ChriZtoffer skrev:
Demmpa skrev:
ska du ha ett rent och bra ljud utan "flås" så tycker jag att du ska ha sluten, hade du haft en sedan så skulle en portad låda funka, men kör en enkel sluten,
men en bandpass skulle ju kunna funka då får man mycket effekt och lite "flåsljud"

Vill inte vara taskig eller så men nu är du ute och cyklar... Till att börja med så måste vi veta vad det är för basar killen har, en del trivs bäst i sluten låda, andra i portad. Båda varianterna funkar oavsett bilmodell, men i en del sedaner är det enklare med bandpasslåda då man inte alltid har möjlighet att låta basarna spela in i kupén.
Så till TS, plocka ur basarna ur lådan och kolla vad det står på baksidan, på magneten, borde finnas nån modellbeteckning där. Annars kan du ta kort på dom och lägga upp bilderna här så kan nån säkerligen identifiera dom åt dig.
asså den är så oseriöst byggd så jag ser hela lådan genom springorna så kunde se vad det stog på baksidan utan att röra något, men ändå vibrerar bakspeglarna och regplåten så ska bli kul att se hur det blir när man får en bra låda !

men det står TS-w301 och gjorde en snabb sökning och folk rekomenterar en portad låda på ca 50l per bas, dvs en låda på 100l med delnings vägg och 4a tums portar med rör ?
men isf hur långa rör ?

rätta mig om jag har fel

OBS, nu när jag visste vad basarna hette så fick jag fram en som hade räknat ut en låda till dom ! fast det va stycket, så ska man ha skiljevägg eller hel låda ?

Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 64,0 l
Tuning frequency : 39,00 Hz
Vent : 1 vent(s)
172,6 mm length for each
102,0 mm round
så då blir ju lådan på 128,0 l invändigt med 1 port per bas, men hur många tum är 102mm ? och sen ska rören sticka ner 17,2cm

men med eller utan skiljevägg ?