VW Jetta mk1 (sidoprojekt) || Sommaren närmar sig!

Sidoprojekt för att få lite tid från Golfen. Ska få sig en ny kostym, fräschare insida och ett nytt stuk. Kan nästan säga att bilen får ett helt nytt liv!
  • 60 Följare
  • 52 332 Visningar
  • Projektet avslutat 14 september 2014
Stackarn
18 april 2013 · 1 200 Inlägg

Liten vår-update 17/4 - 2013


Tjääääääna! Nu står våren och knackar på dörren, och moder jord har redan lämnat den på glänt! Snön smälter fortare än en skoda pickup rostar och även i Norrland börjar det infinna sig lite vårvärme!

Bilen är tänkt att hämtas hem från vinterförvaringen i stugan antingen i helgen eller nästa helg, och första träffen som är inplanerad är Springmeet den 18:e maj här i Östersund. Så då måste ju lillflickan vara lite vårfin! Har därför piffat lite småprylar i smyg.




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-4b4209068e118e6134459ed86e8ebc61.jpg

Listerna var lite smådassiga, så jag tog och hängde upp dem och la på lite halvblank svart som jag hade ståendes i nån burk på hyllan. Dock tog färgen slut efter första lagret så om de sugit ojämnt får jag investera i lite fler burkar!




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-b895f48f77e9b4188b4465a31bf2426c.jpg

Även emblemen bak har fått sig lite vård! Limmat Volkswagenemblemet som hade gått av vid N:et i slutet, blästrade emblemen och la på halvmatt svart även här!

Har även övertalat en vän med stadig hand att måla i texten med vit färg! Tänkte be dem på gamla (och snart nya igen) jobbet att bryta till en burk alpinvit (samma som fälgarna, fint med enhetligt tema) och hälla upp resterna i en sån där liten "laga-stenskott-och-andra-småskador-burk" och köpa några fina penslar.



Kommer även montera bort låset på bakluckan och fara in till VAG med det så de får byta de där små chifferna i cylindern så jag kan låsa bagaget om man ska lämna något där. Mäta och beställa spacers från ebay.de, och kika runt lite efter vad en 10" bashögtalare kan kosta. Ska snygga till i bagaget så det blir fint, och har börjat spara ihop till nya baklyktor, men de kommer nog inte hinnas köpa innan den 18:e.



Simma lugnt!

Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2013 · 26 155 Inlägg

Trevligt att se att den här vaknar också, hehe.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Stackarn
18 april 2013 · 1 200 Inlägg

Mack skrev:
Trevligt att se att den här vaknar också, hehe.

Ja när våren vaknar så vaknar de flesta slumrande projekt också! big_smile När ruskar du liv i finbilen då? smile

Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2013 · 26 155 Inlägg

Sant.
Jadu, det blir nog snart skulle jag tro. Har ju lite att prioritera dock först.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Stackarn
18 april 2013 · 1 200 Inlägg

Mack skrev:
Sant.
Jadu, det blir nog snart skulle jag tro. Har ju lite att prioritera dock först.

Jag väntar på en update wink

Mack Forum- och sitemoderator
18 april 2013 · 26 155 Inlägg

Blir nog inte så mycket gjort med Mazdan i sommar, men en film har jag i alla fall tänkt göra bland annat.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Lina-
20 april 2013 · 1 213 Inlägg

Kul se det börjar hända nåt här igen. smile

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Stackarn
20 april 2013 · 1 200 Inlägg

Lina- skrev:
Kul se det börjar hända nåt här igen. smile

Kan knappt hålla mig nu! Är så sugen på att få hem bilen och börja pilla smile

Lina-
20 april 2013 · 1 213 Inlägg

Stackarn skrev:

Lina- skrev:
Kul se det börjar hända nåt här igen. smile

Kan knappt hålla mig nu! Är så sugen på att få hem bilen och börja pilla smile

Bra de! Inget varmgarage då bilen ska hämtas hem från vinterförvaringen?

När hör en V8, då tänder på alla cylindrar :D
Bmw, Volvo & Jänkare gör livet värt att leva.
Princess of the road.
Volvo 940 Turbo "Sleeper" (1992)
Stackarn
20 april 2013 · 1 200 Inlägg

Lina- skrev:
Bra de! Inget varmgarage då bilen ska hämtas hem från vinterförvaringen?

Jorå! Hyr ett bås i en gammal industrilokal här i trakten, så yta finns! Styvfar är i stugan nu och har satt batteriet på laddning. Ska se om jag kommer iväg och hämtar den nu i helgen eller om det blir nästa, beror lite på hur grusvägarna dit ser ut smile

Mack Forum- och sitemoderator
20 april 2013 · 26 155 Inlägg

Stackarn skrev:

Lina- skrev:
Bra de! Inget varmgarage då bilen ska hämtas hem från vinterförvaringen?

Jorå! Hyr ett bås i en gammal industrilokal här i trakten, så yta finns! Styvfar är i stugan nu och har satt batteriet på laddning. Ska se om jag kommer iväg och hämtar den nu i helgen eller om det blir nästa, beror lite på hur grusvägarna dit ser ut smile

Vissa har det bra hör jag..själv får man hålla på ute i friska luften..haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Stackarn
21 april 2013 · 1 200 Inlägg

Mack skrev:

Stackarn skrev:

Lina- skrev:
Bra de! Inget varmgarage då bilen ska hämtas hem från vinterförvaringen?

Jorå! Hyr ett bås i en gammal industrilokal här i trakten, så yta finns! Styvfar är i stugan nu och har satt batteriet på laddning. Ska se om jag kommer iväg och hämtar den nu i helgen eller om det blir nästa, beror lite på hur grusvägarna dit ser ut smile

Vissa har det bra hör jag..själv får man hålla på ute i friska luften..haha.

Mjo, men smakar det så kostar det wink

Mack Forum- och sitemoderator
21 april 2013 · 26 155 Inlägg

Stackarn skrev:

Mack skrev:

Stackarn skrev:

Jorå! Hyr ett bås i en gammal industrilokal här i trakten, så yta finns! Styvfar är i stugan nu och har satt batteriet på laddning. Ska se om jag kommer iväg och hämtar den nu i helgen eller om det blir nästa, beror lite på hur grusvägarna dit ser ut smile

Vissa har det bra hör jag..själv får man hålla på ute i friska luften..haha.

Mjo, men smakar det så kostar det wink

Förvisso, haha.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Stackarn
26 april 2013 · 1 200 Inlägg

Update 26/4 - 2013!

Tjääääna! Nu har det äntligen hänt! big_smile Åkte med styvfar till stugan, kånkade ner batteriet till bilen och med stor försiktighet och förväntan tog jag av överdraget smile Å jag blev lika kär nu som när jag först såg bilen ihop efter lacken. Monterade batteriet och vred på nyckeln, och hon spann igång direkt! Åkte försiktigt efter grusvägen hem och fick sköna sommarkänslor smile



https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-4b4d8a6400e924eac8cd9a9c8fcbb22e.jpg

Var inte direkt bästa vägen den första milen innan jag kom till asfalt. Men körde nog inte fortare än 40km/h





https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-3e0b322d3383869eca62bcd24b374e4d.jpg

Skitig som få, men äntligen hemma! big_smile



Ikväll ska jag till garaget och montera nån gammal stereo och mäta ut hur tjocka spacers jag behöver.

Mvh!

Mack Forum- och sitemoderator
26 april 2013 · 26 155 Inlägg

Haha, kul att se att han är igång igen!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Stackarn
27 april 2013 · 1 200 Inlägg

Mack skrev:
Haha, kul att se att han är igång igen!

Ja de tycker jag med! big_smile

En liten skriftlig kort update då. Fixade låset på bakluckan, hittade gamla lås i garaget och pysslade ihop lite chiffer och slipade lite här och där så nu funkar det! big_smile Satte även i en gammal stereo och en baslåda jag hade ståendes, så nu har man lite mer att lyssna på än bara vägljud.

Ska försöka få tag i en billig begagnad stereo med usbingång på, så om någon som läser detta har en i närheten av Östersund kan ni ju hojta till. Imorgon ska det mätas spacers och se om jag har råd att beställa redan nu! Ska även försöka luska ut varför tomgången är hög när den är varm.


Mvh!

Stackarn
15 maj 2013 · 1 200 Inlägg

Update 15/5 - 2013

Tjäääna! Ikväll bjuder jag på två updates i en. Det börjar med min frågeställning i förra inlägget ang en stereo. Jag hade ju en fin stereo i Subarun sedan innan, och tänkte att jag lika gärna kan köpa ny till den och donera den gamla till Jettan. Hittade en finfin stereo till salu, som var av formatet dubbel-din. Har för några år sedan funderat på att bygga en så kallad carputer med en 7" skärm, och när jag då va på skroten och hämtade en extra mittkonsol så ville jag minnas att en sådan stereo skulle gå in.


Fick stereon till ett kanonpris, så det vore nästan ekonomiskt oförsvarbart att INTE köpa den smile Sagt och gjort så hämtade jag stereon förra veckan och började genast monteringen!



https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-40ca8ab9c911eb262401e202a31c0b7e.jpg

Eftersom att formatet dubbel-din helt enkelt är dubbelt så stort som en vanlig stereo fick man kapa lite i konsolen jag hämtade på skroten för några år sedan.




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-710cb14ee362318810809ea42c8cfab1.jpg

Är en massa nymodigheter som blåtandsheadset och möjlighet att streama ljud från telefonen via blåtand, så micken placerades ovanför fönstret på förarsidan. Jag fick alltså lossa listen på a-stolpen för att dra kabeln snyggt.




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-dc08d52b8bde63fcbc3f40dc65ce5d31.jpg

Där sitter micen fint! Bara att trycka tillbaka listen smile




https://www1.garaget.org/gallery/images/121/120388/120388-f828897fa6ddda239b06ada3e1fdde32.jpg

Och där sitter stereon i! Kanonnöjd med både stereon och passformen! Sparade givetvis den gamla mittkonsolen om man vill byta tillbaka i framtiden.

Gamla stereon åkte som sagt in i jettan, tillsammans med en baslåda jag hade ståendes. Så nu kan man avnjuta skön hårdrock även i den! smile


----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------



I lördags var det ett litet arrangemang här i staden som "Östersunds Gatbilar" genomförde. Var dit och kikade på lite bilar, träffade lite folk och sedan åkte vi hem och firade en polare med lite grillkväll och hockey. Fick reda på att det var lite spontancrusing/gettogether i stan så for in och kikade. Passade även på att tvätta bilen för första gången i år (har blivit av med den möjligheten i garaget tyvärr). Vi stod och snackade ett tag och hade trevligt, och efter nån timma tänkte vi åka hem.

Men mitt i all trevlighet så började bilen rycka/slammra/slå på ett konstigt sätt från framvagnen. Stannade för att se om det kanske var punktering, men nej då! De va inga problem så länge man gasade, men började när man släppte gasen eller svängde till höger. Blev bara värre och värre så stannade på nästa parkering och kikade.

Vi kollade drivknutar, hjullager och diverse annat man trodde att det var. Tyckte det kändes som att hjullager vänster fram var glappt. Men då upptäckte vi en grej som gjorde mig lite smått bajsnödig. En hjulbult saknades, en var det totalt gängsallad på, och de kvarvarande två satt knappt alls! Kan tillägga att jag åkte E14 in till stan, och att jag kanske körde lite för fört.

Runt om resten av bilen satt alla bultar som de skulle, och kunde inte för mitt liv förstå vad som kan ha orsakat detta! Men men, lånade en hjulbult från ett av bakhjulen, drog åt riktigt och körde försiktigt direkt hem till garaget.

Dags att rota fram grejor från golfen då! Var ju som sagt gängsallad i navet, så måste byta det. Vågar inte stöka på med insatsgängor när man redan varit nära på att tappa hjulet en gång. Monterade av grejorna från golfens fjäderben, men insåg snabbt att hjullagret där var småslut. Lät rätt illa och glappade en hel del.

I söndags var jag i Sundsvall, och passade då på att åka förbi biltema då de hade hjullager där för runt 270kr. Dock var de såklart slut, så fick ändå åka på mekonomen och köpa ett för 666:- istället. Ikväll fick jag låna en press av Honk här på garaget, och fick hjälp av Crollzor att pressa ur det gamla och i det nya. Så imorgon ska jag byta grejorna och låta golfen få donera lite hjulbultar till den stackars Jettan. Ska även montera de nymålade emblemen bak och se om jag hinner lacka bilen lite innan första riktiga träffen för sommaren som inträffar på lördag.


Ber om ursäkt för avsaknaden av bilder, men i lördags tänkte jag mer på vad som kunde hända än att ta bilder, och idag blev det lite bråttom innan miljöstationen stängde. Ska bättra mig!



Mvh!

Senast redigerat av Stackarn (15 maj 2013)

Mack Forum- och sitemoderator
15 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Fy fan..hade kunnat gått illa det där!
Hm..har varit med om det själv på V70:in, men då hann jag i alla fall inte så långt innan jag insåg att jag hade missat något..som tex att dra åt bultarna..

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Stackarn
15 maj 2013 · 1 200 Inlägg

Mack skrev:
Fy fan..hade kunnat gått illa det där!
Hm..har varit med om det själv på V70:in, men då hann jag i alla fall inte så långt innan jag insåg att jag hade missat något..som tex att dra åt bultarna..

Ja man stod och tänkte ganska länge på vad som skulle hänt om man tappade det i 120 på E14 med mitträcken...

De konstigaste av allt är att jag inte skruvat på hjulbultarna sedan jag monterade coilsen, och de var ju i höstas! Har hunnit köra runt 150-200 mil sedan dess, varav runt 50 sedan jag hämtade bilen. Om jag glömt dra åt dem i höstas borde jag ju märkt av det tidigare.

Mack Forum- och sitemoderator
15 maj 2013 · 26 155 Inlägg

Stackarn skrev:

Mack skrev:
Fy fan..hade kunnat gått illa det där!
Hm..har varit med om det själv på V70:in, men då hann jag i alla fall inte så långt innan jag insåg att jag hade missat något..som tex att dra åt bultarna..

Ja man stod och tänkte ganska länge på vad som skulle hänt om man tappade det i 120 på E14 med mitträcken...

De konstigaste av allt är att jag inte skruvat på hjulbultarna sedan jag monterade coilsen, och de var ju i höstas! Har hunnit köra runt 150-200 mil sedan dess, varav runt 50 sedan jag hämtade bilen. Om jag glömt dra åt dem i höstas borde jag ju märkt av det tidigare.

Börjar man tänka så, så är det lätt att man blir galen, haha.
Köp en trisslott och var bara glad inget hände.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang