattenörden in igen, mina nuvarande fägar: 17x2.54=43.18 (cm) + 225x0.45=101.25 (mm) = 53.305, alltså är mina nuvarande hjul 53,3cm breda. Någon bilnisse som jag träffade rekomenderade 16" 215/60 för ökad komfort och det borde också passa > 16x2.54=40.64 (cm) + 215x0.60=129 (mm) = 53,54, alltså skulle dessa hjul då bli 53,5cm breda så det skulle ju få plats utan problem!

Men hur gör man denna hjulinställning? Åker man till en däckverkstad då eller måste man åka till en riktig bilverkstad?

//Mvh Patrik

Nä dina däck är ju 225mm breda, +/- 10mm kanske.

Det enda du behöver räkna på är ju rullomkretsen eller diametern. Om det är 225/45R17 som är originalmonterat
på din bil så kommer 215/60R16 få 4,7% högre rullomkrets än 225/45R17. Bättre att köra med tex 205/55R16* isåfall som ligger nära 0% förändring i rullomkrets från 225/45R17, plus att det är en standarddimension vilket betyder bättre priser.

* Som Sarge föreslog.

Du kan ju dock kolla upp vad det är för originaldimension på bilen, brukar stå på regbeviset eller om du kikar här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/


Hjulinställning kan du ev göra hos en däckverkstad om de har hjulinställningsutrustning, annars är det
bara att höra med någon lämplig bilverkstad.

PatteBoy
16 juli 2012 · 55 Inlägg

steifan skrev:

PatteBoy skrev:

steifan skrev:
Okej, men Pzero ska väl vara deras lite sportigare däck så man får nog lite o-komfort på köpet.

Är bilen sänkt osv ?

nja alltså denna bil är ju sänkt från fabrik 2cm i och med sportchassit, så klart den är ju lite stötigare pga det, men så här spårig som den är nu tror jag inte den ska vara, körde grusväg nu ut till landstället och det är nästan så att bilen kör mig än tvärt om, jäklar var den sticker iväg ibland! Men jag ska byta fälgar ändå för tidigare ägare har kantstött dem så på höger sida är dom inte så fina längre.

Nu träder mattenörden in igen, mina nuvarande fägar: 17x2.54=43.18 (cm) + 225x0.45=101.25 (mm) = 53.305, alltså är mina nuvarande hjul 53,3cm breda. Någon bilnisse som jag träffade rekomenderade 16" 215/60 för ökad komfort och det borde också passa > 16x2.54=40.64 (cm) + 215x0.60=129 (mm) = 53,54, alltså skulle dessa hjul då bli 53,5cm breda så det skulle ju få plats utan problem!

Men hur gör man denna hjulinställning? Åker man till en däckverkstad då eller måste man åka till en riktig bilverkstad?

//Mvh Patrik

Nä dina däck är ju 225mm breda, +/- 10mm kanske.

Det enda du behöver räkna på är ju rullomkretsen eller diametern. Om det är 225/45R17 som är originalmonterat
på din bil så kommer 215/60R16 få 4,7% högre rullomkrets än 225/45R17. Bättre att köra med tex 205/55R16* isåfall som ligger nära 0% förändring i rullomkrets från 225/45R17, plus att det är en standarddimension vilket betyder bättre priser.

* Som Sarge föreslog.

Du kan ju dock kolla upp vad det är för originaldimension på bilen, brukar stå på regbeviset eller om du kikar här: https://www21.vv.se/fordonsfraga/


Hjulinställning kan du ev göra hos en däckverkstad om de har hjulinställningsutrustning, annars är det
bara att höra med någon lämplig bilverkstad.

Hmm, det stämmer, räknade fel, man måste ju lägga på profilhöjden två gånger för att det ska stämma och då blir 63cm rätt smile Anyway, hittade också den där konverteraren och 4,7% stämmer, det är ändå ganska mycket. Nej jag ska nog köra på 16"205/55 ändå. Dock så lät jag en relativt bilkunnig person köra min bil nu idag och han påpekade också direkt att det antagligen är något vajse med hjulinställningen så jag ska ta tag i det snarast.

Kan det ha nånting att göra med att det tar ett tag innan styrningen på ratten reagerar eller är alla audi bilar av samma modell lite degig i styrningen?

//Mvh Patrik

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
steifan DR!FTT3KN!K3R
16 juli 2012 · 10 427 Inlägg

PatteBoy skrev:
Kan det ha nånting att göra med att det tar ett tag innan styrningen på ratten reagerar eller är alla audi bilar av samma modell lite degig i styrningen?

//Mvh Patrik

Ptja, slitna bussningar och leder påverkar ju styrresponsen negativt. Har inte kört så många Audis men en del VW & Skoda från 2000-talet och de är väl lite halvdegiga i styrningen, iaf kring mittläget. Men det är nog väldigt individuellt att bedöma det. Men det lär ju inte vara omöjligt att din degiga styrning beror på att bussningar och leder börjar bli mjuka. Kan ju hända att du har något glapp i någon av krängningshämmarlänkarna/stabilisatorstagen osv fram också.

Hur långt har bilen rullat? smile

Edit: Kan ju flika in att du förmodligen får lite sämre styrrespons och lite vingligare uppträdande med 16" hjul
istället för nuvarande 17". Men spårningsproblemen med 17":arna kanske löser sig trots allt.

Senast redigerat av steifan (16 juli 2012)

PatteBoy
17 juli 2012 · 55 Inlägg

steifan skrev:

PatteBoy skrev:
Kan det ha nånting att göra med att det tar ett tag innan styrningen på ratten reagerar eller är alla audi bilar av samma modell lite degig i styrningen?

//Mvh Patrik

Ptja, slitna bussningar och leder påverkar ju styrresponsen negativt. Har inte kört så många Audis men en del VW & Skoda från 2000-talet och de är väl lite halvdegiga i styrningen, iaf kring mittläget. Men det är nog väldigt individuellt att bedöma det. Men det lär ju inte vara omöjligt att din degiga styrning beror på att bussningar och leder börjar bli mjuka. Kan ju hända att du har något glapp i någon av krängningshämmarlänkarna/stabilisatorstagen osv fram också.

Hur långt har bilen rullat? smile

Edit: Kan ju flika in att du förmodligen får lite sämre styrrespons och lite vingligare uppträdande med 16" hjul
istället för nuvarande 17". Men spårningsproblemen med 17":arna kanske löser sig trots allt.

okej, nej jag tror inte den ska lida av slitna bussningar etc. Jag vet inte vad dom kollar på besiktningen men den gick igenom besiktningen för en vecka sedan utan anmärkningar. Den har rullat 12 000 mil smile

Edit: Hur skulle du definiera "vingligare uppträdande"?

//Mvh Patrik

Senast redigerat av PatteBoy (17 juli 2012)

"Hur långt ifrån varandra befann sig fordonen vid tidpunkten för kollisionen?" Åklagaren frågar ett vittne i en engelsk domstol.
steifan DR!FTT3KN!K3R
17 juli 2012 · 10 427 Inlägg

PatteBoy skrev:

steifan skrev:

PatteBoy skrev:
Kan det ha nånting att göra med att det tar ett tag innan styrningen på ratten reagerar eller är alla audi bilar av samma modell lite degig i styrningen?

//Mvh Patrik

Ptja, slitna bussningar och leder påverkar ju styrresponsen negativt. Har inte kört så många Audis men en del VW & Skoda från 2000-talet och de är väl lite halvdegiga i styrningen, iaf kring mittläget. Men det är nog väldigt individuellt att bedöma det. Men det lär ju inte vara omöjligt att din degiga styrning beror på att bussningar och leder börjar bli mjuka. Kan ju hända att du har något glapp i någon av krängningshämmarlänkarna/stabilisatorstagen osv fram också.

Hur långt har bilen rullat? smile

Edit: Kan ju flika in att du förmodligen får lite sämre styrrespons och lite vingligare uppträdande med 16" hjul
istället för nuvarande 17". Men spårningsproblemen med 17":arna kanske löser sig trots allt.

okej, nej jag tror inte den ska lida av slitna bussningar etc. Jag vet inte vad dom kollar på besiktningen men den gick igenom besiktningen för en vecka sedan utan anmärkningar. Den har rullat 12 000 mil smile

Edit: Hur skulle du definiera "vingligare uppträdande"?

//Mvh Patrik

Tycker själv att Bilprovningen är lite för snälla wink Försökte då dom att anmärka på att mina främre länkarmsbussningar var slitna när jag besiktade BMWn sist, men det var "ju bara lite mjukt" enligt dom.
Trots att bilen spårade som tusan osv. Men icke någon anmärkning eller värt att veta. Blev dock definitivt bättre
efter att jag bytte bussningarna för någon vecka sen smile Bussningar är alltså bytta nu vid 16500mil och har även bytts tidigare 2004 vid ca 7500mil (garanti). Men det är ju inte säkert att A4:orna har lika svaga punkter som BMW 3, hur som helst är poängen att bussningar slits.

Om du någon gång har märkt vilken skillnad det är mellan sommar och vinterdäck på barmark så
kanske det blir lite åt det hållet med mindre fälgdiameter och mer gummi.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang