Hjälp ang död fläkt i saab 93 -05 coupe

snipercat
16 juli 2012 · 669 Inlägg

hallå

har ett problem med saaben, brorsan lånade bilen i 2 dagar. körde normalt och han märkte inget specielt.
allafall, jag skulle hämta bilen och märkte då att fläkten inte startade.

körde hem bilen och kollade alla säkringar brevid ratten. alla säkringar var hel.

allting i bilen fungerar annars. instrumentpanel fläktindikationer höja/sänk fläkt hastighets mätarna osv.

men fläkten är stendöd!
blåser ingenting,
fläkten har inte låtit illa eller kronglat tidigare, man tycker ju att den borde börja låta illa innan den havererar?

har gjort allt ja kan men får inte igång den. totalt stendöd.

kan också säga att framför vänster framhjul har nån jävla plast bit brytits loss.
tänkte om de sitter nå el grejjer där som kan ha fått sig nån jävel?

ja är mkt tacksam för svar om nån haft liknande problem,
mvh Eddie

Tjulin
27 juli 2012 · 242 Inlägg

det kan hända att fläkten dör utan att ge besked före, men kan även vara fläktmotståndet.
testa att mata 12v direkt till fläkten och se om den fungerar då, fungerar den så är det nog motståndet det är fel på

BMW 535I (1991)
gemini78 Jägermeister
27 juli 2012 · 909 Inlägg

Samma sak på syrrans Saab 9-5 tid -06, fläkten la bara av, kostar ca 1000kr att hämta ny.

En gång är ingen gång...
Volkswagen Golf "Red Devil" (1988)
dengus Bilplastreperatör
27 juli 2012 · 87 Inlägg

Min gjorde samma sak men jag testade alla fall att stoppa i en ny säkring även fast den andra var hel och den hoppade igång igen, så har du tur så kan du kanske ha samma tur

freddy_82 Truckreparatör
27 juli 2012 · 221 Inlägg

Är ett vanligt fel på denna bilmodellen. Byt fläkten.

När det regnar så kommer det ner vatten till fläkten och sen lägger den av. Saab försökte fixa detta på senare modeller med lite olika "vatten kanaler".

BMW Z4 (2004)
Saab 9-3ss (2003)
snipercat
30 juli 2012 · 669 Inlägg

hittade felet! va den modulen som sitter precis på fläkten. tog in den å lödde om vissa ställen. nu funkar den klockrent igen!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang