Saab 9-3 2.0T bytt turbo till td04hl-15 men ryker!

Poppsey
14 juli 2012 · 479 Inlägg

Hejsan och god kväll alla!! :-)

Har alltså bytt turbo på min bil då den gamla rasade på motorvägen. Satt nu dit en td04hl-15t istället för GT17.
Nu kommer problemet.. !

Bilen är nu startad och gick kanonfint utan missöden!
Stod på tomgång tills tempen gick upp till mitten och gasade lite och så utan rök eller missöden :-)
Tills första provturen, rök som faaen efter en stund (körde max 600m) men inga läckor :o tändstift helt svarta av olja. Lite olja i tryckrör, gammal olja kvar från haveriet? För först när jag körde gick den som den skulle, så röken och de kom plötsligt! När jag växlade till trean vid 35 blås. Gick inte oroligt eller rök innan detta då jag stod på tomgång en bra stund så tempen fick gå upp ordentligt till mitten.
Verkar vara tort i cobran, men kollade inte så noga. Lite olja på turboflänsen som sitter på grenröret , alltså vid ena pinnbulten typ :S . Vafan kommer den ifrån ???? Såg en klutt olja på understa pinnbulten till dp..
Kan de vara så ICn har olja i sig eller luftvägen eller vad man vill kalla det?

Eller kan denna turbon som gått kanske 15k mil vara sådär?? För den glappade noll!

Får tillägga att när den startades första gången så gick bilen klockrent utan rök eller gick inte oroligt eller nått, inga läckage och tillräckligt med olja! Ingen rök alls, kom när jag växlade till trean vid cirka 35km/h. Gasade lugnt så undrar om de va för påfrestande ändå? :s
Innan detta va det felfritt.. Kanske gammal olja som ska förbrännas??? HJÄLP!!

I´m living my life a quarter mile at the time!
SgtCrilly Hemmainstruktör
14 juli 2012 · 641 Inlägg

Inte ovanligt att det ligger olja på bottnet av IC eller insug efter turboras, ligger ju still så länge man inte pressar.
Om det inte är så mycket olja att den går illa skulle jag nog testa köra å pressa han efter den blitt varm å se om det avtar. Håll bara koll på oljenivån så att det inte är nya turbon som släpper igenom.
Vevhus vent inte igensatt eller kass?

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
ante123
14 juli 2012 · 546 Inlägg

du spola väl rent IC samt alla tryckrör innan du montera den nya snurran?

Poppsey
15 juli 2012 · 479 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Inte ovanligt att det ligger olja på bottnet av IC eller insug efter turboras, ligger ju still så länge man inte pressar.
Om det inte är så mycket olja att den går illa skulle jag nog testa köra å pressa han efter den blitt varm å se om det avtar. Håll bara koll på oljenivån så att det inte är nya turbon som släpper igenom.
Vevhus vent inte igensatt eller kass?

Vevhusvent är bytt! Hela alltså smile

I´m living my life a quarter mile at the time!
Poppsey
15 juli 2012 · 479 Inlägg

ante123 skrev:
du spola väl rent IC samt alla tryckrör innan du montera den nya snurran?

Kollade endast rören och IC ej rengjort så hmm

I´m living my life a quarter mile at the time!
Kamulen
15 juli 2012 · 930 Inlägg

Jag hade också en massa olja i systemet när jag hade turboras, men allt mitt kom ut igenom dumpventilen.

V8 och lustgas är för folk som inte kan trimma / köra riktigt!
Saab 9-5 Aero "BSC Performance" (2000)
Poppsey
19 juli 2012 · 479 Inlägg

Nu har jag gjort rent överallt men bilen ryker ändå väldigt kraftigt. Bytt IC till aluminium och stiften är åtgärdade.
Ryker ändå, men hittade olja i röret från turbo till IC men ingen olja i IC eller tryckrör. Mycket skumt, då kanske oljetätningarna har gått sönder i denna turbon? Ska man starta ändå och låta bilen stå eller man ska byta turbo?
De verkar ju tyda på turbon tror jag, för vevhusventilationen är ny. Köpte uppgraderingssatsen.

Gammal olja?
Tyckte oljan inte riktigt va svart så den kanske va rätt ny ändå?
Ja vet inte, förstår verkligen inte detta sad hur oljan kan komma dit igen när allt är rengjort och bytt..

I´m living my life a quarter mile at the time!
SgtCrilly Hemmainstruktör
19 juli 2012 · 641 Inlägg

Skulle tippa på turbon, det var väll en begagnad du monterade?
Om den gamla vevhusvent suttit på länge kan ventilkåpans fälla ha sats igen, demontera ventilkåpa och kolla så det inte är igensatt i rören eller huset där vart slangen går i kåpan, kan orsaka att olja trycks igenom. Även den lilla backventilen mellan röret och spjällhuset kan släppa igenom olja in i spjället, men det brukar inte ryka stora mängder pga att den läcker.
Om den läcker så mycket olja att det ryker kraftigt så borde det synas ganska mycket olja i IC slangen som går upp mot spjällhuset, där det mesta samlas som inte gått in i motorn än. Lossa den från IC å se om det rinner ut något, brukar kunna vara några droppar normalt, mer än det = problem.
Men om du inte kört mer än testrepan på 600m så skulle jag testa å köra, dra på lite gran å "sota" ur.
Ända som kan ta skada är väll turbon, men om den e kass redan så gör det juh inget å katten eventuelt om det blir för mycket olja du får i den. Men dom brukar klara sig, tvättat ur ett par med avfettning så dom e ganska stryktåliga.

"Lita aldrig på en smal kock eller ren mekaniker!"
Clubberns projekttråd
Mini Cooper S (R53) "MC42" (2006)
Poppsey
19 juli 2012 · 479 Inlägg

Pukadjuret skrev:
Skulle tippa på turbon, det var väll en begagnad du monterade?
Om den gamla vevhusvent suttit på länge kan ventilkåpans fälla ha sats igen, demontera ventilkåpa och kolla så det inte är igensatt i rören eller huset där vart slangen går i kåpan, kan orsaka att olja trycks igenom. Även den lilla backventilen mellan röret och spjällhuset kan släppa igenom olja in i spjället, men det brukar inte ryka stora mängder pga att den läcker.
Om den läcker så mycket olja att det ryker kraftigt så borde det synas ganska mycket olja i IC slangen som går upp mot spjällhuset, där det mesta samlas som inte gått in i motorn än. Lossa den från IC å se om det rinner ut något, brukar kunna vara några droppar normalt, mer än det = problem.
Men om du inte kört mer än testrepan på 600m så skulle jag testa å köra, dra på lite gran å "sota" ur.
Ända som kan ta skada är väll turbon, men om den e kass redan så gör det juh inget å katten eventuelt om det blir för mycket olja du får i den. Men dom brukar klara sig, tvättat ur ett par med avfettning så dom e ganska stryktåliga.

Japp de var den. Men har beställt ny turbo nu.
Vevhusventilationen är sprillans ny och monterad. Allt är rengjort och vid gjort, japp kan kolla vevhusen igen men de verkar luta åt turbon ändå ju.. hmm
ICn va nu torr när jag kollade men inte röret innan turbo och ICn.
Va mindre olja på stickan också. Tryckrör va torrt, cobran va torr, men inte röret från turbo till ICn. Annars torrt.
Vevhusventilationen har ja kollat så den sitter rätt och den går ju inte riktigt sätta fel tongue tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
nixon89 klabbarpan
19 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Skulke tippa på att din kissekatt är full med olja. Vart min iaf...

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Poppsey
20 juli 2012 · 479 Inlägg

nixon89 skrev:
Skulke tippa på att din kissekatt är full med olja. Vart min iaf...

Kan va så, men byter turbo ändå till en sprillans ny, denna verkar inte fresh tyvärr:/

I´m living my life a quarter mile at the time!
nixon89 klabbarpan
20 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Skänk den gammle till mig;)

Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Poppsey
20 juli 2012 · 479 Inlägg

nixon89 skrev:
Skänk den gammle till mig;)

Vad ska du med den till om den läcker lite olja? tongue

I´m living my life a quarter mile at the time!
nixon89 klabbarpan
20 juli 2012 · 3 041 Inlägg

Prydnad xD

Volvo 940 T5 "Tss racing" (1991)
Volvo V70 "Blöjexpressen" (2006)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang