2523
Sök

Hjälp med låd bygge till 2x12" pioneer !

146 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Behöver hjälp med att bygga en låda, fick sakerna så har inte så bra koll vad det är för watt eller något, men han har byggt lådan själv och den har ju luft hål över allt, inga bas rör och ca 4" hål uppe på lådan, och ca ett 2 tums hål för kablarna och 2 stycken 4" vanliga högtalare där framme som är sprängda för dom rör sig för mycket när man skruvar upp.

Så min fråga är hur jag ska bygga den nya lådan

sluten eller portar ?
hur stora portar ?
hur många liter ?
delning mellan basarna (så dom får ett eget utrymme) ?
och hur långa basrör ?

basarna är pioneer 400watt max effekt, 4ohms

förstärkaren jag fick står där inget på, så har ingen aning men sökte på namnet och den skulle ge ca 150watt X2 rms på 4ohm smile

och ska sitta i en volvo 745a, jag spelar mest tehno och hardstyle smile
Senast redigerat av Xytoo (14 juli 2012)

329 Inlägg
14 juli 2012
ska du ha ett rent och bra ljud utan "flås" så tycker jag att du ska ha sluten, hade du haft en sedan så skulle en portad låda funka, men kör en enkel sluten,

men en bandpass skulle ju kunna funka då får man mycket effekt och lite "flåsljud" smile

146 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
Demmpa skrev:
ska du ha ett rent och bra ljud utan "flås" så tycker jag att du ska ha sluten, hade du haft en sedan så skulle en portad låda funka, men kör en enkel sluten,

men en bandpass skulle ju kunna funka då får man mycket effekt och lite "flåsljud" smile

okej smile men vad är det för skillnad på sluten och portad låda ? smile jag är ute efter det dova bas ljudet så det känns och inte det som bara dunkar men man känner inget i kroppen smile

för just nu har jag det som bara dunkar men knappt känns något sad

är bandpass när basarna sitter inne i lådan och inte sitter på utsidan ? smile

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 juli 2012
Demmpa skrev:

Vill inte vara taskig eller så men nu är du ute och cyklar... Till att börja med så måste vi veta vad det är för basar killen har, en del trivs bäst i sluten låda, andra i portad. Båda varianterna funkar oavsett bilmodell, men i en del sedaner är det enklare med bandpasslåda då man inte alltid har möjlighet att låta basarna spela in i kupén.

Så till TS, plocka ur basarna ur lådan och kolla vad det står på baksidan, på magneten, borde finnas nån modellbeteckning där. Annars kan du ta kort på dom och lägga upp bilderna här så kan nån säkerligen identifiera dom åt dig.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

146 Inlägg
14 juli 2012
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Demmpa skrev:

Vill inte vara taskig eller så men nu är du ute och cyklar... Till att börja med så måste vi veta vad det är för basar killen har, en del trivs bäst i sluten låda, andra i portad. Båda varianterna funkar oavsett bilmodell, men i en del sedaner är det enklare med bandpasslåda då man inte alltid har möjlighet att låta basarna spela in i kupén.

Så till TS, plocka ur basarna ur lådan och kolla vad det står på baksidan, på magneten, borde finnas nån modellbeteckning där. Annars kan du ta kort på dom och lägga upp bilderna här så kan nån säkerligen identifiera dom åt dig.

asså den är så oseriöst byggd så jag ser hela lådan genom springorna så kunde se vad det stog på baksidan utan att röra något, men ändå vibrerar bakspeglarna och regplåten så ska bli kul att se hur det blir när man får en bra låda ! smile

men det står TS-w301 och gjorde en snabb sökning och folk rekomenterar en portad låda på ca 50l per bas, dvs en låda på 100l med delnings vägg och 4a tums portar med rör ?

men isf hur långa rör ? smile rätta mig om jag har fel smile

OBS, nu när jag visste vad basarna hette så fick jag fram en som hade räknat ut en låda till dom ! fast det va stycket, så ska man ha skiljevägg eller hel låda ? smile

Number of drivers : 1
Box type : Vented
Box size : 64,0 l
Tuning frequency : 39,00 Hz
Vent : 1 vent(s)
172,6 mm length for each
102,0 mm round

så då blir ju lådan på 128,0 l invändigt med 1 port per bas, men hur många tum är 102mm ? och sen ska rören sticka ner 17,2cm smile men med eller utan skiljevägg ? smile

21 761 Inlägg
14 juli 2012
102 mm invändig diameter innebär vanlig 4" port. I det där fallet har BDAudio räknat på rör utan trattar, vilket gör att du får kapa bort 4 cm rörlängd per tratt när du sätter dit trattar. Om du vill ha skiljevägg eller inte spelar ingen större roll för ljudkvaliteten.

Om du kollar i den där tråden så skrev även BDAudio att 64 liter var nettovolym, dvs du får lägga till den plats som både bas och port tar upp. smile

Ett alternativt lådförslag är 90 liter netto per bas och 4" port, röret kapas så kort att trattarna sitter ihop med varandra.
Senast redigerat av Drönirettab (14 juli 2012)

146 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
102 mm invändig diameter innebär vanlig 4" port. I det där fallet har BDAudio räknat på rör utan trattar, vilket gör att du får kapa bort 4 cm rörlängd per tratt när du sätter dit trattar. Om du vill ha skiljevägg eller inte spelar ingen större roll för ljudkvaliteten.

Om du kollar i den där tråden så skrev även BDAudio att 64 liter var nettovolym, dvs du får lägga till den plats som både bas och port tar upp. smile

Ett alternativt lådförslag är 90 liter netto per bas och 4" port, röret kapas så kort att trattarna sitter ihop med varandra.

aha smile, jag räkna ut hur stor den lådan jag har nu va och den va på ca 399 liter utan bas rör och läcker över allt hmm

men kan jag inte bygga den på 70l då borde den bli bara lite mer än 64 liter med bas och rör i ? smile dvs 140 liter låda med 2 4" portar och 150mm rör ? smile

21 761 Inlägg
15 juli 2012
En sån låda med såna portar kan du bygga, avstämningen kommer att hamna omkring 39-40 Hz. smile

146 Inlägg
15 juli 2012
Trådstartare
Drönirettab skrev:
En sån låda med såna portar kan du bygga, avstämningen kommer att hamna omkring 39-40 Hz. smile

okej då blir det att bygga en sån smile har ingen aning vad ni menar med hz och sånt, kan typ inget om bil ljud smile

Tack för all hjälp ! smile
Senast redigerat av Xytoo (15 juli 2012)

Sök